لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

بازداشت سه استاد دانشگاه ترکيه در ايران


رسانه های ترکيه از بازداشت سه استاد دانشگاه ترکيه که به دعوت خود ايران به اين کشور سفر کرده بودند،خبر داده اند.

به گزارش روزنامه «صباح» ترکيه، خانم دکتر «صدا دمير آلپ کارا کايا» خانم پروفسور «ربيعه کاراکايا پولات» کارشناسهای علوم سياسی از دانشگاه ايشيک استانبول و آقای دکتر «آوکان ييلان کايا» کارشناس اقتصاد کلان از دانشگاه «کوچ» که به دعوت دانشگاه تهران در ۲۸ ماه می برای شرکت در کنفرانس «ايران، ترکيه و بهار عربی» به تهران سفر کرده بودند، از طرف نيروهای امنيتی ايران به مدت ۱۳ روز بازداشت شده و نهايتا بعد از گفتگوی تلفنی احمد داوود اوغلو وزير خارجه ترکيه با آقای علی اکبر صالحی، اين افراد در ۱۲ ژوئن آزاد شده اند.

روزنامه «زمان» ترکيه نيز با درج مقاله ای در اين زمينه، عنوان کرده است که «بازداشت آکادميستهای ترک که به دعوت خود ايران به تهران سفر کرده بودند، اين سوال را برجسته تر می کند که آيا روابط دو کشور همسايه دوستانه است يا متخاصمانه؟».

بنا به گزارش مطبوعات ترکيه، اين سه شخص، به اتهام جاسوسی برای امريکا بازداشت شده بودند. به گزارش روزنامه «راديکال» در سومين روز کنفرانس، هر سه نفر بدون ارائه سند و دليلی از طرف نيروهای امنيتی ايران بازداشت شده و مورد بازپرسی قرار گرفته اند.

بنا بر گزارشها، موبايل، کامپيوتر و پاسپورت های اين افراد ضبط شده و به اداره اطلاعات تهران منتقل شده اند.

ماموران امنيتی ايران از آنها در مورد فعاليت دانشگاهی شان، اينکه در امريکا تحصيلاتی داشته اند يا نه؟ روابط آنها با ايران، در مورد اينکه بعد از کنفرانس، نتيجه و مشاهدات خود را با چه کسانی می خواهند در ميان بگذارند و موضوعات ديگر سوال کرده اند.

اين سه آکادميست ترکيه در جواب خبرنگار روزنامه صباح درباره علت چندين ماه سکوت بعد از بازداشتشان در تهران حاضر نشده ان توضيح دهند. آنها گفته اند که «اصلا نمی خواهند جريان دعوت و بازداشتشان را بخاطر بياورند. موضوع بازداشت ما باعث بدتر شدن روابط دولتمردان دو کشور و باعث بروز برخی بی نزاکتی ها شد».

آکادميست های ترک توضيح نداده اند که منظورشان از «بروز بی نزاکتی» چيست و چرا نمی خواند بازداشت خود را به ياد آورند.

اين دانشمندان علوم سياسی و اقتصادی در تماس روزنامه صباح گفته اند که اصلا نمی خواهند در اينباره صحبت کنند و خواسته اند که در اين باره سوال بيشتری از آنها پرسيده نشود.

روزنامه «زمان» ترکيه، در تحليلی درباره بازداشت اين سه آکادميک ترک در تهران نوشته است که بازداشت اين افراد مصادف است با بلند شدن اعتراض مقامات ديپلماتيک و نظامی ايران به برنامه ناتو برای نصب سپر ضد موشکی خود در ترکيه، اعتراضانی با مضمون هشدار نسبت به «عواقب قبول اين طرح از طرف ترکيه».

ترکيه در ماه سپتامبر سال گذشته اعلام آمادگی کرده بود که سپر ضد موشکی ناتو در منطقه «کوره جيک» استان «مالاتيا» در شرق اين کشور نصب شود.

تهران از تابستان سال جاری اعتراض خود به طرح ناتو را با صدای واضحتری به گوش ترکيه رسانده و گفته است که اين پروژه برای دفاع از اسرائيل و انزوای ايران طراحی شده است.

ترکيه می گويد که سپر دفاعی ناتو در خاک اين کشور بر عليه کشور ديگری نيست.

اخيرا سرتيپ احمد وحيدی، وزير دفاع ايران طی اظهاراتی گفت که توجيهی برای استقرار سپر دفاعی ناتو در ترکيه وجود ندارد و تنها دليل آن دفاع از اسرائيل است.

سيستم راداری ناتو امکان آن را می دهد تا موشک هايی که به سوی هدف های مورد حفاظت ناتو پرتاب شده باشد ردگيری و قبل از اصاب به هدف، منهدم شود.

آمريکا از چند سال پيش در صدد راه اندازی سامانه دفاع ضد موشکی برای حفاظت از هم پيمانان خود در اروپا بوده و هدف از اين اقدام را مقابله با تهديدات موشکی کشورهايی مانند کره شمالی و ايران اعلام کرده است.

ترکيه در سال ۱۹۵۲ به سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) پيوست که با هدف مقابله را تهديد نظامی شوروی سابق تشکيل شده بود و به عنوان عضو اين سازمان، پايگاه هايی را در اختيار کشورهای عضو قرار داده است.

XS
SM
MD
LG