لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

عدم سرمایه‌گذاری بانک چينی در خط لوله گاز ايران به پاکستان


وزارت دارایی پاکستان می گوید که يک بانک دولتی چين که قبلا در مورد مشارکت در خط لوله انتقال گاز از ايران به پاکستان اظهار تمايل کرده بود اکنون گفته است که ديگر علاقه ای به سرمايه گذاری در اين طرح ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «نويد اقبال»، سخنگوی وزارت دارایی پاکستان، چهارشنبه، گفت که دليل عقب نشينی بانک صنعت و تجارت چين از سرمايه گذاری در اين طرح را نمی داند ولی قبلا وزارت نفت به وضعيت ژئوپلتيک منطقه به عنوان دليل اين تصميم اشاره کرده بود.

آمريکا با احداث اين خط لوله مخالف است و به دولت پاکستان و شرکت های خصوصی هشدار داده بود که در صورت مشارکت و سرمايه گذاری در اين پروژه ممکن است شامل تحريم های بين المللی مربوط به صادرات نفت ايران شوند.

در ماه ژانویه روزنامه هرالد تریبیون گزارش داد که دولت آمریکا به منظور منصرف ساختن پاکستان از متعهد ماندن به قرارداد خرید گاز از ایران، مجددا تامین هزینه ساخت یک پایانه گاز مایع در بندر کراچی و امکان خرید گاز ارزان‌تر از کمپانی‌های آمریکایی را به دولت اسلام‌آباد پیشنهاد کرده است.

بنا بر پاره‌ای گزارش‌ها، دولت آمریکا در ژانویه سال ۲۰۱۰ در قبال ساخت پایانه گازی و فراهم ساختن امکان دریافت برق ارزان از تاجیکستان، از دولت پاکستان خواسته بود که از امضای قرارداد خرید گاز از ایران خودداری کند.

سخنگوی وزارت دارایی پاکستان روز چهارشنبه افزود که بانک صنعت و تجارت چين و بانک حبيب پاکستان اعلام کرده بودند که به طور مشترک هزينه های احداث اين خط لوله در خاک پاکستان را تامين خواهند کرد ولی اکنون به نظر می رسد که به مشارکت در اين طرح علاقه ای ندارند. هيچيک از اين دو بانک به طور مستقل انصراف خود را اعلام نکرده اند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند که رهبران پاکستان در گذشته تاکيد کرده اند که با وجود مخالفت دولت آمريکا اين طرح را به اجرا خواهند گذاشت چون به گفته آنها این طرح برای تامين انرژی مورد نياز پاکستان حياتی است. اما با توجه به مخالفت های آمريکا رهبران پاکستان در مورد تامين هزينه های اين طرح و جلب مشارکت مالی بانکها و شرکت های خصوصی ترديد دارند.

هزینه احداث خط لوله یاد شده، پس از حذف بخشی که از مرز پاکستان به هند می‌رسید، بالغ بر ۴ میلیارد دلار برآورد شده است. ۹۰۰ کیلومتر از این خط (از بوشهر تا سیستان) در خاک ایران قرار گرفته است و ظرفیت نهایی آن روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز است.
XS
SM
MD
LG