لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

«نگاه ایران به مذاکرات هسته‌ای توام با حسن نیت است»


سعید جلیلی
سعید جلیلی
دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی و مذاکره کننده هسته ای ايران گفت: «نگاه ايران به مذاکرات با گروه ۱+۵ مثبت، توام با حسن نيت است و ايران اين گفت‌و‌گوها را راهبردی، دراز مدت و مبتنی بر همکاری می داند و اميدوار است اين نگاه به عنوان يک فرصت برای همکاری تلقی شود.»

به گزارش خبرگزاری کار، ایلنا، سعید جلیلی افزود: «توانايی ايران برای همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف امنيت بين‌الملل، مسائل اقتصادی و موضوعات ديگری که می‌تواند نگرانی‌های مشترک جامعه بشری باشد، ظرفيت‌هايی است که می‌تواند به عنوان يک فرصت برای جهانی مبتنی بر عدالت، صلح و پيشرفت مورد استفاده قرار گيرد.»

ايران قرار است با نمايندگان آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ ، روز پنج‌شنبه در ژنو مذاکره کند.

بحث و جدل بین غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هفته گذشته زمانی بالا گرفت که تهران فاش کرد در حال ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در کشور است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران روز جمعه فعالیت‌های جمهوری اسلامی در این زمینه را کاملا قانونی دانست و اعلام کرد که ایران طبق الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شش ماه پیش از عملیاتی شدن این مرکز غنی‌سازی جدید به آژانس اطلاع داده است.

در مقابل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران باید به محض اتخاذ تصمیم به ساخت چنین تاسیساتی باید آژانس را در جریان می‌گذاشته است.

مقام های جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی نژاد پيشتر گفته اند که در مذاکرات پنج شنبه فقط درباره بسته پيشنهادی ايران گفت و گو می کنند.

دبير شورای عالی امنيت ملی همچنین گفت: «گفت‌و گوها يک فرصت و آزمون است و استفاده از فرصت گفت وگوها بستگی به اين دارد طرف‌های گفت‌وگو کننده با ايران، چه نوع تعاملی با نگاه مثبت ايران داشته باشند.»

واشینگتن و دیگر دولت‌های غربی بر این عقیده‌اند که ایران در پی تولید تسلیحات اتمی است، اما ایران که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است می‌گوید انرژی هسته‌ای را فقط برای تولید برق می‌خواهد.
XS
SM
MD
LG