لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

هزينه ۴۴ ميليارد دلاری شرکت‌های بيمه برای آسيب‌ديدگان در سال ۲۰۱۳


در ماه نوامبر کشور فيليپين يکی از سهمگين‌ترين طوفان‌ها را تجربه کرد
در ماه نوامبر کشور فيليپين يکی از سهمگين‌ترين طوفان‌ها را تجربه کرد
بر اساس برآوردهای اوليه موسسه سيگما، هزينه‌‌ای که شرکت‌های بيمه در جهان برای بلايای طبيعی و حوادث ناشی از خطای بشری در سال ۲۰۱۳ متقبل شده‌اند، نزديک به ۴۴ ميليارد دلار بوده است. اين رقم در سال گذشته ۸۱ ميليارد دلار بوده است.
بر اساس آمار ارئه شده،‌ هزينه ناشی از بلايای طبيعی در سال ۲۰۱۳ برای شرکت‌های بيمه ۳۸ ميليارد دلار بوده که در قياس با سال قبل (۷۵ ميليارد دلار) کاهش چمگيری داشته است. همچنين هزينه حوادث ناشی از خطاهای بشری ۶ ميليارد دلار گزارش شده که نسبت به سال گذشته تغيير چندانی نکرده است.
طوفان هايان در فيليپين
در ماه نوامبر کشور فيليپين يکی از سهمگين‌ترين طوفان‌ها را تجربه کرد: طوفان هايان همراه با شديدترين بادهای ثبت شده، باران‌های شديد و امواج بسيار خروشان و بلند دريا. طوفان هايان جان بيش از هفت هزار تن را گرفت. هيچ‌کدام از بلايايی طبيعی در سال ۲۰۱۳ چنين خسارات و تلفاتی به جا نگذاشتند. با وجود آنکه هايان ويرانه عظيمی از خود به جا گذاشت، اما به دليل عدم استفاده گسترده مردم از بيمه در کشور فيليپين، انتظار می‌رود که شرکت‌های بيمه متقبل هزينه چندانی نشده باشند.
جاری شدن سيل در قاره‌های مختلف
سيلی که در ژوئن سال ۲۰۱۳ در مرکز و شرق اروپا آمد، نزديک به ۱۸ ميليارد دلار خسارت به همراه داشت که از مجموع اين رقم چهار ميليارد آن بيمه شده بود. هزينه خسارات بيمه‌شده در سيلی که در سال ۲۰۰۲ در همين منطقه جاری شد حدود دو ميليارد دلار (با نرخ ارز کنونی سه ميليارد دلار) بود. بر اساس آمار منتشر شده توسط سيگما، سيل ماه ژوئن دومين سيل پر خسارات جهان محسوب می‌شود، هر چند اختلافش با گرا‌ن‌ترين سيل جهان اختلاف فاحشی است. آمار نشان می‌دهد که سيل سال ۲۰۱۱ تايلند با ۱۶ ميليارد دلارخسارت بيمه شده گران‌ترين سيل جهان بوده است.
همچنين در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳، سيلی منطقه آلبرتا در کانادا را درنورديد که خسارتی دو ميليارد دلاری برای شرکت‌های بيمه به همراه داشت که در تاريخچه بلايای طبيعی در اين کشور گران‌ترين به شمار می‌رود.
بلايای مربوط به شرايط آب و هوايی
گذشته از سيل، قاره اروپا در سال ۲۰۱۳ شاهد بلايای ديگری نيز بود که نتيجه طوفان و گردبادهای سهمگين بود. در ماه ژوييه طوفان تگرگی آندرس در آلمان و فرانسه خسارات بسياری به جا گذاشت و مجموع هزينه‌های مربوط به اموال بيمه شده ۳ ميليارد دلار برآورد شد. اندکی بعد از آندرس، گردآباد کريستين در مرکز و شمال اروپا نزديک به يک ميليارد دلار قبض بيمه به جا گذاشت.
کرت کارل، مدير اقتصادی شرکت بيمه سوييس، می‌گويد «در بسياری از نقاط جهان،‌ هنوز ميزان استفاده از بيمه پايين است. بيمه در کنار رعايت ديگر موارد پيشگيرانه می‌تواند تاثير مخرب و هزينه‌های مالی کمرشکن حاصل از بلايای طبيعی را کمتر کند. و همانطور که تجربه مناطق آسيب‌ديده که در آن‌ها استفاده از بيمه رايج است، نشان داده بيمه می‌تواند فرايند ساخت و ساز مجدد را سرعت بخشد.»
هوای نامناسب در فصل‌های پاييز و بهار نيز منجر به بروز رعد وبرق‌ها و پيچندهای مرگباری در آمريکا شده که هزينه‌های مالی بسياری به همراه داشته است. هرچند طوفان آتلانتيک شمالی در سال ۲۰۱۳ هزينه‌های چندانی دربرنداشت.
XS
SM
MD
LG