لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

جادوی آغاز جام جهانی فوتبال


بالا رفتن پرده نمايش جام جهانی فوتبال همواره يک موقعيت استثنايی است و پس از انتظار طولانی چهارساله، خانواده فوتبال از بعد از ظهرجمعه به يکديگر نزديک می شوند، زيرا جام جهانی ۲۰۱۰ با رويارويی آفريقای جنوبی با مکزيک کليد می خورد.

در دنيای پر خبر و بی درنگ در بروز يک رويداد تازه، جام جهانی فوتبال همه دنيا را به تماشا می کشد. وقتی داور سوت شروع بازی را به صدا در می آورد، همه تنش های در هم فشرده به راحتی فروکش می کند. اين نه تنها برای ۲۲ داخل ميدان که همچنين برای هواخواهان فوتبال در سراسر جهان است. آنان که چهار سال طولانی را بدون تجربه جادوی جام جهانی پيموده اند.

کارلوس ولا، مربی تيم مکزيک پيش از رويارويی با تيم ميزبان به سايت فيفا گفت: جالب است، زيرا همه دنيا نظاره گر بازی گشايش هستند.
شگفتی های روزگشايش

کاملا جدا از مساله شروع يک ماهه توجه هواداران، هيجان قالب بر اهالی فوتبال و يک فوتبال تماشايی، مسابقه گشايش در طول تاريخ جام جهانی شاهد تعدادی نتايج تکان دهنده و شگفت انگيز بوده است.


پس از جام جهانی ۱۹۷۰، برای دومين بار است که آغازگر جام جهانی تيم ميزبان است. در گذشته تيم های قهرمان دوره قبل به ميدان حريف می رفتند که با توجه به بازی نخست آنان با يک تيم رده پايين گروه، شکست قهرمان يک شگفتی بزرگ بوده است.

تيم های آفريقايی در سال های پس از ۱۹۹۰ شگفتی آفرينان بزرگی بوده اند. چه کسی می تواند پيروزی يک بر صفر کامرون بر آرژانتين در مسابقه گشايش جام جهانی ۹۰ ايتاليا را فراموش کند. آرژانتين با مارادونا برای دفاع از عنوان قهرمانی ۱۹۸۶ آمده بود که با وجود شکست از کامرون تا مرحله پايانی هم پيش رفت. شيران رام نشدنی آفريقا تنها در جام جهانی ۱۹۸۲ و به ويژه در برابر ايتاليا خوش درخشيده بودند – آن هم نه در مسابقه گشايش.

مسابقه افتتاحيه از جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان برپا شد. در آن جام انگلستان با اروگوئه صفر بر صفر مساوی شدند. در آن جام انگلستان تا قهرمانی جام خاطره انگيز ژول ريمه پيش رفت. ديگر هيچ تيم افتتاح کننده ای به قهرمانی نرسيد – هرچند آرژانتين در سال ۹۰ و برزيل در سال ۹۸ بازنده های مسابقه پايانی بودند.

تا پيش از ۱۹۶۶ شروع جام با چند مسابقه همزمان بود که هيچکدام مفهوم بازی گشايش را نداشتند. در جام جهانی ۱۹۳۴ در ايتاليا همه هشت مسابقه دور نخست همزمان در روز اول انجام شد. تنها جامی که مسابقه اول زودتر از سايرين بود در جام جهانی ۱۹۳۸ فرانسه بود که سوييس با آلمان يک بر يک کرد و سوييس در بازی تکراری چهار بر دو پيروز شد.

مکزيک و شوروی در ۱۹۷۰ يک بازی افتتاحيه بدون گل داشتند و از آن جام به بعد يکی از بازيگران گشايش تيم قهرمان دوره قبل شد. در ۱۹۷۴ برزيل قهرمان در فرانکفورت در برابر يوگسلاوی صفر بر صفر متوقف شد. چهار سال بعد اين نتيجه در مسابقه بين آلمان (غربی) و لهستان در آرژانتين بدست آمد.

در بالارفتن پرده نمايش جام جهانی ۱۹۸۶ در مکزيک بار ديگر تيمی برنده از زمين خارج نشد. ايتاليا با بلغارستان يک بر يک شدند. با اين حال پس از جام ۹۰ ايتاليا مسابقه های افتتاحيه برنده داشته است.

نخستين پيروزی برای تيم قهرمان در مسابقه افتتاحيه در جام ۱۹۹۴ بود که آلمان در سولجر فيلد شيکاگو يک بر صفر بوليوی را شکست داد. برنده اين جام برزيل بود که پس از سه بار قهرمانی در جام ژول ريمه و مالکيت هميشگی آن برای نخستين بار جام فيفا را برد.( جام ژول ريمه از گنجينه برزيل ربوده شد و ديگر پيدا نشد.)

برزيل در جام جهانی ۱۹۹۸ بازی افتتاحيه را دو بر يک از اسکاتلند برد. اين مسابقه در سن دونی پاريس انجام شد. چهار سال بعد طالع سعد بار ديگر از آن يک تيم آفريقايی بود. سنگال يک بر صفر فرانسه را شکست داد تا قهرمان جهان و اروپا در اين جام حتی يک پيروزی نداشته باشد و زودهنگام حذف شود. سنگال به مانند کامرون ۹۰ تا مرحله يکچهارم پايانی پيش رفت.

برای نخستين بار پس از ۱۹۷۰، آغازگر جام ۲۰۰۶ تيم ميزبان بود که آلمان چهار بر دو کاستاريکا را شکست داد.

برای نخستين جام جهانی در قاره آفريقا تيم مکزيک با تجربه به ديدار آفريقای جنوبی ميزبان می رود که با لقب بوفانا بوفانا تنها دو بار پيشينه حضور در جام جهانی را دارد. شايد به هنگامی که اين مطلب را می خوانيد، نتيجه آن مشخص شده باشد.
XS
SM
MD
LG