لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

صادق محصولی برای تصدی وزارت کشور معرفی شد


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز شنبه، طی نامه ای مهندس صادق محصولی را به عنوان وزير پيشنهادی کشور برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.


صادق محصولی هم اکنون مشاور رييس جمهوری اسلامی است و از افراد نزديک به محمود احمدی نژاد به شمار می رود.


وی در زمان جنگ ايران و عراق، با رييس جمهوری ايران در يک لشکر خدمت می کرده است.


آقای محصولی قرار است جانشين علی کردان، وزير سابق کشور شود که ۱۴ آبان ماه از سوی نمايندگان مجلس شورای اسلامی به دليل ارائه مدرک جعلی دکترا، استيضاح و از سمت خود بر کنار شد.




صادق محصولى كه متولد اروميه است و مدرک وى، فوق ليسانس مديريت بازرگانى عنوان شده است، پيشتر در آبان سال ۱۳۸۴ براى تصدى سمت وزارت نفت به مجلس هفتم معرفى شد ولى پيش از راى گيرى نمايندگان، از نامزدى براى وزارت انصراف داد.


نمايندگان مجلس يک روز پيش از انصراف آقاى محصولى، از ثروت شخصى او شديدا انتقاد كردند و او را «فردى با ثروت باد آورده» معرفى كردند.


عماد افروغ، رييس وقت كميسيون فرهنگى مجلس در اين زمينه گفت: «چگونه فردى با ثروت باد آورده و ناشى از تعاملات و ارتباطات خاص زمان مسئوليت خود، مى تواند وزيرى مناسب با كابينه عدالت خواه باشد.»


برخى از نمايندگان وى را «سردار ميلياردى» خطاب كردند كه پس از خروج از سپاه پاسداران با استفاده از «رانت هاى دولتى» به ثروت زيادی دست يافته است كه دهها ميليارد تومان تخمين زده مى شود.


اصولگرايان براى نشان دادن مخالفت خود با صادق محصولى، اقدام به راى گيرى در فراكسيون خود كردند كه در نتيجه آن، وى از ۷۳ راى اصولگرايان، ۳۵ راى به دست آورد و در كميسيون انرژى مجلس نيز از مجموع ۲۳ راى، وی تنها هشت راى را به دست آورد.


خبرگزارى رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در باره سوابق آقاى محصولى نوشته است که وی همکاری با جهاد سازندگی، فرماندار شهرستان اروميه، معاون استانداری آذربايجان غربی، فرماندهی سپاه پاسداران منطقه ۵ ( آذربايجان شرقی و غربی)، مسئول تحقيق و بازرسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده لشگر ۶ ويژه، معاون طرح و برنامه وزارت دفاع، مجری پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی، دبير شورای مشورتی مجمع تشخيص مصلحت نظام ( در دبيرخانه مجمع تشخيص) و تدريس در دانشگاه علم و صنعت را در کارنامه خود دارد .


سومين وزير پيشنهادى كشور


معرفى صادق محصولى براى سرپرستى وزارت كشور در حالى صورت مى گيرد كه پس از استيضاح على كردان، از كامران دانشجو، قائم مقام و معاون سياسى وزارت كشور به عنوان سرپرست نام برده شد. ولى نهاد رياست جمهورى ايران چنين خبرى را تكذيب كرد.


دولت محمود احمدى نژاد از زمان روى كار آمدن در سال ۱۳۸۴ بارها دستخوش تغيير و تحولات شده است و تاكنون ده وزير كابينه از سمت هاى خود كناره گيرى كرده يا بركنار شده اند.


صادق محصولى سومين وزير پيشنهادى آقاى احمدى نژاد به مجلس شوراى اسلامى براى وزارت كشور خواهد بود.


پيش از اين، مصطفى پورمحمدى از مردادماه سال ۱۳۸۴ تا ارديبهشت سال ۱۳۸۷ اين سمت را در اختيار داشت ولى پس از بركنارى او، على كردان به رغم جنجال بر سر مدرك تحصيلى اش، توانست در مردادماه سال جارى از مجلس راى اعتماد بگيرد.


ولى وى طى سه ماه گذشته زير شديدترين انتقادها قرار داشت و سرانجام پس از ناموفق بودن رايزنى ها براى استعفاء از مقام خود، نمايندگان مجلس او را استيضاح كردند.


تغييرات مداوم در وزارت كشور در حالى رخ مى دهد كه تنها هفت ماه به برگزارى انتخابات رياست جمهورى باقى مانده است و محمود احمدى نژاد تلاش مى كند كه براى چهار سال ديگر به اين سمت انتخاب شود.


XS
SM
MD
LG