لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

هوگو چاوز برنده «دموکراسی انقلابی»


هوگو چاوز در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا بيش از ۶۰ درصد آرا عمومی را کسب کرده است.
هوگو چاوز در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا بيش از ۶۰ درصد آرا عمومی را کسب کرده است.

بنا به گزارش خبرگزاری ها، هوگو چاوز در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا بيش از ۶۰ درصد آرا عمومی را کسب کرده است و به پیروزی مجدد دست یافت.


ساعاتی پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در ونزوئلا، هوگو چاوز در جمع هوادارانش از پيروزی مجدد خود خبر داد.


گرچه هنوز نتايج نهايی انتخابات رياست جمهوری ونزوئلا اعلام نشده، اما رقيب هوگو چاوز، شکست خود را پذيرفت.


از ساعات پايانی روز يکشنبه، سوم دسامبر، در کاراکاس، پايتخت ونزوئلا، هواداران هوگو چاوز با تجمع در نزديکی محل اقامت رياست جمهوری، انتخاب مجدد او را گرامی داشتند؛ تجمعی که تا پاسی از نيمه شب ادامه يافت.



آقای چاوز، مانند همه حضورهای عمومی داغ و پر خبرش در جامه ای سرخ و در برابر نگاه رسانه ها از بالکن محل اقامتش، خود را شريک شادی مردم دانست و انتخاب مجدد خود را به «دموکراسی انقلابی» تعبير کرد.

آقای چاوز، مانند همه حضورهای عمومی داغ و پر خبرش در جامه ای سرخ و در برابر نگاه رسانه ها از بالکن محل اقامتش، خود را شريک شادی مردم دانست و انتخاب مجدد خود را به «دموکراسی انقلابی» تعبير کرد.


«دوره تازه دمکراسی سوسیالیستی»


آقای چاوز در ميان نور و صدای آتش بازی ها و در جمع هوادارانی که اغلب لباس قرمز به تن داشتند گفت: «بيش از ۶۰ درصد مردم به برنامه سوسياليسم رای دادند. مردم ونزوئلا به سوسياليسم قرن ۲۱ رای دادند؛ اين آغاز دوره تازه دموکراسی سوسياليستی است، يک دموکراسی انقلابی.»



رييس جمهوری ونزوئلا بارديگر بر ادامه برنامه های سياسی، اقتصادی و اجتماعی دولتش «براساس برابری» تاکيد کرد.


هوگو چاوز، چهره انقلابی ونزوئلا در جمع هوادارنش که گفته می شود عمدتا از اقشار فقير جامعه هستند با فريادهای «مرگ بر امپرياليسم» به سياست های ايالات متحده آمريکا و جرج بوش، رييس جمهوری آن کشور تاخت.


او پيروزی مجدد خود را «شکستی ديگر برای شيطانی که می خواهد بر دنيا تسلط يابد» توصيف کرد.


در ميان غريو شادی هوگو چاوز و يارانش بود که خبر رسيد مانوئل روزالس، شکست خود را در رقابت با آقای چاوز پذيرفته است. تا آن هنگام گرچه شمارش آرا همچنان ادامه داشت اما بنا به نتايج بخشی از حوزه های اخذ رای، هوگو چاوز حدود ۶۱ درصد و مانوئل روزالس نزديک به ۳۸ درصد آرا عمومی را به خود اختصاص داده بودند.


در روزهای برگزاری فعاليت های تبليغات انتخاباتی، هوگو چاوز رقيب خود را به «نوکری برای امپرياليسم آمريکا» متهم می کرد و مانوئل روزالس در واکنش می گفت «چاوز، عروسکی در آغوش فيدل کاسترو است.»


دلارهای نفتی و انتخابات


هوگو چاوز، ۵۲ ساله، چترباز پيشين در ارتش ونزوئلا، مردی که در کارنامه اش اقدام به يک کودتای نافرجام به چشم می خورد و در دوران رياست جمهوری اش به مدت دوروز خلع يد شد اما باز هم به ميز رياست جمهوری بازگشت، پيشتر با رفراندوم عمومی و اعتراض گسترده کارکنان شرکت نفت عليه خود مواجه بود. اما تقريبا از يک سال پيش به اين سو، آقای چاوز توانسته با شيوه های متفاوت از دامنه تاثيرگذاری مخالفانش بکاهد.




رييس جمهور ونزوئلا بارديگر بر ادامه برنامه های سياسی، اقتصادی و اجتماعی دولتش «براساس برابری» تاکيد کرد.

رييس جمهور ونزوئلا به لطف افزايش بهای نفت در بازارهای جهانی و سرازير شدن دلارهای نفتی به کاراکاس، بخت اين را يافته تا با حمايت های جزيی از طبقات فقير، پشتيبانی عمومی لازم را برای شعارهای سوسياليستی به دست آورد.


با اين حال و با همه خشونت های کلامی او عليه هيات حاکمه در آمريکا، روزانه حدود نيمی از توليد نفت ونزوئلا به پالايشگاه های آمريکا صادر می شود.


XS
SM
MD
LG