لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

بازداشت و بی‌خبری از وضعیت دو نوکیش مسیحی ایرانی


طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
طرح اختصاصی علیرضا درویش برای رادیو فردا
مدیر «محبت‌نیوز»، آژانس خبری مسیحیان ایران، به رادیو فردا می‌گوید که اخیرا مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی نگاه خاصی را به افزایش نوکیشان مسیحی در شمال غرب ایران منعطف کرده‌اند؛ و برای نمونه، چندی پیش مجید ابهری، مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از توقیف ۶ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب انجیل در مسیر زنجان ـ ابهر خبر داد.

سخنان سامان کاموَر، مدیر «محبت‌نیوز»، در حالی بیان می‌شود که دو تن از نوکیشان مسیحی ساکن تبریز، به نام‌های «وحید روفه‌گر» و «رضا کهنمویی» در تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند و با گذشت بیش از سه هفته از بازداشت این دو، هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت نگهداری آنها در دست نیست.

آقای کامور می‌افزاید در همین حال رسانه‌های ایران نیز خبرهایی از «گسترش رو به رشد مسیحیت»، به‌ویژه در تبریز منتشر کرده‌اند. بر همین اساس در ۲۴ تیر ماه دو تن از نوکیشان ساکن تبریز در سفر به شهرستان کلیبر دستگیر و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در همان شهرستان به زندان منتقل می‌شوند.

آقای کامور می‌گوید که وحید روفه‌گر توانسته از زندان با خانواده خود تماس بگیرد و خبر دستگیری خود و دوستش را اطلاع بدهد. «بعد از پی‌گیری وضعیت این دو شخص توسط خانواده‌ها، مقامات امنیتی قول داده‌اند که دستگیرشدگان را تا ۹ مرداد آزاد کنند، اما متاسفانه نه تنها آنها آزاد نشده‌اند، بلکه گویا از زندان کَلِیبر به زندان تبریز منتقل شده‌اند و وضعیت نگهداری این دو جوان بازداشت شده هنوز مشخص نیست.»

به گفته او، روز سه‌شنبه، ۲۸ تیرماه، نیز تعدادی از ماموران اطلاعاتی به منزل «وحید روفه‌گر» رفته و آن محل را مورد تفتیش و بازرسی قرار داده‌اند.

درخصوص اینکه آیا نوکیشان مسیحی بازداشت شده تبریز به وکیل دسترسی داشته‌اند یا نه، آقای کامور می‌گوید که برخی فشارها برای جلوگیری از مصاحبه وکلای بازداشت‌شدگان اقلیت‌های دینی با رسانه‌ها، یا تهدید و ارعاب خانواده‌های آنها مبنی بر سکوت و عدم اطلاع‌رسانی، باعث شده‌است که نتوانیم با خانواده‌های این دو شخص به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار کنیم و در جریان جزئیات حادثه قرار بگیریم.

وی در ادامه می‌گوید از ماه دسامبر سال گذشته در پی افزایش فشارها بر مسیحیان ایران، موجی از بازداشت‌ها به راه انداخته شده‌است و حدودا ۸۰ نفر از نوکیشان مسیحی در استان‌های مختلف ایران، خصوصا تهران بازداشت شده‌اند که از این تعداد هنوز دو نفر به‌نام‌های فرشید فتحی در زندان اوین و واهیک آبراهیمیان در زندان همدان هستند.

آمار دقیقی از نوکیشان مسیحی در ایران در دست نیست ولی سازمان بین‌المللی «اوپن دورز» که در مورد مسیحیان تحت فشار در جهان اطلاع‌رسانی می‌کند، می‌گوید حدود نیمی از ۱۲۵ هزار نفر مسیحی ایرانی، نوکیش هستند.

گزارش‌ها حاکی است که پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد فشارها بر نوکیشان مسیحی افزایش یافته‌است.

تلویزیون جمهوری اسلامی در شهریور ماه اعلام کرد که ۹ نفر به اتهام تبلیغ مسیحیت در حومه همدان دستگیر شده‌اند.
در این گزارش اعلام شد که «دستگیرشدگان، ایرانی هستند که از داخل کشور با این گروه تبلیغی مسیحیت صهیونیستی همکاری می‌کرده‌اند».

در این گزارش از دستگیرشدگان، به عنوان «مسیحی صهیونیست» و «تبشیری» یاد شده‌است.

مقامات جمهوری اسلامی واژه تَبشیری (بشارت‌دهنده) را در مورد کلیساهای فارسی‌زبان پروتستان مانند کلیسای جماعت ربانی و کلیسای انجیلی به کار می‌برند.
XS
SM
MD
LG