لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

بازیکنان ایران و ژاپن در صدر بهترین های فوتبال آسیا


به نوشته سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، بازیکنان ایران و ژاپن بهترین های فوتبا ل آسیا هستند
به نوشته سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، بازیکنان ایران و ژاپن بهترین های فوتبا ل آسیا هستند

در روز چها رشنبه، 29 نوامبر، بهترین های فوتبال آسیا از جمله بهترین بازیکن، بهترین تیم ، بهترین مربی در مراسم با شکوهی در هتل پالاس ابو ظبی معرفی می شوند.


به نوشته سا یت کنفدراسیون فوتبال آسیا، سه شنبه 28 نوامبر، بازیکنان ایران و ژاپن، از پیدایش جوایز سالانه کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 1994، بر بخش بازیکن سال ای اف سی حکومت داشته اند.


ژاپن مانند ایران، تا کنون چهار بار نام بازیکنانش از پاکت نام بازیکن برنده بیرون آمده است.


سعید عویران، ملقب به « مارادونا» ی عرب ها، در سایه نمایش عا لی در جام جهانی 1994 امریکا، به نخستین عنوان رسید. ستاره تیم الشباب، بیشتر به خاطر گل تماشایی اش به تیم ملی بلژیک بیاد می آید، که این گل را به عنوان یکی از شش گل بهترین در یک جام جهانی، وارد کتاب های آمار کرد.


پس از سعید عویران، « ماسامی ایهارا»، بازیکن خط دفاعی می آید، که سال بعد ژاپن را به این افتخار رساند و در سال 1996خدا داد عزیزی نامش در میان بهترین ها آمد.


خدا داد بازیکنی بود که با گل تماشایی اش باعث تساوی با استرالیا شد و این گل ایران را به جام جهانی 1998 رساند.


هیده توشی ناکاتا، بازیساز ژاپنی، در سال های 1997 و 1998 این عنوان را به خود منحصر کرد، پیش از آن که علی دایی سال بعد به این عنوان دست یابد.


در سال 2000 نوبت به نواف التمیات از عربستان سعودی رسید که با گلهای زیبایش در جام آسیایی ای اف سی مدعی و برنده این عنوان شود.


تنها بازیکن چینی که تا کنون بهترین بازیکن آسیا نام گرفته است، فان ژی یی در سال 2001 است.. بعد از او شینجی اونو، که آن هنگام در تیم فاینورد بازی می کرد، در سال 2002 ژاپن را به صحنه بازگرداند.

در میان این ستارگان، مهدوی کیا و اونو دارای افتخاری ویژه برای خود نیز هستند. آنان عنوان بهترین بازیکن جوان سال ای اف سی را نیز برده اند.


مهدوی کیا ستاره آسیا


مهدی مهدوی کیا، زمانی که برای پرسپولیس بازی می کرد، در سال 1997 به شهرتی فراتر از مرزهای ایران رسید. این زمانی بود که او برنده عنوان« بهترین جوان فوتبال آسیا» شد.


شش سال بعد، مهدوی کیا، که حالا مرد اول و بازیگردان یارانش در تیم هامبورگ برای بوندس لیگا به شمار می رفت، فوتبالش به رشدی رسیده بود که چهارمین ایرانی به عنوان بهترین بازیگر توپ در آسیا رسما شناخته شود.


در سال 1998 « اونو» نام خود را با بردن عنوان بهترین بازیکن جوان ای اف سی مطرح کرد. این عنوان در سایه یک مجموعه نمایش پیروزی بار برای تیم ملی جوانان ژاپن درجام قهرمانی جوانان آسیا بود.

در مدت چهار سال، بازی قهرما نا نه اونو در تیم بزرگان ( تیم ملی )، او را به عنوان بازیکن سال ای اف سی نیز رساند.


در سال ۲۰۰۰ نوبت به نواف التميات از عربستان سعودی رسيد که با گلهای زيبايش در جام آسيايی ای اف سی مدعی و برنده اين عنوان شود.



تنها بازيکن چينی که تا کنون بهترين بازيکن آسيا نام گرفت، فان ژی يی در سال ۲۰۰۱ است . بعد از او شينجی اونو، که آن هنگام در تيم فاينورد بازی می کرد، در سال ۲۰۰۲ ژاپن را به صحنه بازگرداند.


در ميان اين ستارگان، مهدوی کيا و اونو دارای افتخاری ويژه برای خود نيز هستند. آنان عنوان بهترين بازيکن جوان سال ای اف سی را نيز برده اند.


مهدی مهدوی کيا، زمانی که برای پرسپوليس بازی می کرد، درسال ۱۹۹۷ به شهرتی فراتر از مرزهای ايران رسيد. اين زمانی بود که مهدوی کیا برنده عنوان« بهترين جوان فوتبال آسيا» وهمچنين برنده عنوان بهترين« گل سال » شد.


شش سال بعد، مهدوی کيا، که حالا مرد اول و بازيگردان يارانش در تيم هامبورگ برای بوندس ليگا به شمار می رفت، فوتبالش به رشدی رسيده بود که چهارمين ايرانی به عنوان بهترين بازيگر توپ در آسيا رسما شناخته شود.



در سال ۱۹۹۸ « اونو» نام خود را با بردن عنوان بهترين بازيکن جوان ای اف سی مطرح کرد. اين عنوان در سايه يک مجموعه نمايش پيروزی بار برای تيم ملی جوانان ژاپن درجام قهرمانی جوانان آسيا بود.



اونو نقشی کليدی در راهيا بی ژاپن به مرحله پا يا نی داشت، که تيم آسيايی در آخرين گام به اسپانيا باخت.
در مدت چهار سال، بازی قهرمانانه اونو در تيم بزرگان ( تيم ملی )، او را به عنوان بازيکن سال ای اف سی نيز رساند.


XS
SM
MD
LG