لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

سفر بوش به پراگ، برای دفاع از سپر ضد موشکی


جرج بوش دوشنبه برای مذاکره با مقامات جمهوری چک به پراگ می آید.
جرج بوش دوشنبه برای مذاکره با مقامات جمهوری چک به پراگ می آید.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه چهارم ژوئن برای متقاعد کردن مقام های جمهوری چک به استقرار سپر دفاع ضد موشکی در خاک این کشور، وارد پراگ پایتخت چک شد.


دولت چک از طرح آمریکا برای استقرار سپر ضد موشکی پشتیبانی می کند اما پارلمان این کشور در این مورد اختلاف نظر دارد.


آمریکا در نظر دارد یک رادار در جمهوری چک و ده ضد موشک در لهستان مستقر کند.


بیشتر مردم سه دهکده در جمهوری چک که قرار است رادار دفاع موشکی در حوالی آنها مستقر شود به این طرح رای منفی داده اند.


پنج شهر نیز در هفتاد کیلومتری پراگ که در نزدیکی استقرار رادار سپر موشکی واقع شده اند، در همه پرسی به این طرح رای منفی دادند.


اگر چه این همه پرسی ها، دولت را ملزم به نپذیرفتن سپر ضد موشکی آمریکا نمی کند اما رای گسترده منفی مردم به این طرح نمایانگر ناراضی بودن مردم جمهوری چک از این طرح است.


طبق اکثر نظرسنجی ها ۶۰ در صد مردم این کشور مخالف این طرح هستند.



دولت چک از طرح آمریکا برای استقرار سپر ضد موشکی پشتیبانی می کند اما پارلمان این کشور در این مورد اختلاف نظر دارد.

جرج بوش روز پنجم ژوئن با واتسلاو کلاوس، رییس جمهوری چک، و میرک توپولانک، نخست وزیر این کشور و یری پاروبک رهبر اپوزیسیون دیدار و گفت و گو می کند.


دولت راست میانه آقای توپولانک از طرح دولت آمریکا برای استقرار سپر ضد موشکی حمایت می کند و در خواست اپوزیسیون را برای برگزاری همه پرسی در این مورد نمی پذیرد.


نخست وزیر جمهوری چک می گوید تایید پارلمان جمهوری چک برای پذیرفتن طرح آمریکا کافی است.


آقای توپولانک در سوم ژوئن در مصاحبه ای با تلویزیون چک در دفاع از طرح آمریکا گفت «تمدن اروپا در صورت نبود اراده لازم برای دفاع از خود، از بین خواهد رفت.»


روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر مخالف استقرار سپر ضد دفاع موشکی آمریکا هستند اما ایالات متحد آمریکا اعلام کرده که برای دفاع در مقابل موشک های کره شمالی و ایران چنین سیستمی لازم است.


هشدار پوتین به آمریکا



مسلما اگر بخشی از توان اتمی استراتژيک آمريکا در اروپا مستقر شود و به اعتقاد کارشناسان نظامی تهديدی برای ما به حساب آيد. پوتین

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز دوشنبه چهارم ژوئن، هشدار داد در صورتی که واشينگتن برنامه ايجاد يک سيستم دفاعی موشکی برای اروپا موسوم به طرح سپر ضد موشکی را به اجرا درآورد، مسکو گام های متناسب با آن را اتخاذ خواهد کرد و اهداف جديدی در اروپا برای موشکی های روسی به وجود خواهند آمد.


آقای پوتين گفت: «مسلما اگر بخشی از توان اتمی استراتژيک آمريکا در اروپا مستقر شود و به اعتقاد کارشناسان نظامی تهديدی برای ما به حساب آيد، ما مجبور به اتخاذ گام های متناسب خواهيم بود و البته، اهداف جديدی در اروپا پديد خواهند آمد.»


رييس جمهوری روسيه، اين اظهارات را در يک مصاحبه مطبوعاتی و پيش از سفر به آلمان برای شرکت در اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان(گروه هشت) و ديدار با جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا و رهبران بريتانيا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، ژاپن و کانادا ابراز داشت.


ولاديمير پوتين در اين مصا حبه افزود:«نه ايران و نه هيچ کشور ديگری ما نند کره شمالی، راکت هايی در اختيار ندارند که برای مقابله با آنها نياز به چنين طرحی باشد.»



رييس جمهوری روسيه افزود: «اينکه چه ابزاری برای منهدم سازی مراکزی که از نظر کارشناسان نظامی برای ما تهديد محسوب می شود مورد استفاده قرار خواهد گرفت، يک موضوع فنی است.»



به گفته آقای پوتين، اين سيستم موشکی عليه روسيه و با هدف تخريب مناسبات مسکو و اروپا به کار خواهد رفت.


وی گفت:«سپر موشکی مورد نظر آمريکا سرزمين روسيه تا کوهستان اورال را تحت پوشش قرار خواهد داد.»


رييس جمهوری روسيه ابراز اميدواری کرد که مقام های آمريکايی در افکار خود در مورد اين سيستم موشکی تجديد نظر کنند.


XS
SM
MD
LG