لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

«فیس‌بوک قوانین اتحادیه اروپا را نقض می‌کند»


مارک زاکربرگ، بنیادگذار فیس بوک
مارک زاکربرگ، بنیادگذار فیس بوک
يک مقام آلمانی روز چهارشنبه فيس‌بوک را متهم کرد که از نرم افزار موسوم به چهره شناس به شکلی استفاده می‌کند که با قوانين آلمان و اتحاديه اروپا مغايرت دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه «يوهانس کاسپر» از مقامات بخش حفاظت از اطلاعات خصوصی افراد در هامبورگ از فيس‌بوک خواست تا اطلاعات مربوط به مشخصات ظاهری کاربران را که تاکنون جمع آوری کرده است از وب‌سايت خود پاک کند.
اين مقام آلمان در مصاحبه خود با روزنامه‌های محلی گفت :«اگر اين نوع از اطلاعات کاربران به دست خلافکاران بيافتد می‌توان هويت هر فردی را از روی عکس هايی که حتی با تلفن موبايل گرفته شده است تشخيص داد.»
اين ابزار جديد فيس‌بوک به کاربران امکان می‌دهد که از روی مشخصات ظاهری افراد که در جدول های اطلاعاتی اين وب سايت جمع آوری شده و هر کاربری می‌تواند تصویر اسکن شده آن را ببيند « دوستان » جديدی برای خود پيدا کند.
اين ابزار با انطباق هر عکس و مقايسه جزئيات آن با اطلاعات مربوط به مشخصات ظاهری افراد می‌تواند صاحب عکس را پيدا کند.
«يوهانس کاسپر» می‌گويد که مشکل اصلی دقيقا همين است که اين ابزار از اطلاعات جمع آوری شده از کاربران برای شناسايی آن‌ها استفاده می‌کند. اين مقام آلمانی در ادامه حمله شديد خود به شبکه اجتماعی فيس‌بوک گفت که جمع آوری اين نوع اطلاعات بدون موافقت کاربران، به منزله نقض قوانين مربوط به حفاظت از اطلاعات شخصی شهروندان است.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، دولت و مراجع قضايی آلمان در زمينه حفاظت از اطلاعات خصوصی شهروندان در عرصه اينترنت بسيار پيشرو هستند. آن‌ها در گذشته از شرکت «گوگل» نيز به خاطر روش‌های به کار گرفته شده در تهيه برنامه «نمای خيابانی» که تصاوير خيابان‌های شهرها را جمع آوری و منتشر کرده است انتقاد کرده‌اند.
مقامات آلمان در گذشته همچنين از مسئولان فيس‌بوک خواسته بودند تا در مورد رعايت حريم و اطلاعات خصوصی کاربران دقت و مسئوليت بيشتری نشان دهند.

يکی از موارد هشدارهای مقامات آلمانی به ابزار «دوست‌ياب» فيس‌بوک مربوط می‌شد که توسط آن فيس‌بوک بدون اطلاع فرد می‌توانست وی را در اين وب‌سايت ثبت نام کرده و حتی تمام آدرس‌های موجود در صفحه ایميل وی را استخراج کند.
در ماه ژانويه فيس‌بوک موافقت کرد به کاربران خود اطلاع دهد که آدرس‌های موجود در صفحه ایميل آن‌ها را استخراج کرده است.
شبکه اجتماعی فيس بوک مدعی است که در حال حاضر تعداد کاربران و مشترکان آن از مرز ۷۵۰ ميليون نفر گذشته است.
XS
SM
MD
LG