لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

«آلمان همچنان تحريم های جهانی عليه ايران را نقض می کند»


 جروزالم پست: آلمان همچنان تحريم های جهانی عليه ايران را نقض می کند.
جروزالم پست: آلمان همچنان تحريم های جهانی عليه ايران را نقض می کند.
به گزارش روزنامه اسرائيلی جروزالم پست، آلمان همچنان تحريم های جهانی عليه ايران را نقض می کند و اخيرا نيز توافق بزرگ خريد گاز از ايران امضا کرده است.

بنابراين گزارش، شرکت آلمانی «بايرن گاز» و شرکت ملی گاز ايران طرف های اين قرارداد جديد هستند. درچارچوب اين توافق، شرکت آلمانی در بخش انرژی ايران سرمايه گذاری خواهد کرد و گاز ايران را نيز خريداری می کند.

ديرک بارتس سخنگوی اين کمپانی که مقر آن در مونيخ است، توافق را رد کرده اما شرکت ملی گاز ايران آنرا تاييد می کند.

فليکس پروبست سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان که از سوی جروزالم پست مورد مصاحبه قرار گرفته می گويد، هنوزنمی توان با اطمينان گفت که آيا «بايرن گاز» مرتکب خلافی شده است يا نه.

به نوشته جروزالم پست، ميزان مبادلات بازرگانی آلمان با ايران درسال ۲۰۰۸، با رشد ده ونیم درصدی روبرو بود، و به بيش از چهار ميليارد يورو رسيد، که بيانگر اشتياق شرکت های آلمانی به تجارت با ايران و ناديده گرفتن تحريم ها عليه جمهوری اسلامی است درحاليکه درسال ۲۰۰۷، ميزان معاملات سه ميليارد و ششصد ميليون يورو بود.

اين درحالی است که صدراعظم آلمان نيز همواره به انتقادهای شديد اسرائيل در مورد معاملات شرکت های آلمانی با ايران توجه زيادی نشان داده است. خانم انگلا مرکل در دو سفر سال ۲۰۰۸ به اسرائيل مورد پرسش های زيادی قرار گرفت و تاکيد کرد که «آلمان در صورت يک خطر جدی از سوی ايران، همواره در کنار اسرائيل خواهد ايستاد.»

فرانک والتراشتاين مايروزيرخارجه آلمان نيز همواره از«لزوم تشديد تحريم ها عليه ايران» حمايت کرده، و دولت آلمان در مواضع رسمی خود گفته است «هدف ازتحريم ها، وادارکردن ايران به تغييرسياست های اتمی است، وتحريم، يک ابزار ديپلماتيک است».

اما گرهارد شرويدر صدراعظم پيشين آلمان درروزهای نوزدهم تا بيست و دوم فوريه ۲۰۰۹ ازايران ديدارکرد و با محمود احمدی نژاد نيزگفتگو داشت.

شرويدر همواره تاکيد کرده که مخالفت تحريم ها عليه ايران است، و گفته بود «نمی توان سياستی را عليه ايران به کارگرفت که آنرا درمورد سايرکشورها به کارنمی بريم».

«انجمن صادرات آلمان» تاييد می کند که «دولت آلمان خود موجب دورزدن تحريمها می شود». درآخرين روزهای نوامبر۲۰۰۸ سمينار«ايران، تحريم ها؛ پيامدهای عملی برای شرکت های آلمانی» درهامبورگ برگزارشد که هدف آن، کمک به شرکت های آلمانی برای غلبه برمشکلات ناشی از تحريم ايران بود.

وزارت اقتصاد و دارائی آلمان نيز پيشتراعلام کرده بود که با کاهش ضمانت های بيمه «هرمس» برای صادرات کالاهای آلمانی به ايران مخالفت است. بيمه «هرمس» محدوديتهائی را درمورد صادرات محصولات آلمانی و تضمين محموله های ارسالی به ايران برقرارکرده است.

اما عليرغم کاهش اين بيمه به ميزان يک چهارم، آنگونه که مسوولان آلمانی تاييد می کنند، صادرات آلمان با ايران روبه افزايش بوده است.
XS
SM
MD
LG