لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

حماس پوشش اسلامی را در مدارس اجباری کرد


خالد مشعل از رهبران حماس
خالد مشعل از رهبران حماس
سازمان حماس حدود سه سال پس از تسلط بر نوار غزه پوشش اسلامی را در مدارس کاملا اجباری کرد و همه دختران را ناچار می کند که لباس های سنتی عربی سرتا پا بلند با مقنعه گشاد داشته باشند. هرگونه لباس ديگر نيز که با «سنت فلسطينی و عربی» مغاير باشد اما بدن و مو را هم بپوشاند، ممنوع شده است.

دستورالعمل سازمان حماس همزمان با گشايش مدارس در غزه پس از تعطيلات دو ماهه تابستانی است، صادر شد. حماس مدارس را يک هفته زودتر از موعد مقرر درساير سرزمين های فلسطينی نوگشائی کرد.

دستورالعمل رعايت «حجاب فلسطينی» شامل مدارس در تمامی سن ها و رده های تحصيلی است، و دختر بچه های زير سن شرعی نه سال را مستثنی نمی کند.

وزارت فرهنگ در دولت حماس همچنين چند مدرسه باقی مانده مختلط را که وابسته به سازمان ملل و نهادهای آمريکائی بود، دخترانه يا پسرانه کرد و آموزش در کنار يکديگر را از سال تحصيلی جديد ممنوع نمود.

درحاليکه ۲۵۰ هزار دانش آموز در مدارس وابسته به دولت فلسطينی حماس درس می خوانند ۲۰۰ هزار دانش آموز نيززير نظر مدارس «اونرا» نهاد کمک رسانی سازمان ملل برای فلسطينی ها هستند.

حماس اعلام کرد که تنها رنگ سرمه ای برای «گلبيه» - لباس های بلند و گشاد برای دختران فلسطينی- مجاز است و و هيچ رنگ ديگری مجاز نخواهد بود و رنگ مقنعه آنها بايد تنها سفيد باشد.

برای نخستين بار تدريس مردان معلم و اصولا هرگونه کار مردان در محيط های مدارس دخترانه در تمامی سطوح تحصيلی نيز ممنوع اعلام شده که اين امرممکن است موجب کمبود کادر آموزشی و برخی مشکلات فنی در اداره امور مدارس شود.

دولت حماس دو ماه پيش نيز دستور داد که همه زنان وکيل با حجاب کامل در دادگاه های غزه حضور يابند و گرنه قضات حق ندارند با آنها در تماس باشند و پرونده هائی که از سوی وکلای بدون حجاب نمايندگی شود، از دستور کار دادگاه ها حذف گردد. اين امر، همه وکلای زن را که شمارشان رو به کاهش جدی نهاده، ناچار ساخته که از اين مقررات پيروی کامل کنند.

حماس در طول تابستان جاری سخت گيری های زيادی نيز درمورد کار کافی- نت ها در غزه، و حضور زنان و مردان در رستوران های ساحل غزه نشان داد و برخی از جوانان را در ملا عام شلاق می زد. واحدهای نهی از منکر پيوسته در خيابان ها و سواحل غزه حضور دارند.

حماس ژوئن ۲۰۰۶ در پی نبردهای پرتلفات با نيروهای فتح، بر غزه مسلط شد و وزارت خانه های دولت اسماعيل هنيه دخالت در تمامی امور زندگی فلسطينی ها را در يک روند تدريجی تکميل کرده اند.

افزايش مقررات تحميلی حماس بر زندگی در غزه درحالی است که کرانه باختری در شرائط کاملا متفاوتی قرار دارد. حجاب در کرانه باختری اجباری نيست و هرچه بيشتر اين شهرها حالت مدرن به خود می گيرد.

حضور گسترده اعراب تابع اسرائيل در کرانه باختری و افزايش رفت و آمدها ميان فلسطينی های کرانه باختری با اعراب اسرائيلی و يا يهوديان اسرائيلی موجب شده که کرانه باختری وارد فضای مدرن تری شود.

درماه های اخير اقدام ارتش اسرائيل در لغو پست های بازرسی متعدد در جاده های کرانه باختری امکان زندگی آزادتر و رفت و آمد آسان تری را ميان مردم کرانه باختری با مناطق اسرائيلی بوجود آورد.

اخيرا شهرهای کرانه باختری شاهد گشايش مراکز فرهنگی، هنری و حتی يک مجتمع سينمائی مدرن بوده است.
XS
SM
MD
LG