لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

ادامه «سگ کشی» در تهران


احمد فياض، مشاور رييس انستيتو پاستور ايران اخیرا از کشتن سگ‌های ولگرد به شدت انتقاد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:28 0:00
لینک مستقیم

او به خبرگزاری ايرنا گفته است، مسوول اصلی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در خيابان و کوچه‌ها شهرداری است، اما کنترل سگ‌های ولگرد با کشتن شبانه آنها انجام می‌شود.
به گفته او دست‌کم يک ميليون قلاده سگ ولگرد و بدون صاحب در کشور وجود دارد که بايد عقيم شوند نه اينکه با سلاح گرم کشته شوند.
به گفته مشاور رييس انستيتو پاستور ايران، کشتن اين سگ‌ها که ممکن است ناقل بيماری باشند، از نظر بهداشتی نادرست است و با ريختن خون اين حيوانات و رها کردن لاشه آنها، بيماری‌ها منتقل می‌شوند.
رادیو فردا با هومن مُلوک‌پور، جراح و دامپزشک در تهران درباره روش مناسب عقيم‌کردن اين سگ‌ها گفت‌وگو می‌کند:
درهمه جای دنیا مشارکت مردمی، همراه با شهر داری‌ها است که از طریق ان. جی. او‌ها، و تعامل شهرداری‌ها با آنها شکل می گیرد.
شهرداری ها مکانی را در اختیار این ان. جی.او ها می‌گذارند، افراد داوطلب، پزشک‌ها و دامپزشک‌های داوطلب یا کسانی که در این کار سر رشته‌ای دارند می‌آیند و جمع می‌شوند و با وسایل خاصی که دارند آن‌ها را می‌گیرند منتقل می‌کنند به فضایی که تعبیه شده و عقیم می‌کنند و واکسن می‌زنند. دوباره آن‌ها را‌‌ رها سازی می‌کنند و کنترل می‌کنند، از طریق قلاده و گوش آن‌ها و یا آنکه آن‌ها را نگه داری می‌کنند تا صاحبی برایشان پیدا کنند.
این خیلی انسانی‌تراز آن است که آن‌ها را بکشند با این روش هم جمعیتشان زیاد نمی‌شود و رشد جمعیتی آنها کنترل می‌شود چون تزاید نمی‌کنند، درباره سگ و گربه هم یکسان است و فرقی نمی‌کند.
قبل از آن هم باید برای مردم فرهنگ سازی شود، بدین ترتیب که باید به مردم گفت که این حیوانات خطری برای انسان ندارند، چراکه هم واکسن خورده‌اند و هم عقیم شده‌اند و بنابراین خطری ندارند.
- گفته می‌شود که سگ‌های ولگرد در جاهایی که رفت و آمد دارند، می توانند باعث به وجود آمدن بیماری‌های مشترک انسان و حیوان شوند. آیا فکر می‌کنید با وجود آنچه که توضیح دادید مثل واکسن زدن، عقیم کردن سگ آیا می‌تواند این احساس را به وجود آورد که حیوانات ناقل بیماری نیستند و رابطه مردم با آن‌ها بهتر شود؟
متاسفانه مشکل مضاعفی که در اینجا داریم این است که سگ در دین ما نجس محسوب می‌شود و این موضوع از زمان کودکی این آموزش داده می‌شود سگ نجس است یا هاپو می‌آید و می‌خورد و کودکان را از سگ می‌ترسانند. وقتی این ذهنیت ایجاد می‌شود، من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین عامل حیوان آزاری در ایران هم این موضوع باشد که برای کودکان در مورد حیوانات به خصوص سگ و همینطور گربه فرهنگ‌سازی نمی‌شود.
-فکر می‌کنید با افزایش تعداد این سگ‌هایی که اسمشان را سگ‌های ولگرد گذاشته‌اند، واکسن زدن و عقیم کردن آنها هزینه بیشتری داشته باشد یا کشتن آنها، چرا ترجیح داده می شود که یان سگ‌ها را بکشند؟
کلا چند سال پیش با شهر داری صحبت کردیم و قرار گذاشتیم تا ما تیمی را درست می‌کنیم بدون آنکه پولی از شما بگیریم، این‌ها را عقیم سازی می‌کنیم و فقط شما نگه داری کنید. من نمی‌دانم در ازای کشتن هر کدام از این سگ ها چه مبلغی را به شرکت های خصوصی که این کار را انجام می دهند، پرداخت می‌کنند.
اما به هر حال بعد از عقیم سازی، حیوانات نگهداری لازم دارند و غذا می‌خواهند، ولی نباید چیزی بالا‌تر از این باشد که برای کشتن آنها پرداخت می‌شود.
-آقای ملوک‌پور! آیا این روش کشتن سگ‌هایی که به آنها سگ‌های ولگرد گفته می‌شود، روش شایعی است و در سایر کشور‌ها هم این اتفاق می‌افتد؟
بله. کشتن سگ‌ها را در جاهای دیگر دنیا هم داریم، اما همین کارهای لازمی را که گفتیم برایش انجام می‌دهند از سگ نگهداری می‌کنند ولی به آنها زمان می‌دهند مثلا می‌گویند این سگ تا شش ماه فرصت دارد صاحب پیدا کند اگر نکرد جایش را برای سگ‌های دیگر خالی می‌کنند و سگ را معدوم می‌کنند اما به روش انسانی تری اینکار اتفاق می‌افتد اول با دارو، حیوان را می‌خوابانند و از طریق دارو قلبش را از کار می‌اندازند، به طوری که حیوان زجری نمی‌کشد، از طرف دیگر جسد حیوان را می‌سوزانند که باعث آلودگی محیطی نداشته باشد.

در این روش کشتن با تفنگ، سگ مفقود می‌شود، تا مسافت دوری که کشته شود، حرکت می‌کند و همه خون در مسیر ریخته می‌شود و خود خون حیوان، عامل عفونت و افزایش بیماری می‌شود.
XS
SM
MD
LG