لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

«تمام نفت ایران با ارزهایی غیر از دلار معامله می شود»


نوذری: «تمام نفت ایران به ارزهای غیر دلار فروخته می شود.»
نوذری: «تمام نفت ایران به ارزهای غیر دلار فروخته می شود.»

غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، روز شنبه ۱۷ آذر ماه، اعلام کرد که در راستای سياست فروش نفت خام به ارزهای ديگر به جز دلار، در حال حاضر فروش نفت ايران به دلار به طور کامل حذف شده است.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای نوذری افزود با توجه به کاهش ارزش دلار و زيان صادرکنندگان نفت خام از اين روند، ديگر «دلار ارز قابل اعتمادی نيست.»


حجت الله غنيمی فر، مدير کل امور بين المللی شرکت ملی نفت ايران مه گذشته به خبرگزاری رويترز گفته بود اين کشور فرآيند حذف دلار از معاملات نفتی خود را به اجرا گذاشته و حدود هشتاد در صد در آمد های حاصل از فروش نفت خامش را به يورو و ين دريافت می کند.


« با توجه به کاهش ارزش دلار و زيان صادرکنندگان نفت خام از اين روند، ديگر دلار ارز قابل اعتمادی نيست.»
غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران

هشتاد و پنج در صد در آمدهای صادراتی ايران از محل نفت به دست می آيد که در حاال حاضر به دلار قيمت گذاری می شود. در عوض واردات ايران عمدتا به يورو يا ين انجام می گيرد.

در صورت تضعيف بيشتر دلار، ارزش واقعی صادرات ايران کمتر و قيمت واقعی واردات ايران بيشتر می شود و يا، به سخن ديگر، قدرت خريد ايران در بازار های بين المللی باز هم کاهش می يابد.


«کاغذی بی ارزش»


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز يکشنبه ۲۷ آبان ماه در اجلاس سران اوپک در رياض خواستار آن شده بود که اين سازمان، ارز جديدی را به جای دلار مبنای معاملات نفتی قرار دهد. آقای احمدی نژاد دلار را «کاغذی بی ارزش» خوانده بود.


رييس جمهوری ايران گفته بود که خسارت ناشی از فروش نفت به دلار، اقتصاد جهانی به ويژه کشورهای صادر کننده انرژی را تحت تاثير جدی قرار داده است.


محمود احمدی نژاد در اين زمينه از اعضای اوپک خواسته بود تا ترکيبی از ارزهای معتبر مبنای معاملات قرار گيرد و يا کشورهای عضو، ارز جديدی را مبنای معاملات قرار دهند.


جمهوری اسلامی ايران و ونزوئلا پيش از برگزاری اجلاس سران اوپک، در نشست وزاری امور خارجه اين سازمان نیز درخواست کرده بودند که لزوم جايگزينی يورو به جای دلار در بيانيه پايانی اين نشست گنجانده شود ولی عربستان با اين درخواست مخالفت کرده بود.


همچنین پیشنهاد رییس جمهوری ایران برای جایزگین شدن ارزی غیر از دلار برای قیمت نفت نیز از سوی اعضای سازمان اوپک رد شد.


XS
SM
MD
LG