لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

خداحافظی فرانسه با «مادموازل»


نماد ملی فرانسه
نماد ملی فرانسه
دولت فرانسه اعلام کرده که لقب «دوشيزه» يا «مادموازل» را که طبق سنت های عرفی گذشته به زنان مجرد اطلاق می شده است را از اسناد رسمی کشور حذف خواهد کرد.

به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردين» پس از يک کارزار طولانی توسط گروه های مدافع حقوق زنان دفتر نخست وزيری فرانسه اعلام کرد که تعيين موقعيت زنان از نظر تاهل در فرم ها و اسناد رسمی اين کشور ضرورتی ندارد و بنابراين از اين پس لقب «دوشيزه» يا «مادموازل» در اين اسناد حذف خواهد شد.

تا امروز زنان فرانسه در تمام فرم ها، پرسشنامه ها و اسناد رسمی مثل برگه های ماليات، قراردادهای کار و فرم های انتخاباتی مجبور بودند يکی از دو القاب مادام ، معادل بانو و يا مادموازل معادل دوشيزه را برگزينند. اکنون دولت اعلام کرده که در تمام اسناد رسمی برای زنان بايد از لقب «مادام» و بدون اشاره به موقعيت تاهل آنها استفاده شود.

در اين دستور العمل از تمام نهادهای دولتی و عمومی در سراسر کشور و نهادهای محلی خواسته شده که در اسناد و فرم های خود لقب «مادموازل» را حذف کرده و در مواردی که تعين موقعيت تاهل زنان ضرورتی ندارد از اشاره به آن پرهيز شود . همچنين مقرر شده است که از اين پس در مورد نام خانوادگی قبل از ازدواج و يا نام خانوادگی همسر فعلی زنان نيز سئوالی مطرح نشود.

روزنامه گاردين يادآوری می کند که در برخی ديگر از کشورهای اروپايی از جمله بريتانيا علاوه بر دو لقب قديمی «دوشيزه» و «بانو» لقب ديگری در فرم های رسمی برای زنان در نظر گرفته شده است که حالت خنثی دارد و به موقعيت تاهل آنها هيچ اشاره ای ندارد.
گروههای مدافع حقوق زنان در فرانسه ضمن استقبال از اين تصميم دولت اعلام کرده اند که خواستار اجرای دقيق و نتايج مشخص اين اقدام هستند چون دستورالعمل های مشابهی که در گذشته صادر شده بود به حذف لقب « مادموازل» منجر نشد.

علاوه بر اين گروه های مدافع حقوق زنان خواستار آن هستند که بخش خصوصی نيز به تبعيت از دستورالعمل جديد دولت تمايز بين دو لقب «دوشيزه» و «بانو» را در اسناد و فرم های تجاری و استخدامی حذف کنند.
XS
SM
MD
LG