لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

نه آسيايی و نه جهانی؛ احسان حدادی به تهديد خود عمل کرد


ستاره پرتاب ديسک جهان که دارنده تنها مدال‌های تاريخ دووميدانی ايران از مسابقات جهانی و المپيک است، پس از غيبت در مسابقات قهرمانی آسيا، در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ نيز از همراهی تيم ملی ايران خودداری کرد.

احسان حدادی از سال ۲۰۰۵ در تمام ادوار قهرمانی آسيا و بازی‌های آسيايی شرکت کرده و قهرمان شده بود. اما غيبت امسال او باعث شد مدال طلا نصيب نماينده هند شود.

او با مدال برنز در رقابت‌های سال ۲۰۱۱ قهرمانی جهان به ميزبانی کره جنوبی، نخستين مدال تاريخ دووميدانی ايران در مسابقات جهانی را نصيب خود کرد. رکورددار پرتاب ديسک آسيا در المپيک لندن هم دوم شد تا اولين مدال المپيک تاريخ ورزش ايران در اين رشته را به گردن بياويزد.

مرد سال ورزش ايران در سال ۱۳۸۵، مدتی پس از المپيک لندن در اعتراض به "بی توجهی وزارت ورزش" برای جذب مربی اختصاصی‌اش اعلام کرد با ادامه وضع موجود از همراهی تيم ملی ايران انصراف خواهد داد.

تهديد حدادی به رغم تکذيب و وعده‌های فدراسيون دووميدانی، در مسابقات قهرمانی آسيا عملی شد و او ترجيح داد همزمان در ليگ الماس حضور يابد. اين بار نيز چند روز پس از مسابقات جهانی در ليگ الماس شرکت خواهد کرد که با حضور حرفه‌ای‌ترين ورزشکاران جهان در اين رشته ورزشی برگزار می‌شود و جنبه ملی ندارد.

او درباره تصميم کناره‌گيری‌اش از تيم ملی گفته بود: «برايم پيغام می‌گذارند که وطن فروشی کرده‌ای. اما مردم خودشان عاقل‌اند و می‌دانند. خدا هم گفته برويد هرجا که می‌توانيد پيشرفت کنيد. نمی‌خواهم همين جا تمام بشوم. ما آدم‌های بزرگی داشتيم که متاسفانه تمام شدند. ايران کشورم است و اينجا به دنيا آمده‌ام اما تا زمانی که اين شرايط باشد، ديگر برای ايران مسابقه نخواهم داد.»

غيبت حدادی در مسابقات سال ۲۰۱۳، ادامه‌ای است بر غياب ورزشکاران مدال‌آور در المپيک لندن که امسال با دلايلی مشابه احسان حدادی، جايی در تيم ملی رشته متبوع خود نداشتند. در وزنه برداری المپيک لندن بهداد سليمی و سجاد انوشيروانی دو مدال طلا و نقره را نصيب خود کردند. نواب نصيرشلال نايب قهرمان شد، کيانوش رستمی نيز مدال برنز را به گردن آويخت. پس از آن وقتی پاسخی به انتقادات‌شان داده نشد، قيد حضور در مسابقات قهرمانی آسيا را زدند و در تمام اردوهای ملی نيز غايب بوده‌اند.

در کشتی فرنگی حميد سوريان، اميد نوروزی و قاسم رضايی سه مدال طلا گرفتند تا کارنامه‌ای رويايی را در لندن به جا بگذارند اما همراه با سعيد عبدولی و سرمربی‌شان محمد بنا، تيم ملی شگفتی‌ساز را ترک کردند.

در غياب احسان حدادی، مسابقات جهانی ۲۰۱۳ به ميزبانی مسکو صحنه ناکامی کامل تيم اعزامی از ايران بود. گرچه توقع مدال از تيم ايران وجود نداشت اما دووميدانی ورزش رکوردی است و هدف هر تيمی در مسابقات جهانی، قرار گرفتن در اوج آمادگی، ثبت حدنصاب‌های بهتر، تکرار رکوردهای پيشين يا دست کم، به جا گذاشتن رکوردهايی نزديک به آن است.

اما نتايج تيم ايران حاکی از آن است که اعضای تيم اعزامی، فاصله‌ای معنادار با رکوردهای شخصی خود داشته‌اند. محمود صميمی در ماده پرتاب ديسک با پرتاب ۵۷:۷۷ سانتيمتری بين پانزده شرکت کننده در گروه خود آخر شد. رکوردی که صميمی را راهی مسابقات جهانی کرد، حدود هفت متر بيشتر از اين حدنصاب بود!

در ۱۰۰ متر رضا قاسمی رکورد ۱۰:۴۶ صدم ثانيه را ثبت کرد. در حالی که اين دونده در جام کازانف رکورد ۱۰:۱۶ صدم ثانيه را ثبت کرده بود. از همين گروه، ساموئل فرانسيس قطری به مرحله بعدی صعود کرد.

حسن تفتيان هم در همين ماده از مسابقات جهانی، رکورد ۱۰:۵۷ صدم ثانيه را به جا گذاشت که فاصله زيادی دارد با حدنصاب ملی او به ميزان ۱۰:۱۵ صدم ثانيه. تفتيان در گروه خود آخر شد.

ابراهيم رحيميان در ۲۰ کيلومتر پياده‌روی بين ۵۳ نفری که از خط پايان گذشتند، در رتبه ۵۲ قرار گرفت. او نيز ۱۱ دقيقه با رکورد فصل خود فاصله داشت. ليلا رجبی هم در پرتاب وزنه بانوان به خاطر مصدوميت از حضور در مسابقات بازماند.
XS
SM
MD
LG