لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

عباس: مذاکرات صلح با اسرائیل نتیجه ای نداشته است


محمود عباس تاخیر در مذاکرات صلح را رد کرده است. (عکس:EPA)
محمود عباس تاخیر در مذاکرات صلح را رد کرده است. (عکس:EPA)

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، اعلام کرد که مذاکرات صلح فلسطينی ها با اسرائيل تاکنون نتيجه ای نداشته است.


آقای عباس که روز شنبه در اجلاس رهبران جنبش فتح سخن می گفت، اظهار داشت: وی هر گونه تلاشی برای به تاخير انداختن مذاکرات در مورد مسائل اصلی درگيری بين اسرائيل و فلسطينی ها را رد می کند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنان آقای عباس روز یکشنبه در روزنامه «الایام» وابسته به جنبش فتح منتشر شده است.


برخی از گزارش ها حاکی است که اسرائيل خواستار به تاخير انداختن مذاکرات در مود سرنوشت شهر اورشليم (بيت المقدس) شده است.


محمود عباس، با ابراز نگرانی از اتهام های وارده شده بر نخست وزیر اسرائیل گفت: «من نگرانم که تحقیقات در باره اولمرت و انتخابات مقدماتی ایالات متحده آمریکا بر گفت وگو های صلح تاثیر منفی بگذارد.»


اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، گفته است: در صورتی که با اتهام فساد مالی روبرو شود از مقام خود استعفا خواهد داد.


  • «من نگرانم که تحقیقات در باره اولمرت و انتخابات مقدماتی ایالات متحده آمریکا بر گفت وگو های صلح تاثیر منفی بگذارد.»
رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی

وی متهم است که به صورت غیر قانونی


۵۰۰ هزار دلار پول نقد از یک بازرگان یهودی آمریکایی دریافت کرده است.

بازرسان پرونده آقای اولمرت اعلام کرده اند که این تحقیقات فعلا در مراحل اولیه است و چندین ماه طول خواهد کشید تا تحقیقات کامل شده و دادستان علیه او اعلام جرم کند.


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، بارها در ديدار با مقام های فلسطينی ابراز اطمينان کرده که اسرائيل و فلسطينی ها می توانند در باره تشکيل کشور فلسطين به توافق های لازم دست يابند و مسائل حاد را حل کنند.



طبق وعده جورج بوش، آن گونه که در اجلاس صلح آناپوليس مطرح شد، تا پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی، کشور مستقل فلسطين بايد تاسیس شود.


محمود عباس بارها از اينکه پس از همايش صلح آناپوليس گفت و گوهای نهايی صلح میان اسرائيل و فلسطينی ها پيشرفت چندانی نداشته، ابراز نگرانی کرده است.


اسرائيل و فلسطينی ها می گويند که امکان دست يافتن به يک توافق صلح تا پايان سال جاری ميلادی وجود دارد اگر چه هر دو طرف چنين امری را «خوشبينانه» می دانند.


مقام های فلسطينی می گويند که توافق با اسرائيل بايد در برگيرنده تمامی مسائل درگير میان طرفین باشد ولی اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، اخير اعلام کرده که تا پايان سال جاری فقط چارچوب اين توافق را می توان تعيين کرد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، از اسرائيل خواسته است تا گام هايی اساسی تر را جهت تسهيل وضع زندگی فلسطينی های کرانه باختری رود اردن بردارد.


خانم رايس در اوایل ماه مه پس از ديدار با محمود عباس، در رام الله گفت: هدف اين است که به مردم کرانه باختری اجازه داده شود تا فرصت هايی اقتصادی در فضايی امن داشته باشند.


اما وی در عين حال گفت که بهبود شرايط در کرانه باختری در گرو «اقدامات مسئولانه» دولت محمود عباس در کنترل افراط گرايان است.


محمود عباس، اواسط ماه مه، اعلام کرد که اگر مذاکرات صلح با اسرائيل تا شش ماه ديگر به نتيجه نرسد، وی از مقام خود استعفا می دهد.


XS
SM
MD
LG