لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

تحکیم وحدت: آیت‌الله خامنه‌ای در جمع دانشجویان زندانی حاضر شود


آیت الله خامنه ای در دیدار با یک دانشجوی بسیجی
آیت الله خامنه ای در دیدار با یک دانشجوی بسیجی
دفتر تحکيم وحدت با انتشار بيانيه‌ای خطاب به آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران با انتقاد از ديدار او با جمعی از دانشجويان گزينش شده و نزديک به حاکميت، از او خواسته است که در جمع دانشجويان زندانی حاضر شود و حرف‌های آنها را هم بشنود.

دفتر تحکيم وحدت در بيانيه خود به ديدار آيت‌الله خامنه‌ای با تعدادی از دانشجويانی که آنها را عضو تشکل‌های وابسته به حاکميت می‌خواند، انتقاد کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۶ مرداد ماه با تعدادی از دانشجویان بسیجی دیدار کرد که دفتر تحکیم وحدت آنها را نزدیک به حاکمیت معرفی می‌کند.

در اين بيانيه آمده است:« گزينش عده‌ای از دانشجويان عضو تشکل‌های وابسته به حاکميت و طرح مباحثی مشخص برای اجرای نمايشی آکنده از تملق نه تنها کمکی به بازسازی چهره مستبدان در نزد دانشجويان نخواهد کرد. بلکه اراده‌ها را برای پرده‌دری از اين نمايش دروغين مصمم‌تر خواهد کرد.»

امير رشيدی، از اعضای ادوار تحکيم وحدت در گفت‌وگو با راديو فردا درباره انتقاد دفتر تحکيم وحدت از ديدار آيت‌الله خامنه‌ای با اين دانشجويان می‌گويد:« زمانی که ميخواهند برنامه‌ای برگزار کنند در دانشگاه‌ها، معمولا از افراد مورد اطمينان خودشان استفاده می‌کنند که شامل بسيج دانشجويی هم می‌شود.»

وی افزود «بعد از انتخابات رياست جمهوری دوره قبل اتفاقی که افتاد اين بود که تمام اعضای دفتر تحکيم وحدت و فعالان دانشجويی بازداشت شدند و يا آنقدر زير فشار قرار گرفتند که هيچ نوع فعاليتی نمی‌توانستند انجام دهند و تعداد زيادی از آنها از کشور خارج شده‌اند.»

آقای رشیدی می گوید «من فکر می‌کنم حاکميت تلاش می‌کند يک طيف جعلی را به جای دفتر تحکيم وحدت جا بزند و آن را در دانشگاه‌ها جا بيندازد و اين طيف جای دفتر تحکيم وحدت را در دانشگاه‌ها بگيرد. برای مثال خبرگزاری فارس چندی پيش بيانيه‌ای از طرف دفتر تحکيم وحدت در اعتراض به جداسازی جنسيتی منتشر کرد. به اين بيانيه انتقادهايی هم می‌شود وارد کرد ولی تعداد زيادی که در نشست با آيت‌الله خامنه‌ای شرکت کرده بودند، می‌توانند از اين طيف جعلی باشند که سعی دارند خود را به جای دفتر تحکيم وحدت به ديگران معرفی کنند.»

آيت‌الله خامنه‌ای در ديدار با تعدادی از دانشجويان نزديک به حکومت، بر لزوم رفتار غيرپرخاشگرانه و تحمل و مدارا تاکيد کرده است. دفتر تحکيم وحدت در بيانيه خود آورده است:« ای کاش رهبر جمهوری اسلامی در برابر دانشجويان منتقد و مخالف خود هم دستور به تحمل و مدارا می‌داد. »

در ادامه اين بيانيه به حمله گروه‌های فشار وابسته به انصار حزب‌الله به سخنرانی روشنفکران در دانشگاه‌ها، حمله نيروهای بسيجی به تريبون‌های آزاد دانشجويی، حمله نيروهای انتظامی و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران و اصفهان و اتفاقاتی از اين دست اشاره کرده و گفته اينها تنها نمونه‌های اندکی از رفتار وحشيانه و غيرمتمدنانه کسانی است که خود را فدايی رهبر می‌دانند.

امير رشيدی، برنده جايزه هلمنت هملت در سال ۲۰۱۱ ، می‌گويد اگر نگاهی به تاريخ جنبش دانشجويی بيندازيم و از ۱۸ تير ۱۳۷۸ به بعد را بررسی کنيم، اتهام تعداد زيادی از دانشجويان بازداشت شده، توهين به رهبری است و می‌افزايد:« خيلی جالب است که آقای خامنه‌ای نسبت به بازداشت منتقدان واکنشی نشان نمی‌دهد اما وقتی در جمع معتمدان خود قرار می‌گيرد، خواهان اين می‌شود که فضای دانشگاه باز شود و انتقاد امکان‌پذير باشد. درحاليکه بهاره هدايت، از اعضای دفتر تحکيم وحدت به ده سال زندان محکوم شده، مجيد توکلی، دانشجوی دانشگاه اميرکبير تنها به اتهام سخنرانی انتقادی نسبت به آقای خامنه‌ای در سال ۸۸ بازداشت و به ۸ و نيم سال زندان محکوم شد. ضيا نبوی و مجيد دری، دانشجويان زندانی و تعداد زيادی از دانشجويان در واقع بخش بزرگی از اتهامشان اهانت به رهبری است. اين حرف آقای خامنه‌ای تناقضی بزرگ با واقعيت است.»

دفتر تحکيم وحدت در بيانيه خود همچنين به اين نکته اشاره می‌کند که سخنان آيت‌الله خامنه‌ای درحالی بيان می‌شود که در حال حاضر بيش از ۳۰ دانشجو در زندان‌های ايران بسر می‌برند و شمار زيادی از اين دانشجويان تنها به جرم انديشيدن به ايرانی آباد و آزاد از هرگونه به گفته اين بيانيه ديکتاتوری به حبس‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

دفتر تحکيم وحدت به آيت‌الله خامنه‌ای پيشنهاد کرده که برای شنيدن صدای واقعی دانشجويان در زندا‌ن‌ها را بگشايد و در جمع دانشجويان زندانی منتقد حضور يابد تا به گفته اين تشکل دانشجويی از «صحنه‌چينی نمايشی» رها شود و بر «صحنه حقيقت» گام بگذارد.

امير رشيدی، از اعضای ادوار تحکيم وحدت درباره اين پيشنهاد دفتر تحکيم وحدت می‌گويد:« مسلما آقای خامنه‌ای چنين کاری نمی‌کند. زيرا ايشان همين حضوری که در دانشگاه پيدا کرد، در جمع معتمدين و نيروهای وابسته به خودش حاضر شد. هيچگاه آقای خامنه‌ای نشان نداده که حاضر است در جمع دانشجويان حاضر شود و حقيقت را بشنود و نسبت به حقيقت واکنش نشان بدهد. منحتی حرفم اين است که آقای خامنه‌ای لازم نيست در جمع دانشجويان حاضر شود. نامه‌هايی که دانشجويان از زندان به ايشان می‌نويسند و خيلی از آنها خطاب به رهبر جمهوری اسلامی است، را بخواند و به آنها جواب دهد. متاسفانه ايشان چشمش را به روی حقيقت بسته و فقط به نيروهای وابسته به خودش توجه ميکند.»

دفتر تحکيم وحدت همچنين در بيانيه خود به تفکيک گسترده جنسيتی در سال تحصيلی آينده در ۶۰ دانشگاه ايران اشاره کرده و آن را نشاندهنده نگاه توهين‌آميزی می‌داند که به گفته اين تشکل دانشجويی، بر مجموعه مديريتی آموزش عالی ايران سايه افکنده است.

دفتر تحکيم وحدت در پايان بيانيه خود از رهبر جمهوری اسلامی خواسته بنا بر وظيفه‌ای که در پيشگاه ملت ايران برعهده دارد، می‌خواهد که حق آزادی انتخاب، آزادی بيان، آزادی تجمع و تشکل را برای مردم ازجمله دانشجويان به‌رسميت بشناسد.
XS
SM
MD
LG