لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

«دليل اختلال اينترنت حملات سايبری است»


خبرگزاری رويترز به نقل از گفتگوی يک مقام ايرانی با رسانه ها در داخل کشور می نويسد که مهاجمان سايبری با حمله به زير ساخت ها و شرکت های ارتباطاتی و مخابراتی ايران شبکه اينترنت را در سراسر کشور مختل کرده اند.

ايران از سال ۲۰۱۰ که مراکز کنترل برنامه های هسته ای آن کشور با بدافزار رايانه ای موسوم به « استاکس نت » مورد حمله قرار گرفت اقدامات حفاظتی از شبکه کامپيوتر و زيرساخت های ارتباطاتی خود را تقويت کرده است. در آن زمان دولت ايران آمريکا و اسرائيل را مسئول اين حملات سايبری معرفی کرد.

اخيرا مهدی اخوان بهابادی از مسئولان « شورای عالی فضای مجازی» در مصاحبه ای به خبرگزاری ايلنا گفت:« روز گذشته حملات سايبری سنگينی عليه شرکت ها و موسسات زيرساختی و ارتباطاتی کشور روی داده و ما را مجبور کرد که فعاليت شبکه اينترنت را محدود کنيم.»

اين مقام افزود:« در حال حاضر حملات سايبری مکرری در کشور روی می دهد. روز گذشته يک حمله سايبری با قدرت چندين گيگا بايت زيرساخت های شبکه اينترنت را مورد حمله قرار داد که باعث کندی ناخواسته ای در شبکه اينترنت شد.»

در بخش ديگری از مصاحبه با خبرگزاری ايلنا اين مقام می افزايد:« تمام اين حملات سازمانيافته هستند و هدف اصلی آنها صنايع هسته ای، بخش نفت و شبکه ارتباطی و اطلاعاتی کشور است.»

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که رهبران اسرائيل بارها تهديد کرده اند که اگر تحريم های خارجی عليه صنعت نفت و بخش مالی و بانکهای ايران نتواند در متوقف کردن برنامه های هسته ای آن کشور به نتيجه برسد به تاسيسات هسته ای ايران حمله خواهد کرد.

دولتهای غربی در مورد اهداف برنامه های هسته ای ايران سوء ظن دارند و می گويند ايران ممکن است به طور پنهانی در تلاش برای توليد سلاح هسته ای باشد. در مقابل ايران همواره تاکيد کرده که هدف از غنی سازی اورانيوم توليد انرژی است و از اين حق خود صرفنظر نخواهد کرد.

ماه گذشته فرمانده سپاه پاسداران ايران گفت که اين کشور برای دفاع از خود در مقابل هر گونه « تهاجم سايبری » آمادگی کامل دارد ولی اين نوع حملات را از رويارويی نظامی خطرناک توصيف کرد.

مقامات ايرانی در ماه آوريل گفتند که يک ويروس را در شبکه کامپيوتری مرکز کنترل صنايع نفت در جزيره خارک کشف کرده اند. تاسيسات نفتی در اين جزيره که بخش اعظم صادرات نفت ايران را کنترل می کند ظاهرا آسيبی نديد و به فعاليت خود ادامه داد.

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند که ايران يکی از بزرگترين و قوی ترين سيستم های فيلتر کردن شبکه اينترنت را دارد و به بهانه های مختلف از جمله مقابله با فعاليت های خرابکارانه و جرائم صدها و شايد هزارها وب سايت را در ايران مسدود کرده است. سانسور شبکه اينترنت سايت های مخالف دولت و حتی رسانه های بين المللی را نيز شامل می شود.

بخش زيادی از اين محدوديت ها در مورد شبکه اينترنت به حوادث سياسی تابستان سال ۲۰۰۹ برمی گردد که در جريان اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری مخالفان و منتقدان حکومت از شبکه های اجتماعی مثل « فيس بوک » و يا « يوتيوب» برای تبليغات و برقراری ارتباط استفاده می کردند.
XS
SM
MD
LG