لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

ایران خواهان تحریم کنفرانس صلح خاورمیانه شد


آيت الله علی خامنه ای، از کشورهای عربی خواست که کنفرانس صلح خاورميانه را تحريم کنند.
آيت الله علی خامنه ای، از کشورهای عربی خواست که کنفرانس صلح خاورميانه را تحريم کنند.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۲۱ مهر ماه، در مراسم نماز عيد فطر از کشورهای عربی خواست که کنفرانس صلح خاورميانه را تحريم کنند.


آيت الله خامنه ای گفت: «ملت فلسطين كنفرانس موسوم به صلح پاييز را رد می كند، با اين وصف دولت های ديگر چگونه می توانند در كنفرانسی شركت كنند كه ملت فلسطين آن را خدعه می داند؟»


وی افزود هر زمانی که کنفرانسی به نام «صلح» تشکیل شده به منافع فلسطینی ها ضربه زده است.


سخنان آيت الله خامنه ای در حالی بيان می شود که محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی اعلام کرده که در اين مذاکرات که در اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) در آمريکا برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.


همچنین برخی گزارش ها حاکی است که آقای عباس به نیابت از طرف فلسطینی و اهود المرت، نخست وزیر اسراییل، برای موفقیت این کنفرانس پیشاپیش مذکراتی را در پشت درهای بسته آغاز کرده اند تا بر سر «مسایل اصلی» به توافق برسند.


گروه اسلامگرای حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، کنفرانس صلح خاورميانه را تحريم کرده است.



رهبر جمهوری اسلامی:«ملت فلسطين كنفرانس موسوم به صلح پاييز را رد می كند، با اين وصف دولت های ديگر چگونه می توانند در كنفرانسی شركت كنند كه ملت فلسطين آن را خدعه مي داند؟

آيت الله خامنه ای با اشاره به حماس اعلام کرد که فلسطينی ها، دولتی را به قدرت رساندند که «مقاومت» را شعار اصلی خود کرده است.


رهبر جمهوری اسلامی برپايی کنفرانس صلح خاورميانه را تلاش آمريکا برای نجات دادن «رژيم صيهونيستی» خواند.


برخی از کشورهای عربی مانند عربستان سعودی و کميته چهار جانبه صلح خاورميانه که متشکل از آمريکا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل است، از برگزاری اين کنفرانس حمايت کرده اند.


اگر عربستان سعودی در این کنفرانس شرکت کند، برای نخستین بار از زمان تشکیل کشور اسراییل تا امروز، نمایندگانی از دو کشور در مذاکراتی رسمی با هم رو به رو خواهند شد.


در حالی که دولت آمريکا، سوريه و لبنان را ميهمانان «طبيعی» کنفرانس صلح خاورميانه ناميده است، از ايران برای حضور در اين کنفرانس دعوت نکرده است.


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، حضور کشورش در اين کنفرانس صلح خاورميانه را، به طرح موضوعات مورد علاقه سوريه در آن کنفرانس مشروط کرده است.


در اوسط شهريور ماه گذشته، اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل و محمود عباس، پس از مذاکراتی چند ساعته، در بيانيه ای گفتند: «می خواهند در پيشبرد همايش صلح خاورميانه در پاييز آينده نقشی داشته باشند.»


به گزارش خبرگزاری فارس، در مراسم نماز عيد فطر بسياری از مقامات کشوری و نظامی ايران از جمله محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ، سيد محمود هاشمی شاهرودی رييس قوه قضاييه، اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجلس خبرگان و رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، اعضای مجلس خبرگان، و علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی شرکت داشتند.


مخالفت با «تجزیه عراق»


آیت الله خامنه ای مخافت خود را با «تجزیه کشور عراق» و مصوبه ای در همین زمینه در سنای آمریکا، گفت: «اين مسئله هيچ ربطی به آمريكا ندارد و مسئولان و ملت عراق نيز مخالفت خود را با آن اعلام كردند و دنيای اسلام هم با اين مصوبه مخالف است.»


سفارت آمریکا در بغداد و بسیاری از سیاستمداران آمریکایی به شدت از طرح سنای آمریکا انتقاد کردند. سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه ای اعلام کرد که هدف آمریکا حمایت از یک عراق یکپارچه، دموکراتیک و فدرال است که قادر به دفاع از خود باشد.


رهبر جمهوری اسلامی در همین رابطه اعلام کرد که تلاش هایی از سوی «دشمن» برای ایجاد اختلاف های قومی و مذهبی در ایران نیز انجام گرفته، ولی موفق نبوده است.


XS
SM
MD
LG