لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

«۴۰۰ نفر ديگر اردوگاه اشرف را تخلیه می‌کنند»


اردوگاه لیبرتی
اردوگاه لیبرتی
سازمان مجاهدين خلق ايران می گويد برای نشان دادن حسن نيت اين گروه، ۴۰۰ نفر ديگر از اعضايش تا يک هفته ديگر از اردوگاه اشرف به اردوگاه ليبرتی نقل مکان می کنند. در حال حاضر ۱۲۰۰ نفر از اعضای اين سازمان در اردوگاه اشرف سکونت دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مريم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدين خلق، در بيانيه ای ضمن اعلام این مطلب از آمریکا خواسته است تا در مقابل متعهد شود که نام این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف می‌کند.

وی همچنين در این بیانیه که شنبه، ۲۸ مردادماه، در سایت این سازمان منتشر شده، خواستار آن شد تا آمریکا در خصوص امنیت مجاهدین تا زمان انتقال به کشورهای ثالث، ضمانت دهد.

خانم رجوی در عین حال درخواست کرد تا برای «حل موضوعات انسان دوستانه باقيمانده در اردوگاه ليبرتی» که به گفته وی به طور مادی بر زندگی روزمره ساکنان تأثير می گذارد، «تلاش واقعی» صورت بگیرد. وی در این زمینه به استفاده از مکانيزم های قابل اتکا برای تأمين آب و برق در این اردوگاه اشاره کرد.

سازمان مجاهدين خلق در مورد انتقال ۸۰۰ نفر ديگر از ساکنان اردوگاه اشرف توضيحی نداده است.

سازمان ملل متحد با انتشار بيانيه ای از تصميم سازمان مجاهدين خلق برای انتقال ۴۰۰ تن از اعضایش به کمپ لیبرتی استقبال کرده است.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل اواسط مرداد ماه سال جاری از ۱۲۰۰ عضو باقی مانده سازمان مجاهدين خلق در کمپ اشرف خواسته بود به تقاضای دولت عراق مبنی بر خروج از اين قرارگاه و استقرار در قرارگاه آزادی در نزديکی بغداد عمل کنند.

بان گی مون همچنين از ساير کشورها خواسته بود به اعضای سازمان مجاهدين خلق پناهندگی بدهند.

نيروهای امنيتی عراق طی چهار سال گذشته دو بار به ساکنان قرارگاه اشرف حمله کرده اند که حمله سال گذشته ۳۴ کشته در ميان مجاهدين بر جای گذاشت.

تا کنون ۲ هزار نفر از اعضای مجاهدين خلق از کمپ اشرف به قرارگاه آزادی نقل مکان کرده اند ولی بقيه اين افراد ضرب الاجل ۲۰ ژوئيه (۳۰ تير) برای خروج کامل را ناديده گرفته و گفته اند تا هنگام انجام برخی اصلاحات در قرارگاه آزادی از محل فعلی خود خارج نخواهند شد.

فالح الفياض، مشاور امنيت ملی عراق، پیشتر گفته بود که مذاکرات بغداد با مجاهدين خلق برای تخليه اردوگاه اشرف به بن بست رسيده است و به رغم پايان مهلت از پيش اعلام شده، انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاه لیبرتی (حریه)،‌ در نزديکی بغداد، هنوز به اتمام نرسيده است.

عراق آن زمان تأکید کرده بود که ساکنان اردوگاه اشرف را وادار به ترک اين اردوگاه خواهد کرد.

سازمان مجاهدين خلق در اوايل دهه ۱۳۶۰ و در دوران جنگ ايران و عراق نيروهای خود را به عراق منتقل کرد.

اين گروه در دوران صدام حسين، رييس جمهور سابق عراق، پايگاه اشرف در شمال بغداد را تاسيس کرد. به دنبال حمله آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و سرنگونی حکومت صدام حسين، نيروهای اين سازمان خلع سلاح شدند.
XS
SM
MD
LG