لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

۴۰ ميلياردر آمريکايی نيمی از ثروت خود را وقف می کنند


بالا از راست به چپ: ترنر، گیتس،بافت. پائین از راست به چپ: لوکاس، الیسن و بلومبرگ.،
بالا از راست به چپ: ترنر، گیتس،بافت. پائین از راست به چپ: لوکاس، الیسن و بلومبرگ.،
به نظر می رسد که ميلياردرهای آمريکا صف کشيده اند تا از نيمی از ثروت خود بگذرند. تاکنون ۴۰ تن از ميلياردرهای آمريکايی قول داده اند که حداقل نيمی از ثروت خود را به يک کارزار فعاليت های خيريه اهدا کنند که بيل گيتس و وارن بافت بنيانگذار آن هستند.

به گزارش روزنامه گاردين چاپ لندن تعدادی از ميلياردرهايی که اين تعهد را پذيرفته اند عبارتند از مايکل بلومبرگ شهردار نيويورک، تد ترنر غول بزرگ رسانه ها و صاحب شبکه سی ان ان،لری الیسون بنیادگذار شرکت اوراکل و جورج لوکاس کارگردان فيلم های پر فروش جنگ ستارگان.

اين تعهد از نظر حقوقی الزامی نيست ولی يک قول اخلاقی تلقی می شود. اين طرح از نهاد خيريه بيل گيتس ، بنیادگذار مایکروسافت، و همسرش الهام گرفته که فعاليت آن در زمينه مبارزه با بيماری های مسری و خطرناک در کشورهای فقير است. اما در اين طرح جديد کمک به فعاليت های خيريه به عنوان هدف کلی اعلام شده بدون آنکه به جزييات و روش هاس دستيابی به اين هدف اشاره ای شود.

وارن بافت، سرمایه گذار معروف آمریکا، که همراه با بيل گيتس از طراحان و مشوقان پيشبرد اين طرح بوده خود نيمی از ثروت ۴۷ ميليارد دلاری خود را از سالها پيش وقف فعاليت های خيريه کرده است. او می گويد يکی از اهداف اين کارزار جديد اعمال فشار و تشويق ثروتمندان ديگر آمريکا به ايفای نقش موثر تری در فعاليت های خيريه است.

روزنامه گاردين می نويسد با دقت به ميزان ثروت ۴۰ نفری که تاکنون متعهد شده اند بايد گفت که رقم کلی اين مبالغ به صدها ميليارد دلار خواهد رسيد. اما مشخص نيست که چه بخشی از اين پولها از قبل توسط همين افراد اهدا می شده و چه ميزانی از آن اهدا جديد است.
يک کارشناس فعاليت های خيريه در آمريکا می گويد:« نفس اين کار واقعا ستودنی است و با نگاهی به فهرست افرادی که متعهد شده اند بايد گفت رقم کمک های مالی به اهداف خيريه به طور کلی دگرگون خواهد شد.»

بیل گيتس و وارن بافت از مدتها پيش در فعاليت های اجتماعی و سخنرانی ها و همينطور از طريق ديدارهای خصوصی با ميلياردرهای ديگر سعی کرده اند اين طرح را به پيش ببرند. تاکنون نيمی از ۸۰ نفری که با آنها تماس گرفته شده با اهدا نيمی از دارايی خود موافقت کرده اند.
مايکل بلومبرگ شهردار نيويورک که دارايی او حدود ۲۰ ميليارد دلار تخمين زده می شود گفت که حجم دارايی ثروتمندان به حدی رسيده که امکان خرج کردن آن وجود ندارد و به ارث گذاشتن اين همه ثروت برای فرزندان کار نابخردانه ای است.

روزنامه گاردين سپس به نام هايی که در فهرست غايب هستند اشاره می کند. به عنوان مثال نام اعضای خاندان والتون که صاحب بزرگترين سوپر مارکت زنجيره ای جهان و جزو ده ميلياردر بزرگ آمريکا هستند در اين فهرست قرار ندارد. افراد غايب ديگر در اين فهرست سرگئی برين و لری پيچ بنيانگذاران گوگل هستند که ثروت آنها به طور مشترک حدود ۳۰ ميليارد دلار است.

برخی از اين افراد با روش علنی و تبليغات پر سروصدای بيل گيتز و وارن بافت موافق نيستند. به گفته کارشناسان افراد بسيار ثروتمند معمولا کمک های مالی خود را به حوزه هايی مثل آموزش عالی ، تحقيقات و مراکز بهداشت و درمان هديه می کنند و به همين خاطر مبالغ بسيار کمی به عرصه های مبارزه با فقر ويا کمک به اقشار کم درآمد و معلولان اختصاص می يابد. راه ديگری که ثروتمندان بر می گزينند اهدا مبالغ مالی به موسساتی است که از نظر مالياتی برای آنها مفيد اند.
XS
SM
MD
LG