لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

بايرن مونيخ با یک گل از سد لیون گذشت


آرین روبن از بایرمونیخ
آرین روبن از بایرمونیخ
در مسابقه رفت نيمه پايانی ليگ قهرمانان فوتبال اروپا، بايرن مونيخ آلمان بر ليون فرانسه در مونيخ پیروز شد. اينترميلان ايتاليا، پیشتر بر بارسلونای اسپانيا در ميلان، با نتیجه سه بر یک پیروز شده بود.

مسابقه مونيخ پرماجرا و همراه با اخراج دو فرانسوی نامدار بود: فرانک ربيری از تيم بايرن مونيخ و ژرمی تولالان از تيم ليون. در اين مسابقه غول های آلمان با تک گل آرين روبن هلندی با يک برتری اندک به پيروزی رسيدند تا در مسابقه برگشت در سه شنبه آينده از آن نگهداری کنند.

مهمترين حادثه نيمه نخست بدون گل اخراج ريبری در دقيقه ۳۷ بود. او به دليل تکلی خطرناک و بی پروا روی بازيکن ليون مستقيم با کارت قرمز رو به رو شد تا در ليون هم اجازه بازی نداشته باشد.

بايرن که با وجود ده نفری شدن با نبردی تمام عيار نمی خواست دست خالی بازی خانگی را به پايان رساند، در لحظه های شروع نيمه دوم با دو اخطاری شدن ژرمی تولالان، مدافع تيم ليون از نظر تعداد ده به ده شد.

آرین روبن که مرد اول اين مسابقه بود سرانجام با مانور پا به توپ عالی و شليک زمينی پای چپ از پشت محوطه جريمه دروازه تيم غول کش فرانسوی را گشود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او که از ماه اوت ۲۰۰۹ از رئال مادريد به بايرن پيوسته تا کنون بيست گل برای اين تيم زده است، اما هيچ يک از آنها به اندازه گل دقيقه ۶۹ او به ليون مهم نبود که پس از برخورد با همبازی اش توماس مولر به داخل دروازه کمانه کرد.

فيليپ لام، که با محروميت مارک فان بومل هلندی بازوبند کاپيتانی را بر بازو داشت، بعد از مسابقه گفت: «اين بی نهايت مهم بود که ما با وجود ده نفری شدن هم فشار بر ليون را حفظ کرديم. ما خوب بازی کرديم و خوب توپ را به گردش در آورديم. تحمل اخراج فرانک خيلی سخت بود. او يک بازيکن عالی است که هميشه می خواهد برنده باشد. برای ما تلخ است که برای مسابقه برگشت او محروم باشد.»

ريبری چندبار بخت گلزنی اش را به رخ کشيده بود که به دليل خطای خطرناک روی ليساندرو لوپز، مهاجم ليون با کارت قرمز مستقيم روبرتو روسه تی، داور مسابقه رو به رو شد.

او در جنگ تن به تن با مهاجم آرژانتينی تيم ليون بود که اين حادثه رخ داد. وقتی روسه تی کارت قرمز را بيرون کشيد، فريادهای خشم آلود هواخواهان بايرن در ورزشگاه آرينای مونيخ طنين انداز شد... و لحظه ای به اوج خود رسيد که لوپز پس از وانمود کردن به رنج از دردی جانکاه، خيلی سريع روی پای خود ايستاد و به بازی ادامه داد.

وقتی لوييس فان خال (به قول غيرهلنديها وان گال)، سرمربی تيم بايرن با شکل دفاعی دادن به تيمش، بايرن را تجديد سازمان کرد سرعت بازی افت کرد تا نيمه نخست صفر بر صفر به پايان برسد و اخراج شوک آور ريبری به ضربه ای سخت تر بدل نشود.

در شروع نيمه دوم آناتولی تيموشچوک، هافبک دفاعی بايرن جانشين ايويکا اوليچ، مهاجم اين تيم شد اما طولی نکشيد که ليون هم ده نفری شد. تولالان، مدافع تيم ملی فرانسه هم با دومين کارت زرد و کارت قرمز متعاقب آن اخراج شد تا هر دو تيم ده نفری شوند.

خطای او روبن را سرنگون کرد و باعث شد او در دقيقه ۵۱ صاحب اولين کارت زرد اخطار شود. سه دقيقه بعد او در نبردی بر سر توپ پای باستيان شوايستيگر را به جای توپ زد و روسه تی خود را به او رساند و پيش از اين که شواستيگر لنگان زمين را لنگان ترک کند، تولالان را با کارت قرمز اخراج کرد.

کلود پوئل، مربی تيم ليون بلافاصله ژان ماکون، هافبک کامرونی را به جای ميرالم پيانيچ به زمين فرستاد و فان خال هم ماريو گومز، مهاجم آلمانی را با دانی يل پرانيچ هافبک عوض کرد. گومز که از يک سال و نيم پيش از اشتوتگارت به مونيخ آمده است يک موقعيت عالی فراهم شده توسط دانی يل روبن را با ضربه سر هدر داد، اما سرانجام فشار بايرن جواب داد.

در دقيقه ۶۹ روبن از بيرون محطه جريمه شليک کرد و توپ پس از برخورد با بدن مولر، هوگو ليوريس دروازه بان ليون را مغلوب کرد و در تور پيچيد. با اين که ليون برای تلافی واکنش نشان داد، تيم بايرن با برتری اندک بازی را ادامه داد و با کمترين فاصله روانه مسابقه روز ۲۷ آوريل در ليون شد.

بارسلونا در انديشه انتقام

يک شب پيش از اين تيم اينترميلان به رهبری ژوزه مورينيو، در ورزشگاه مه آتزای سانسيرو در حالی سه بر يک پيروز شد که گل سوم اينتر در موقعيت آفسايد بود و داور خطای پنالتی وسلی اسنايدر هلندی بر مهاجم بارسلونا، مدافع عنوان قهرمانی ناديده گرفت. بارسلونا که خود را سزوار چنين شکستی نمی ديد، قول داد که در دفاع از عنوان قهرمانی اش در بارسلونا جبران کننده باشد.

با اين حال نمی توان از بازی با روحيه تيم اينتر در خانه بی تفاوت گذشت و ميل به پيروزی آنان بر مردان بارسلونا را نديد. اين تيم با گلهای وسلی اسنايدر، مايکون و ديه گو ميليتو توانست گل زودهنگام بارسلونا را پاسخ دهد تا برای مسابقه برگشت روز سه شنبه در نوکامپ موقعيتی بهتر از بايرن در برابر ليون داشته باشد.

مسابقه در ميلان يک کلاس باارزش تاکتيکی از مورينيو بود و نشان داد که او از مسابقه های گذشته دو تيم در سپتامبر و نوامبر گذشته چقدر آموخته است.

مورينيو پس از پيروزی بر بارسلونا به خبرنگاران گفت که حتی اگر به مسابقه پايانی در مادريد هم نرسد از بازی در ميلان رضايت کامل دارد.

او گفت: «اين پيروزی چنان برايم افتخار آميز است که چه به بازی فينال در مادريد برسيم و چه در بارسلونا ناکام شويم باز هم با اين بازی که کرديم، سربلند از اسپانيا باز می گرديم. البته آشکار است که خوشحال می شويم اگر به مادريد راه يابيم. اما می دانيم که هرچه داشتيم رو کرده ايم.»

مورينيو افزود: « از ياد نبريم که ما بهترين تيم جهان را شکست داده ايم و حالا اينتر يک تيم بزرگ ليگ قهرمانان است. اگر ما امسال قهرمان نشويم سال آينده و يا دو سال ديگر قهرمان خواهيم شد. ما در نيمه پايانی و يا پايانی خواهيم بود. ما تغيير کرده ايم.»
XS
SM
MD
LG