لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

«سوریه در انفجارهای عراق نقشی نداشته است»


بشار اسد
بشار اسد

بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، دوشنبه، اعلام کرد که اين کشور در انفجارهای عراق نقشی نداشته است.

بشار اسد دوشنبه در ديدارهائی جداگانه با رئيس جمهوری قبرس و وزيرخارجه ترکيه، اتهامات مطرح شده از سوی بلندپايگان عراق عليه سوريه را «غير اخلاقی» ناميد و گفت «کسی هيچ مدرکی به ما نداده، و اگر شواهدی دارند بايد آنرا به سوريه ارائه کنند.»

بحران در مناسبات عراق و سوريه در دو هفته اخير، و پس از رشته انفجارهائی مرگبار- بويژه در بغداد - شدت گرفت.

عراق می گويد که سوريه عامل اصلی پشت پرده اين انفجارها- پس از يک دوره آرامش نسبی بوده است.

بغداد خواهان تحويل دو نفر به اتهام ارتباط با انفجارهای هولناک بيست وهشتم مرداد، نوزدهم اوت در اطراف وزارت خانه امور خارجه و دارائی در محدوده سبزبغداد (الخضرا) است، که در آن حدود يکصد نفرکشته وبيش از دويست تن ديگر مجروح شدند.

همان روز در استان بابل نيز پنج انفجار ديگر، ۳۰ تن را کشت و ۴۰۰ زخمی برجای نهاد. آن روز، خونين ترين روز عراق در يکسال و شش ماه اخير ثبت شد.

آقای اسد دوشنبه در نشست خبری با ديميتری کريستوفياس، رئيس جمهوری قبرس گفت «سوريه به بيش از يک ميليون و دويست هزار پناهنده عراقی پناه داده و اکنون مورد چنين اتهامات ضد اخلاقی عراق قرارگرفته؛ اتهاماتی که منطق سياسی نيز ندارد و هنگامی که هيچ سندی برای اين اتهام ارائه نمی کنند، بايد آنرا خلاف هرمنطق قانونی نيز دانست».

بشار اسد ادعا کرد که «سوريه درطول دهه ها در مبارزه با تروريسم است.»

تلويزيون عراق يکشنبه مردی را نشان داد که يک متهم وابسته به القاعده معرفی شد، و او مدعی شد که «همراه با افراد زياد ديگری از سوی دستگاه اطلاعاتی سوريه در خاک سوريه مورد آموزش قرارگرفته و آنگاه برای برنامه های تروريستی و انفجارها به عراق اعزام شده اند.»

روزنامه کويتی «السياسه» جمعه نوشته بود نخست وزيرعراق هنگامی که در روزهای اخير برای ملاقات با بشار اسد به دمشق رفت، فهرستی را به اسد نشان داد و آنها را به عنوان کسانی که در پشت پرده انفجارهای به شدت پرتلفات اخير عراق بوده اند، معرفی کرد.

XS
SM
MD
LG