لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

دیدار هیلاری کلینتون با مخالفان بشار اسد در واشینگتن


هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز سه شنبه، با «فعالان سوری هوادار دمکراسی» در آمريکا ديدار کرده تا در باره «وضعيت اضطراری» در سوريه گفت و گو کند.
به گزارش آسوشيتدپرس، وزير خارجه آمريکا با اعضای جامعه آمريکايی- سوری در وزارت خاارجه آمريکا ديدار کرده است.
اين ديدار در حالی صورت می گيرد که برخی از اعضای کنگره آمريکا خواستار افزايش فشار اين کشور بر رژيم بشار اسد شده اند.
سه سناتور آمريکايی سه شنبه گفتند که قصد دارند این هفته لایحه ای را برای افزایش فشار و مجازات شرکت های خارجی که با بخش انرژی سوریه همکاری کنند، تسلیم کنگره کنند.

«ردوان زیاده»، تحلیلگر سوری که با دانشگاه جورج واشینگتن همکاری می کند در میان مخالفان رژیم اسد بود که سه شنبه با هیلاری کلینتون گفت و گو کرد.
آقای زیاده در مورد این دیدار به خبرنگاران گفت هیاتی از اعضای اپوزیسیون سوری که در آمریکا مستقر است و فعالان سوری-آمریکایی قرار بود در مورد خشونت علیه مردم سوریه و حملات اخیر نیروهای امنیتی به شهر های این کشور از جمله حماه گفت و گو کنند.

هم‌چنین بنابر گزارش‌ها نیروهای دولتی سوریه بامداد سه‌شنبه، - در اولین روز از ماه رمضان - در مواضع جدیدی از شهر حماه مستقر شدند.

شهر حماه از روز یکشنبه هدف عملیات سنگین نظامی دولت علیه معترضان این شهر بوده و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیشتر ۲۴ کشته سرکوب‌های روز دوشنبه این کشور نیز مربوط به این شهر است.

گزارش‌ها حاکی است ۱۰ تن از کشته‌شدگان دوشنبه در سوریه در جریان سرکوب راهپیمایی‌های پس از مراسم ویژه آغاز ماه رمضان جان باخته‌اند و نیروهای امنیتی، شامگاه دوشنبه بیش از ۱۵۰ نفر را نیز بازداشت کردند.

حماه که شاهد راهپیمایی‌های چند صد هزار نفری علیه حکومت بوده‌، پیش از این نیز به مدت یک ماه در محاصره ارتش قرار داشت و در روزهای اخیر در شهرهای مختلف سوریه تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از مردم این شهر برگزار شده‌ که برجسته‌ترین تظاهرات در دمشق بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از کشته شدن حدود ۱۴۰ نفر توسط نیروهای امنیتی در سوریه طی روز یکشنبه، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این روند ابراز «نگرانی جدی» کرد و آن را «غیر قابل قبول» خواند.

در همین رابطه، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه نشستی برای بررسی موضوع سوریه تشکیل داد ولی به نتیجه‌ای نرسید. قرار است که این شورا روز سه‌شنبه نشست تازه ای در این زمینه برگزار کند.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و پرتغال خواهان تصویب یک قطعنامه رسمی با موضوع محکوم کردن حکومت بشار اسد به خاطر سرکوب‌ها هستند ولی روسیه و چین تهدیدکرده اند که این قطعنامه را وتو خواهند کرد.

برزیل، هند و آفریقای جنوبی نیز مخالف صدور قطعنامه علیه رژیم بشار اسد هستند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از اواسط ماه مارس که اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شده بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند و یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل در نشست روز دوشنبه، شمار ناپدیدشدگان در سوریه طی این مدت را سه هزار تن و شمار بازداشت‌شدگان را ۱۲ هزار نفر ذکر کرد.
XS
SM
MD
LG