لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

درگذشتگان ورزش ايران در سال ۱۳۸۹


علیرضا حافظی، گزارشگر و کارشناس قديمی راديو ورزش
علیرضا حافظی، گزارشگر و کارشناس قديمی راديو ورزش
سال ۱۳۸۹ آخرين سال زندگی جمعی از ورزشکاران، مربيان، داوران، پيشکسوتان و خبرنگاران ورزشی بود.

سانحه تصادف به دليل نا امنی و غير استاندارد بودن جاده ها، فقدان امکانات پزشکی در محل تمرينات و مسابقات ورزشی، بيماری های ريوی، سرطان و کهولت سن، باعث شد بسياری از چهره های نام آشنا يا گمنام خانواده ورزش ايران در سالی که به پايانش رسيده است، چشم از جهان فرو ببندند.

اما "ايست قلبی " بيشترين آمار را به جا گذاشت. مرگ ناشی از ايست قلبی، حتی در رده سنی نوجوانان نيز رخ داد و ورزشی ها را سوگوار کرد.

همچون سال ۱۳۸۸، امسال هم سقوط هواپيما از خانواده ورزش ايران قربانی گرفت. در اين گزارش با تفکيک ماه ها غير از مرداد و شهريور که خوشبختانه تلفاتی نداشته است، درگذشتگان ورزش ايران در سال ۱۳۸۹ معرفی شده اند.

فروردين

پرويز قرايی

او يکی از اعضای تيم کشتی پيشکسوتان ايران بود و تا روزهای آخر زندگی اش در تمرينات اين تيم حضور داشت. قرايی بر اثر سانحه رانندگی درگذشت.

داريوش بزرگ

سابقه پوشيدن پيراهن تيم فوتبال برق شيراز را داشت و بعد از آن در تيم منتخب فارس هم بازی ‌کرده بود. او هنگام بازی برای تيم کما شيراز، زمانی که می‌خواست ضربه کرنر را بزند ناگهان روی زمين نشست و قادر به ادامه بازی نشد و همان لحظه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

ارديبهشت

عباس خلقی

رييس سابق هیأت کشتی خراسان در سن ۷۲ سالگی در آمريکا درگذشت.
او مدت‌ها با بيماری کبد مبارزه می‌کرد و چند بار تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. پيکر مرحوم خلقی پس از انتقال به ايران، در مشهد به خاک سپرده شد.

علی خاوياری

در سال ۱۳۵۵ به عضويت تيم ملی کاراته ايران درآمد. او پس از انقلاب
به اروپا مهاجرت کرد و قهرمان فول‌کنتاکت سوئيس شد. خاوياری به دليل ابتلا به بيماری سرطان کبد در آلمان درگذشت.

خرداد

مصطفی تاجيک

مصطفی تاجیک (راست) در کنار غلامرضا تختی
نفر چهارم مسابقات کشتی در المپيک ۱۹۶۰ رم به دليل بيماری در سن ۷۸ سالگی درگذشت. او از نزديک ترين دوستان زنده ياد غلامرضا تختی بود.

تاجيک متولد ۱۳۱۱ در شميران، نفر پنجم رقابت‌های جهانی ۱۹۵۷ استانبول، نفر ششم رقابت‌های جهانی ۱۹۵۹ تهران نيز بود.

محمد ميردار

عضو اسبق تيم‌های ملی کشتی نوجوانان و جوانان، قهرمان کشور در عنفوان جوانی و به دليل بيماری دارفانی را وداع گفت. او که سال ۱۹۹۳ در مسابقات نوجوانان جهان به ميزبانی دوئيسبورگ کشتی گرفته بود، در چالوس به خاک سپرده شد.

خليل رعيت‌پناه

اولين مدال آور ايران در تاريخ رقابت های کشتی بازی های آسيايی درگذشت. او که در بازی ‌های ۱۹۵۸ توکيو نقره گرفته بود، در مازندران به خاک سپرده شد.

تير

حسين حيدری

خبرنگار ۳۳ ساله مطبوعات ورزشی سال ها با بيماری سرطان مبارزه کرد.
و سرانجام در بيمارستان شهدای تجريش درگذشت. بی توجهی محض انجمن خبرنگاران و مطبوعات ورزشی ايران و موسسه مطبوعاتی ايران نسبت به بيماری او که او در آن شاغل بود، به شدت مورد انتقاد همکارانش قرار گرفت.

علی شاطرزاده

کاپيتان و مربی اسبق تيم ملی کاراته ايران در سن ۳۷ سالگی درگذشت. ‌شاطرزاده پس از جدالی ۱۰ روزه با ضايعه مغزی، که به دليل سکته در حين تمرين به وجود آمده بود چشم از جهان فرو بست.

او با ۴ عنوان قهرمانی آسيا، پرافتخارترين کاراته کای ايران در مسابقات آسيايی بود. شاطرزاده در ورزشگاه تختی اصفهان تشييع و در باغ رضوان به خاک سپرده شد.

پارسا ۲ ساله و يوسف ۸ ساله از او که مدتی هم سرمربی تيم ملی قطر بود به يادگار مانده اند. شاطرزاده در مسابقات جهانی ۱۹۹۸ برزيل به مقام نايب قهرمانی جهان دست يافت.

مهر

محسن آقازاده

سرمربی ۴۸ ساله تيم فوتبال فولاد يزد، ساعاتی پس از آخرين تمرين ورزشی زندگی اش، در راه سفر به مازندران دچار حمله قلبی شد و پس از بستری شدن در بيمارستان رودهن در گذشت. آقازاده موفق شده بود تيم فولاد يزد را به ليگ دسته اول برساند.

داود جورابلی

يکی از محبوبترين مشوقان تيم فوتبال استقلال که بازيکنان و هواداران اين باشگاه علاقه فراوانی به او داشتند، بر اثر سانحه تصادف از دنيا رفت.

عليرضا شهاب

قهرمان و پيشکسوت دوچرخه سواری ايران متولد ۱۳۳۹ در قزوين بود که به عنوان اولين دبير کميته کوهستان درايران منصوب و بعدها به عنوان رئيس هيات دوچرخه سواری استان قزوين مشغول به کار شد.

مرحوم شهاب از اولين صعود کننده ها به قله های سبلان، دماوند و علم کوه با دوچرخه کوهستان بود.

حسن کربندی

ناظر فدراسيون فوتبال و رئيس پيشين کميته داوران استان اصفهان در سن ۶۱ سالگی بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

اين پيشکسوت داوری، برای امر نظارت بر يکی از مسابقات به شيراز سفر کرده بود، نيمه شب پس از بازگشت به اصفهان دچار حمله قلبی شد و پيش از رسيدن به بيمارستان و درگذشت.

آبان

مجيد درزی

مربی سابق تيم دسته اولی گل گهر سيرجان بود در تصادف رانندگی در جاده تهران و اصفهان در دم جان سپرد. همسرش نيز در اين حادثه جان باخت.
درزی بازيکن اسبق تيم های بوتان، برق تهران بود. او در سال ۱۳۵۷ نيز در پرسپوليس بازی کرد.

درزی در تيم صبا دستيار ضيايی و سپس پرويز مظلومی بود. او فصل گذشته نيز به عنوان دستيار حميد کللی فر در شاهين بوشهر فعاليت کرد.

عبدالمهدی رشيدپور

پدر شنای ايران در سن ۷۵ سالگی به دليل سرطان در بيمارستان جم تهران درگذشت. او عضو پيشين تيم های ملی شنا و واترپلو بود و سابقه سرمربيگری تيم ملی شنا را داشت.

رشيدپور در سال ۱۳۵۱ سرپرست تيم ملی فوتبال شد. او همچنين سرپرست کاروان ورزشی ايران در المپيک ۱۹۷۶ مونترال بود.

آذر

نسرين قياثی

درگذشت اين مربی ۳۷ ساله تيم نجات غريق استان ايلام در جريان رقابت‌های قهرمانی کشور در جزيره قشم، تا ۸۰ روز بازتابی در رسانه ها نداشت اما ناگهان با روشن شدن ابعاد اين فاجعه، بحث انگيزترين حادثه ورزشی سال شد.
محل برگزاری رقابت ها هيچ گونه امکانات پزشکی نداشت. اعضای فدراسيون نيز نسبت به حال وخيم او بی توجهی می کنند.

نسرين قياثی را دو نفر از اعضای تيم ايلام با قايق به سمت بندرعباس می‌برند که باز هم در اين وضعيت، خبری از مسئولان فدراسيون و اداره کل تربيت بدنی استان هرمزگان نيست.

هنگامی که آن‌ها به بيمارستان ام ليلای بندرعباس می‌‌رسند، قياثی فوت می‌کند.

دی

عليرضا حافظی

گزارشگر و کارشناس قديمی راديو ورزش به دليل بيماری ريوی در ۴۹ سالگی درگذشت.

حافظی در بازی های آسيايی گوانگجو حضور داشت و آخرين ماموريت حرفه ای اش را انجام داد. پس از درگذشت حافظی، بی توجهی مديران راديو ورزش به يکی از مجرب ترين نيروهای اين شبکه، به شدت مورد انتقاد همکاران حافظی قرار گرفت.

راديو ورزش حتی يک گزارش يا عکس از آن مرحوم را روی وب سايت اختصاصی
خود قرار نداد.

زهرا هاشمی‌ماد

سرمربی تيم هندبال بانوان پاسارگاد قم در سانحه سقوط هواپيما در اروميه درگذشت.

او که تيمش را برای حضور در مسابقات زير گروه ليگ برتر هندبال بانوان ايران آماده می‌کرد، از بهترين داوران فدراسيون هندبال نيز به شمار می‌رفت.

محمد طباطبايی

او از پيشکسوتان خوشنام و مربيان سرشناس کشتی ايران بود و سابقه رياست بر هيات کشتی تهران و مربيگری در تيم ملی پيشکسوتان را هم داشت. در مراسم تشييع طباطبايی، غير از بزرگان ورزش ملی ايران، هنرمندانی چون جمشيد مشايخی نيز حضور يافتند. او در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

بهمن

جعفر محتشمی

سردبير سابق مجله کيهان ورزشی در سن ۵۹ سالگی به دليل سرطان و سکته مغزی درگذشت.

ضيا جمالی

در حالی که ديدار تيم های شاهين بوشهر و سپاهان اصفهان در ليگ برتر در حال برگزاری بود، ضيا جمالی از عکاسان قديمی بوشهر در حين عکسبرداری از اين مسابقه دچار حمله قلبی شد و درگذشت.

اسفند

مصطفی پژمان

رئيس هيات پرورش اندام مشهد درگذشت بر اثر سکته مغزی درگذشت. او
رياست هيات اتومبيلرانی و موتورسواری مشهد را نيز بر عهده داشت.

کيومرث ولدی

بازيکن تيم فوتبال نوجوانان زير ۱۷ سال پيکان در اثر عارضه ايست قلبی در منزل فوت کرد. او کم سن و سال ترين چهره ورزشی ايران بود که در سال ۱۳۸۹ درگذشت.

اميرمسعود برومند

کاپيتان تيم ملی فوتبال ايران در بازی های آسيايی ۱۹۵۱ دهلی بود. اولين گلزن رسمی در بازی های ملی که سال ۱۳۲۶ و با گلزنی مقابل ترکيه ثبت شد.
همچنين اولين هت تريک تاريخ فوتبال ايران که سال ۱۳۳۱ مقابل پاکستان به برتری ۵-۱ انجاميد را او رقم زد.

زنده ياد برومند از بزرگان مکتب فوتبال شاهين بود. او مدتی کوتاه در دوران سرمربيگری استانکو پوکله پوويچ، مديريت تيم ملی فوتبال ايران را برعهده گرفت.

شهرام قديمی

رئيس فدراسيون ورزش های بين دانشگاهی جهان و چهره نام آشنای تربيت بدنی داشنگاه آزاد اسلامی در اثر حادثه رانندگی دار فانی را وداع گفت.
او در دوران مديريت بهرام قديمی در تربيت بدنی دانشگاه آزاد، زمينه ساز ورود هزاران ورزشکار و مربی به دانشگاه شد.
XS
SM
MD
LG