لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

یک نظرسنجی در آمریکا: نگاه منفی به ایران و کره شمالی


لوگوی سازمان نظرسنجی گالوپ
لوگوی سازمان نظرسنجی گالوپ
آمريکايی ها نسبت به ايران و کره شمالی نگاهی منفی دارند. بررسی های سازمان نظرسنجی گالوپ درباره سياست جهانی نشان می دهد، ايران و کره شمالی در رده پائين ليست کشورهای مورد علاقه آمريکاييان قرار دارند.

از سال ۲۰۰۴ تاکنون ايران و کره شمالی هرساله کمترين رای آمريکایی ها را کسب کرده اند. در آمار امسال که روز جمعه از سوی اين سازمان منتشر شد، اين دو کشور با رقم ۱۱ درصد محبوبيت در پائين ترين نقطه جدول رقيب يک ديگر شدند.

نظرسنجی گالوپ نشان می دهد که کانادا با رتبه ۹۲ درصد در بالاترين نقطه و بريتانيا با رتبه ۸۸ درصد پس از کانادا قرار دارد. اين دو کشور در ۱۱ سال گذشته همواره صدرنشين جدول نظرسنجی سالانه گالوپ بودند. پس از آنها آلمان با رتبه ۸۲ درصد، ژاپن ۸۰ درصد و هند با رتبه ۷۲ درصد قرار دارند.

فرانسه برای نخستين بار پس از سال ۲۰۰۲ توانست رتبه ۷۰ درصد را کسب کند. ميزان محبوبيت فرانسه که در سال ۲۰۰۳ به دليل مخالفت اين کشور با دخالت آمريکا در جنگ عراق به ۳۴ درصد سقوط کرده بود، اکنون کم کم در حال افزايش است.

ميزان محبوبيت کره جنوبی نزد آمريکایی ها آهسته آهسته از ۴۹ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۶۵ درصد در سال جاری افزايش يافته است. ايالات متحده آمريکا و کره جنوبی سال پيش تفاهم نامه تجارت آزاد را امضا کردند که با تصويب آن توسط مجالس قانونگذاری اين دو کشور به صورت قانون در خواهد آمد.

همزمان، ميزان محبوبيت مکزيک ميان آمريکایی ها از ۷۴ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۴۵ درصد در سال جاری سقوط کرد. به گفته گالوپ اين سقوط احتمالاً ناشی از مجادلات کنونی بر سر مهاجران غيرقانونی و رشد خشونت در آمريکا است که به کارتل های مواد مخدر مکزيکی نسبت داده می شود.

ميزان محبوبيت مصر به ۴۰ درصد سقوط کرد که نسبت به سال پيش ۱۸ درصد کاهش نشان می دهد. اين بزرگترين رقم کاهش ناگهانی در جدول از سال ۲۰۱۰ است. به گفته گالوپ اين نظرسنجی در تاريخ دوم تا پنجم فوريه امسال در اوج تظاهرات ضد حکومتی مصر صورت گرفته است و زمانی که آمريکاييان نسبت به وضع استبداد در کشورهای متحد ايالات متحده آمريکا در منطقه خاورميانه آگاه تر بودند. تظاهرات مخالفان در مصر سرانجام سبب سقوط دولت حسنی مبارک رئيس جمهور اين کشور شد.

ميزان محبوبيت اسرائيل ۶۸ درصد برآورده شده است، در حالی که بنا به اين نظرسنجی تشکيلات خودمختار فلسطينی تنها ۱۹ در صد ميان آمريکاييان محبوبيت دارد.

ميزان محبوبيت روسيه و چين در ميان آمريکاييان در حالت نزديک به تعادل و به ترتيب ۵۱ درصد و ۴۷ درصد بود.

ديگر کشورهای پائين جدول تشکيلات خودگردان فلسطينی با نمره ۱۹ درصد، پاکستان ۱۸ درصد و افغانستان ۱۴ درصد بود.

اين نظرسنجی از طريق گفت و گوی تلفنی ميان ۱۰۱۵ تن که به طور اتفاقی برگزيده شده اند، انجام گرفته است و دارای خطای نسبی ۴ درصد است.
XS
SM
MD
LG