لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

حکم ۶۰۰۰ سال زندان برای يک نظامی گواتمالايی


پدرو پيمنتال ریوس
پدرو پيمنتال ریوس
مراجع قضايی گواتمالا يک نظامی سابق عضو واحدهای نيروی مخصوص اين کشور را به جرم مشارکت در قتل عامی که در سال ۱۹۸۲ اتفاق افتاد و بيش از ۲۰۰ نفر قربانی به جا گذاشت، به ۶۰۶۰ سال زندان محکوم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز اين نظامی سابق به نام «پدرو پيمنتال ریوس» که اکنون ۵۵ ساله است و در ايالت کاليفرنيای آمريکا زندگی می کرد سال گذشته توسط دولت آمريکا به گواتمالا استرداد شد. او پنجمين نظامی در گواتمالا است که به جرم ارتکاب جنايت عليه بشريت و مشارکت در کشتار مخالفان و غيرنظاميان در طول جنگ داخلی اين کشور محاکمه و مجازات می شود.

صدور حکم ۶۰۶۰ سال زندان بيشتر جنبه نمادين دارد چون طبق قوانين قضايی گواتمالا حداکثر مدت زندان برای مجازات هر مجرمی ۵۰ سال است.

يکی ديگر از مجرمان اين پرونده شهادت داده بود که «پدرو پيمنتال ریوس» از جمله سربازان يک گروه ۲۰ نفره از واحدهای نيروی مخصوص بود که در سال ۱۹۸۲ در جستجو برای اسلحه به يک روستا حمله کرده اند. سربازان برای کسب اطلاعات گروهی از اهالی اين روستا را شکنجه کرده و يک نوزاد را در برابر چشم ديگران با ضربات چکش به قتل رساندند.

مراجع قضايی گواتمالا برای هر مورد از قتل هايی که در اين روستا اتفاق افتاده است «پدرو پيمنتال ریوس» را به سی سال زندان محکوم کردند که در مجموع با در نظر گرفتن حدود ۲۰۰ قربانی اين کشتار مدت حبس وی به ۶۰۶۰ سال می رسد.

خبرگزاری رويترز می افزايد که «پدرو پيمنتال ریوس» مشارکت در اين قتل عام را تکذيب کرده و می گويد که قبل از وقوع اين حادثه منطقه را ترک کرده بود.

صدور اين حکم بخشی از تلاش های دستگاه قضايی گواتمالا برای محاکمه و مجازات مسئولان کشتارهايی است که در طول جنگ و بحران داخلی اين کشور طی سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۶ روی داده و در جريان آن نزديک به ۲۵۰ هزار نفر کشته و يا مفقود شده اند.

دستگاه قضايی گواتمالا رسيدگی به پرونده «افرين ريوس مونت» ديکتاتور سابق اين کشور را از ماه ژانويه آغاز کرده اند. او در خونبارترين فصل از جنگ های داخلی اين کشور به مدت ۱۷ ماه از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۳ بر گواتمالا حکومت می کرد.

قاضی اين پرونده درخواست عفو وی را رد کرده و اکنون به جرم صدور حکم کشتار حداقل ۱۷۰۰ نفر از مردم قبايل « مايا » که از بوميان ساکن گواتمالا هستند، محاکمه می شود.
XS
SM
MD
LG