لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

انتقاد وزیر دارایی اسرائیل از مهاجرت جوانان این کشور به برلین


يائير لاپيد وزير دارايی اسرائيل می گويد جوانان اسرائيلی تنها به خاطر زندگی راحت تر در برلين، که پايتخت آلمان نازی بوده است، ميهن خود را «به سطل آشغال می اندازند».
آقای لاپيد ابراز شگفتی و خشم کرده است که چرا جوانان امروز اسرائيلی با برتری دادن منافع اقتصادی، حتی حاضرند در برلين، جايی که هيتلر کشتار همگانی عليه يهوديان را در آن برنامه ريزی می کرد، زندگی کنند.
يائير لاپيد خود در روزهای گذشته برای سخنرانی در پارلمان مجارستان به بوداپست سفر کرده و نطقی در محکوميت هولوکاست در اروپا در اين مجلس ايراد کرد.
پدر آقای لاپيد، تومی لاپيد که خود از سياستمداران و رهبر يک حزب ضد مذهبی اسرائيل بود، زاده مجارستان و بازمانده هولوکاست محسوب می شد.
يائير لاپيد پس از سخنرانی اش در مجلس بوداپست در صفحه فيسبوک خود نيز نوشت پدرم را که نوجوانی بيش نبود، تنها بخاطر يهودی بودنش تحت آزار قرار داده و نازی ها در صدد کشتن او بودند چرا که در آن زمان کشوری برای يهوديان وجود نداشت.
يائير لاپيد افزود پدربزرگم را در اردوگاه مرگ کشتند؛ عموهايم در دوران هولوکاست در تحقير و گرسنگی زندگی کردند اما مادربزرگ و پدرم سرانجام نجات يافتند و به سرزمين اسرائيل رفتند و کشوری را بنا کردند لذا «مرا ببخشيد که در برابر جوانان امروز اسرائيلی که کشور خود را به سطل آشغال می اندازند تا شرايط اقتصادی بهتری داشته باشند، شکيبا نباشم».
آقای لاپيد بويژه از موج جوانان اسرائيلی که در برلين زندگی می کنند، ابراز خشم کرده است.
سخنان وزير دارايی اسرائيل از يکسو با حمايت های گسترده ای در اسرائيل روبرو شده است ولی از سوی ديگر، رسانه های اسرائيل با پخش گزارشهايی سراغ اسرائيلی های ساکن برلين رفته و دلايل رفتن آنها از اسرائيل را پرسيده اند.
در اين گزارشها اکثر جوانان اسرائيلی گفته اند بويژه بخاطر کرايه ارزان خانه، در مقايسه با قيمتهای کمرشکن اجاره آپارتمان در اسرائيل، برلين را بر زندگی در کشور خود ترجيح داده اند.
جوانان اسرائيلی دو سال پيش تظاهرات گسترده ای در اعتراض به اجاره های سرسام آور و عدم توانايی برای خريد آپارتمان برگزار کردند اما پيشنهادهايی که کميسيون رسيدگی به خواسته های معترضين ارائه کرده بود، عملی نشده و قيمت خانه ها و اجاره ها همچنان بسيار بالاست.
اکثر جوانان اسرائيلی حتی اگر خود و همسرشان صاحب کار و دو حقوق هستند، اما هنوز با کمک اقتصادی والدينشان زندگی می کنند.
وبسايت اسرائيلی «والا» نوشت: «لاپيد مسئول امور اقتصادی مردم اسرائيل است و جوانانی که بخاطر نبود امور رفاهی خوب، اسرائيل را به سوی برلين ترک کرده اند، از او خشمگين هستند و می پرسند خوب بود که او به جای اين شکايت کردن، به فکر ارتقای سطح امور اقتصادی اسرائيلی ها می بود».
بنوشته «والا»، يک کاربر فيسبوک نوشت: «شرط می بندم که پنجاه درصد اسرائيلی هايی که رفته اند، اگر لاپيد از کشور برود، آنها حاضرند برگردند».
اما واقعيت اين است که آقای لاپيد مدتها پيش از آنکه به يکی از مهمترين سياستمداران اسرائيل مبدل شود، در فيسبوک خود نوشته بود: «چيزی که مرا بی صبر می کند اسرائيلی هايی است که تهديد می کنند که اگر اسرائيل فلان و بهمان رفتار را نکند، آنها اسرائيل را ترک می کنند...».
يائير لاپيد در طول سالهايی که روزنامه نگاری موفق بود، در ميان جوانان اسرائيل سالها محبوبيت بزرگی داشت و تنها چند ماهی قبل از انتخابات اخير اسرائيل با براه انداختن حزبی نو پا با نام «آينده ای هست» به دومين سياستمدار مهم کشورش مبدل شد و اکثر رای دهندگان به او جوانان بودند.
لاپيد اولين و فعالترين وزير فيسبوکی دولت اسرائيل است و به جای مصاحبه با رسانه های کشورش، دايم با فيسبوک به مردم گزارش می دهد و نتانياهو از محبوبيت او هراسان بوده و نگران است که او بخواهد در انتخابات بعدی، به پست نخست وزيری هم برسد اما اين گونه اظهارات لاپيد عليه جوانان مهاجر کشورش، به محبوبيت او لطمه زده است.
گفتنی است که سفير آلمان در تل آويو نيز در برابر بحثی که در رسانه های اسرائيل براه افتاده، بی اعتنا نمانده است و از حضور جوانان اسرائيلی در برلين دفاع کرده است.
به گزارش هاآرتص، آندره ئاس ميخائليس سفير آلمان گفت برلين براستی «شهری عالی برای زيستن است».
سفير آلمان اين را نيز گفت «البته اکثر اين اسرائيلی ها که سالها در برلين زندگی می کنند، سرانجام با الهامهای زيادی که از زندگی در آلمان می گيرند، به کشور خود باز می گردند».
شمار دقيق اسرائيلی های مقيم آلمان معلوم نيست اما ممکن است به چند ده هزار نفر برسد.
اکثر روسهايی که از اوايل دهه نود ميلادی نيز با انگيزه يهودی بودن به اسرائيل رفته بودند، پس از چند سال اول زندگی در اسرائيل، اين کشور را با در دست داشتن تابعيت اسرائيلی، به سوی زندگی در کانادا و آلمان ترک کرده اند و در اين کشورها، خود را نه به عنوان روس، بلکه بعنوان «اسرائيلی» معرفی می کنند.
درصد زيادی از اسرائيلی هايی که از اسرائيل خارج می شوند، روسها و عمدتاً نسل دوم روسهای مهاجرت کرده به اسرائيل است.
اما جوانان اسرائيلی زيادی نيز همواره به زندگی در غرب علاقه دارند و درصد چشمگيری از آنها در آمريکا زندگی و کار می کنند و برای همين است که جوامع بسيار بزرگی از اسرائيلی – آمريکايی ها در سالهای اخير در ايالات مختلف آمريکا شکل گرفته است.
XS
SM
MD
LG