لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

واليبال ايران با برتری مقابل قهرمان اروپا شگفتی ساز شد


تيم ملی واليبال ايران در سومين مسابقه خود از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۱، مقابل صربستان قرار گرفت و موفق شد با پيروزی ۳-۲ مقابل اين تيم، شگفتی ديگری در دوازدهمين دوره اين رقابت ها به جا بگذارد.

ايران در نخستين بازی اش با نتيجه ۳-۱ از سد ژاپن گذشت اما در گام دوم در سه ست پياپی مغلوب کوبا شد.

سه تيم اول اين مسابقات، سهميه حضور در المپيک لندن را کسب خواهند کرد. ايران در حال حاضر به عنوان بهترين تيم آسيايی حاضر در مسابقات در رده ششم جدول رده بندی رقابت ها قرار دارد.

طبق قوانين هر ۱۲ تيم حاضر در يک جدول قرار دارند و بايد با هم مبارزه کنند. در حال حاضر لهستان که رقيب بعدی ايران است، هر ۳ مسابقه خود را با پيروزی پشت‌سر گذاشته و با ۹ امتياز در صدر قرار دارد.

نبرد سوم ايران در سالن نيپون‌گايشی شهر ناگويا برگزار شد. صربستان که عنوان قهرمانی اروپا را در اختيار دارد، تيم پنجم رنکينگ جهانی هم هست اما تاکنون هر سه بازی اش در جام جهانی ژاپن را واگذار کرده است. شرح بازی تيم ملی واليبال ايران مقابل صربستان در ادامه آمده است.

در گيم نخست شاگردان خوليو ولاسکو که فاتحان جام ملت های آسيا هستند، با انجام يک بازی کم نقص موفق شدند ۲۵ بر ۱۷ به برتری برسند.
در دومين گيم، چند اشتباهات فردی در ترکيب ايران و بازی خوب صرب‌ها در حمله و دفاع روی تور، اين گيم را با نتيجه ۲۵ بر ۱۸ به سود نماينده اروپا رقم زد.

ولاسکو که از عمکلرد برخی از بازيکنان اصلی خود در گيم دوم راضی نبود، در گيم سوم آنها را بيرون کشيد تا بازی را با ترکيب فياضی، کمالوند، بازارگرد، نادی، حسينی و ظريف ادامه دهد.

با اين تغييرات ايران توانست با رسيدن به امتياز هشت، وقت استراحت فنی اول را بگيرد. در ادامه اين صرب‌ها بودند که با استفاده از تجربه کواچوويچ، بازيکن موثر خود ۱۵ بر ۱۲ پيش افتادند.

هنرنمايی پوريا فياضی که ستاره ميدان بود و پاس‌های خوب مهدی مهدوی هم کمکی به ايران نکرد تا اين گيم با حساب ۲۵ بر ۲۱ به سود صربستان خاتمه پيدا کند.

در گيم چهارم باز هم ايده های نوين و خلاقانه تاکتيکی ولاسکو، روند بازی را به سود ايران تغيير داد. او نظری افشار را جايگزين کمالوند کرد. اين گيم را از ابتدا سرمه‌ای‌پوشان ايران با انگيزه آغاز کردند. سرويس‌های خوبی زدند و موفق شدند اختلاف خود را با حريف افزايش دهند. در ادامه هم با رسيدن به امتياز ۱۶ بر ۱۳ وقت استراحت فنی دوم را گرفتند.

زمانی که اختلاف امتياز به ۵ رسيد و نتيجه بازی ۱۸ بر ۱۳ به سود ايران بود، سرمربی صربستان ناگزير شد با گرفتن وقت استراحت، وقفه‌ای در جريان بازی ايجاد کند.

در اين گيم امير غفور، درخشش بازی های قبلی را نداشت اما نظری افشار و فياضی بسيار خوب کار کردند و در پايان موفق شدند امتياز ۲۵ را در برابر عدد ۲۱، برای ايران به ارمغان بياورند.

گيم سرنوشت ساز پنجم، تعيين کننده تيم پيروز بود. اولين امتياز را ايران کسب کرد. جدال ديدنی دو تيم در گيم پنجم، پاياپايی پيش می رفت. در امتياز ۶ بر ۶ مهدوی جايگزين حسينی شد تا نوع حمله‌های ايران تغيير کند و دفاع روی تور بهتری داشته باشد.

در ادامه اين بازی مهيج، ايران موفق شد ۱۱ بر ۹ از حريف خود پيش بيفتد تا سرمربی صرب‌ها بازهم وقت استراحت فنی بگيرد. اما در پايان پوريا فياضی آخرين ضربه را به توپ زد و ايران را به امتياز ۱۵ رساند تا اين تيم موفق شود با حساب ۱۵ بر ۱۱ قهرمان اروپا را از پيش بردارد.

ملی‌پوشان ايران بايد بازی بعدی خود را روز پنج‌شنبه در شهر اوزاکا مقابل لهستان برگزار کنند. ايران قبل از شروع رقابت ها، در يک بازی دوستانه از سد لهستان عبور کرده بود.

برترين ها و اظهارات پس از مسابقه

پوريا فياضی به عنوان بهترين بازيکن ميدان شد. او با ۱۸ سال سن در اين مسابقه عملکرد بسيار خوبی داشت و با ۱۰ حمله و يک دفاع موفق و کسب ۱۱ امتياز، نقش چشمگری در پيروزی ملی‌پوشان ايران ايفا کرد.

اين دريافت کننده قدرتی تيم ملی واليبال ايران، با تحسين کارشناسان برجسته واليبال جهان که در محل رقابت ها حضور دارند مواجه شده است.
ايوان ميلکوويچ بازيکن ۲۳ ساله صربستان نيز با کسب ۲۲ امتياز عنوان امتيازآورترين بازيکن مسابقه را به خود اختصاص داد.

سرمربی صربستان در پايان بازی گفت؛ شکست در اين بازی برای او بسيار نا اميد کننده بوده است.

ايگور کولاکوويچ که نمی توانستناراحتی اش را پنهان کند گفت: برايم بسيار سخت است که پس از سومين باخت پياپی، در مورد تيمم صحبت کنم. همه ما نا اميد هستيم. انرژی برای ادامه مسابقه‌ها نداريم. روز بدی برای ما بود. اين در حالی است که تعداد زيادی بازيکن آسيب ديده نيز روی دستمان مانده است.

ايوان ميليکوويچ کاپيتان صربستان نيز با تمجيد از عملکرد ايران گفت: "ايرانی‌ها خيلی خوب بازی کردند و قدرت خود را نشان دادند. آن‌ها در ۳ سال اخير پيشرفت زيادی داشته‌اند و اکنون توانايی اين را دارند که بهترين تيم‌های جهان را شکست دهند."

سرمربی تيم ملی واليبال ايران هم گفت: بازيکنان ايران نحوه پيروزی در بازی‌های طولانی را فرا گرفته‌اند. تابستان گذشته برای شاگردانم از صربستان به عنوان الگو ياد کردم. آن‌ها امروز توانستند يکی از بهترين‌های جهان را شکست دهند. شاگردانم از آن‌ها چگونگی پيروزی در بازی‌های طولانی را ياد گرفتند.

خوليو ولاسکو در عين حال تاکيد کرد که صربستان نتوانست بهترين بازی خود را ارائه کند.

عليرضا نادی کاپيتان تيم ملی ايران نيز با حضور در نشست خبری پس از مسابقه گفت: "شکست ما مقابل کوبا به علت خستگی بود. حالا ما با پيروزی بر صربستان ثابت کرديم که تيم بزرگی هستيم.

نادی درباره فشردگی مسابقات و تأثير آن بر عملکرد بازيکنان گفت: تنها در بازی اول به دليل اين که زمان کافی نداشتيم خسته بوديم اما در ساير مسابقات شرايط بهتر خواهد شد، ضمن اين که فشردگی برای تمام تيم‌هاست و بايد به آن عادت کنيم.

امير خوش خبر سرپرست تيم ملی ايران نيز يادآور شد که پس از برتری برابر صربستان، نگاه‌ها به تيم ايران تغيير خواهد کرد و حريفان با آناليز بهتر مقابل قهرمان آسيا صف‌آرايی می‌کنند که اين موضوع کار را برای ايران سخت تر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG