لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

«اينترنت گرگ است، دانش‌آموزان شنگول و منگول»


مقامات ایران خواستار محدودیت‌های بیشتری برای کاربران اینترنت در ایران شده‌اند. (عکس:Afp)
مقامات ایران خواستار محدودیت‌های بیشتری برای کاربران اینترنت در ایران شده‌اند. (عکس:Afp)

يک مقام وزارت آموزش و پرورش گفت داستان نفوذ اينترنت در خانه‌های ايرانی را مانند داستان گرگ مي‌دانيم و دانش‌آموزان هم در اين قصه نقش شنگول و منگول را دارند.


دبيرکل اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با ابراز نگرانی از آن چه «رشد بي‌رويه وبلاگ‌نويسی در ايران» ناميد گفت: «آن چه ما را در زمينه وبلاگ‌نويسی در رده‌های بالای جهانی قرار می‌دهد شايد در وهله اول افتخار باشد، اما اين که محتوای وبلاگ‌ها چيست نگران‌کننده است. در حالی که در ساير کشورها ۶۵ درصد وبلاگ‌ها اطلاعات و اخبار علمی است، در کشور ما چنين نيست.»


به گزارش خبرگزاری‌های «فارس» و «مهر» محمدتقی فخريان در عين حال با اعلام اين که در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از مردم ايران از اينترنت بهره‌مند هستند سهم جمعيت دانش‌آموزی کشور از اينترنت را زير ۱۰ درصد ذکر و تاکيد کرد: «محتوای کار با اينترنت بر مبنای آن چه که مسئولان ادعا دارند نيست، و ۷۴ درصد از مردم از اين ابزار اصلاً استفاده نمی‌کنند و ۶۰ درصد کاربران فعلی هم فقط برای سرگرمی و تفنن وارد دنيای اينترنت مي‌شوند.»


اين مقام وزارت آموزش و پرورش افزود: «هم‌اکنون اينترنت برای دانش‌آموزان بومرنگ سرگردان است، لذا هيچ آمار دقيقی از کاربران دانش‌آموز در فضای مجازی کشور نداريم.»


وی همچنين با اشاره به اين که سهم دانش‌آموزان ايرانی در حد اسباب‌بازی است گفت: «در کشورهای همسايه در هر هفته هر دانش‌آموز ۳۲۲ دقيقه وقت صرف فعاليت‌های اينترنت مي‌کند که اين آمار با آن چه به صورت تقريبی در ايران وجود دارد مانند مقايسه تيرکمان و تيربار است.»

توصيف‌های جديد دبيرکل اتحاديه انجمن‌های دانش‌آموزان کشور از اینترنت در حالی از سوی خبرگزاری‌های رسمی انتشار يافت که به گفته حميدرضا حاجی‌بابايی، عضو هئیت رئیسه مجلس، لايحه جرايم رايانه‌ای که پيشتر کليات آن به تصويب مجلس شورای اسلامی رسيده، برای تصويب نهايی در دستور کار مجلس هشتم قرار دارد.


آقای حاجی‌بابايی چهار روز پيش به خبرگزاری ايسنا گفت که اين لايحه در ۵۷ ماده برای سامان‌دهی جرايم رايانه‌ای در مجلس مطرح می‌شود.


وی همچنين گفت که در صورت تصويب لايحه جرايم رايانه‌ای «انتشار داده‌های سری که افشای آنها به امنيت کشور يا منافع ملی لطمه بزند نيز از پنج تا ۱۵ سال زندان خواهد داشت.»


آقای حاجی‌بابايی همچنين خبر داد که بنا بر لايحه جرايم رايانه‌ای «اشخاصی که رايانه‌ها يا وبلاگ‌ها را راه می‌اندازند» در قبال محتوای آن «مسئوليت کيفری» دارند.


پيش از اين نيز برخی از نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی با ارائه توصيف‌های بی‌سابقه‌ای از اينترنت و وبلاگ‌ها خواستار برخورد يا ايجاد محدوديت‌های بيشتر در مورد آن شده‌اند.


جلال يحيی‌زاده از اعضای فراکسيون اکثريت مجلس هشتم آبان ماه گذشته در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله اينترنت را «سگ هار» توصيف کرده و خواستار اعمال محدوديت‌های بيشتر در مورد آن شده بود.


سپاه پاسداران و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نيز بارها با انتشار گزارش‌هايی تصاوير مشابهی از اينترنت ارائه کرده و آن را از ابزارهای انقلاب نرم عليه جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند.


اين در حالی است که معاون دادستان کل کشور يک ماه پيش به طور رسمی از فيلتر شدن پنج ميليون سايت اينترنتی در ايران خبر داده است.


XS
SM
MD
LG