لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

تساوی با کره شمالی و کم رنگ شدن امید ایران برای صعود


علی کریمی. عکس تزئینی است.
علی کریمی. عکس تزئینی است.
راه صعود تيم ملی فوتبال ايران به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ که در آفریقای جنوبی برگزار می شود، با تساوی بدون گل با کره شمالی، در ورزشگاه يانگ گاکدوی پيونگ يانگ، دشوار تر شد.

ايران با اين آرايش به ميدان تيم رده دوم گروه ب منطقه آسيا رفت: مهدی رحمتی (دروازه بان)- حسين کعبی، هادی عقيلی، جلال حسينی، محمد نصرتی (از دقيقه ۸۶ محمد رضا خلعتبری) (مدافعان)- مهدی مهدوی کيا (کاپيتان)، آندرانيک تيموريان، علی کريمی، پژمان نوری (مردان ميانی)- مسعود شجاعی و وحيد هاشميان (از دقيقه ۶۶ محسن خليلی و مهرزاد معدنچی از دقيقه ۶۹) (مهاجمان).

نيمه نخست در حالی بدون گل به پايان رسيد که تيم ملی با تکيه به بازيکنان باتجربه برتر از تيم ميزبان نشان داد و حتی يک بار در آغاز بازی توسط مسعود شجاعی توپ را به ديرک عمودی دروازه کره زد.

يک بار هم با جرقه علی کريمی و مهدی مهدوی کيا با ارسال پاس عمقی به داخل محوطه و ارسال هوشمندانه کاپيتان تيم ملی، وحيد هاشميان با ضربه ای ناقص کار را کامل نکرد.


برتری کره در نيمه دوم

تعويض هاشميان و آمدن محسن خليلی در اواسط نيمه دوم بسيار کم دوام بود و او در نخستين تلاش برای نزديک شدن به دروازه بان صاحب توپ، با مصدوميت مشکوک به صدمه ديدگی کهنه اش به بيرون رفت و مهرزاد معدنچی به ميدان آمد.

شليک عالی معدنچی در آستانه ورود به زمين با واکنش دروازه بان کره به کرنر انجاميد تا مانع يک گل زيبا و برتری ايران شود. کره ايها در نيمه دوم سريعتر و تهاجمی بازی کردند تا تسلط نيمه نخست ايران کمرنگ شود و ضربه های از راه دور هافبک های ميزبان، رحمتی را به هنرنمايی واداشت.

در اين مسابقه جواد نکونام دو اخطاره و نبودش محسوس بود. کاپيتان کريم باقری هم آمادگی بازی نداشت و در تهران ماند.

مهدی مهدوی کيا، کاپيتان تيم ملی ايران پيش از مسابقه در گفت و گو با سايت کنفدراسيون فوتبال اعلام کرده بود که علی کريمی می تواند ديوار دفاعی کره شمالی را بشکند، اما او در طول بازی هرگز به اين مهم نائل نيامد.

کريمی نخستين بازی ملی رسمی ملی اش را پس از مسابقه نخست مقدماتی جام جهانی در برابر سوريه در تهران انجام داد. مهدوی کيا گفت که بازگشت او می تواند نمايانگر تمام تفاوت ها برای ايران نشان باشد.

ايران در نخستين مسابقه رسمی به رهبری افشين قطبی برای بازيابی در رقابت های انتخابی جام جهانی به ميدان رفت و هدفش دست يابی به پيروزی در خانه کره شمالی بود: هدفی که با نمايش کره شمالی بدون پيروزی در برابر ايران، اين بار آسان به نظر نمی رسيد.

علی کريمی با وجود بيش از يک سال غيبت در تيم ملی برای صدو ششمين بار پيراهن ملی را بتن کرد که دومين رده در ميان بازيکنان تاريخ تيم ملی ايران بود.

او پيش از بازی با کره شمالی ۳۵ گل زده بود. کاپيتان تيم ملی ايران خود با دوران اوج خود فاصله بسياری داشت، اما به کريمی ارج بسيار گذاشت و ادعا کرد که او به تيم ايران بعد تازه ای می دهد.

به اعتقاد مهدوی کيا مهارت علی کريمی به تيم ملی ايران کمک می کرد که از جنگ تن به تن در روش يارگيری فشرده کره اي ها، گريزی حاصل شود. وی گفت : «ما خيلی خوشحاليم که او به تيم ملی بازگشت.» کريمی از هنگام سر مربيگری علی دايی در تيم ملی ايران گرفتار يک کدورت ديرين از جام جهانی گذشته با کاپيتان آن دوره و سرمربی پيشين تيم ملی بود.

جادوگری با پاهای شيطانی

سايت ای اف سی نوشته بود که کريمی از سوی هواخواهانش در فوتبال ايران «جادوگر» ناميده می شود و حتی صحبت از اين است که او در مهارت های با توپ دارای « پاهای شيطانی» است.

در پيونگ يانگ ايران برای پيروزی بر کره شمالی نياز به حرکات اغواگرانه و زيرکانه کريمی داشت تا مانع نخستين راهيابی زودهنگام کره شمالی پس از درخشش در جام جهانی ۱۹۶۶ شود. اما در تساوی بدون گل کره شمالی با ۱۱ امتياز چشم به نباختن در رياض دارد تا مستقيم به جام جهانی راه يابد.

در دو گروه پنج تيمی منطقه آسيا دو تيم برتر به طور مستقيم به جام جهانی راه می يابند و تيم سوم دو گروه برای مسابقه پلی آف تعيين کننده آخرين تيم صعود کننده منطقه بايد با يکديگر بازی کنند و تيم برنده به ديدار سرنوشت ساز با نيوزيلند (تيم برتر منطقه اقيانوسيه) رود.

پيروزی کره جنوبی در امارات به معنی پايان کار هشتمين راهيابی پياپی تيم شرقی است، اما برای صعود تيم دوم کره شمالی و عربستان به ترتيب با ۱۱ و ده امتياز رقابتی سخت برای صعود مستقيم دارد. ايران با هفت امتياز و دو بازی باقی مانده بايد در در بازی باقی مانده در تهران و سئول پيروز شود- کاری که دست کم در سئول آسان نيست.

برای ايران پيروزی بر امارات در بعد از ظهر چهارشنبه ۲۰ خرداد در تهران ضروری است و ايران بايد در آخرين روز به سئول برود. مسابقه ای که درجه اهميت آن برای ميزبان و مهمان بسيار متفاوت است. امارات از دامنه رقابت خارج و حذف شده است.
XS
SM
MD
LG