لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

روحانی پاکستانی و جعل شواهد کفرگويی عليه يک نوجوان مسيحی


اعضای یک گروه حامی حقوق بشر به حمایت از دختر نوجوان مسیحی پاکستانی شعار می دهد
اعضای یک گروه حامی حقوق بشر به حمایت از دختر نوجوان مسیحی پاکستانی شعار می دهد
يک روحانی پاکستانی متهم شده است که با قراردادن برگ های پاره شده و سوخته قرآن در کيسه خريد يک دختر نوجوان مسيحی شواهد جعلی برای بازداشت وی بوجود آورده است.

پرونده اين دختر نوجوان که دو هفته پيش به اتهام کفر دستگير شده است موجی از نگرانی برای مسيحيان پاکستان ايجاد کرده و مدافعان حقوق بشر آن را نمونه ای از اجرای مقررات سختگيرانه در برخورد با اعتقادات دينی می دانند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس اين روحانی مسلمان که روز يکشنبه توسط پليس بازداشت شده اتهام مربوط به جاسازی اين برگهای سوخته قران را تکذيب کرده است.ولی به گفته مقامات پليس پاکستان يکی از روحانيون ديگر در مسجدی که وی امام جماعت آن را برعهده دارد به پليس گفته است خالد چيشتی با هدف بدنام کردن مسيحيان و زمينه سازی برای حمله به اين اقليت مذهبی اين کار را کرده است.

در دو هفته ای که از بازداشت اين دختر نوجوان می گذرد تعداد زيادی از خانواده های مسيحی از اين محله گريخته و می گويند که به خاطر روش برخورد مراجع قضايی و قوانين مربوط به آنچه که « کفر » تلقی می شود احساس امنيت نمی کنند. مسيحيان پاکستان معتقدند که در اين کشور در برابر حملات مسلمانان تندرو از هيچ گونه حمايتی برخوردار نيستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس اين دختر نوجوان که به گفته برخی يازده سال و به گزارش يک کميته پزشکی چهارده سال سن دارد و از بيمار روانی رنج می برد، قرار بود در روزهای آينده به اتهام سوزاندن قرآن محاکمه شود. ولی اکنون با توجه به برملا شدن نقش اين روحانی در صحنه سازی مربوط به سوزاندن قرآن مقامات قضايی پاکستان اين دختر را به قيد ضمانت آزاد کرده اند.

وکيل مدافع اين دختر می گويد که شواهد جديد نشان می دهند که موکل وی کاملا بی گناه است و به احتمال زياد مراجع قضايی اين پرونده را مختومه اعلام خواهند کرد.

قوانين مربوط به توهين به اعتقادات مذهبی در پاکستان با شدت اجرا می شوند و به همين خاطر پرونده اين دختر مسيحی که از سلامت روانی نيز برخوردار نبود باری ديگر انتقادهای فراوانی را از سوی مراجع و نهادهای مدافع حقوق بشر برانگيخت.

اکنون با توجه به بازداشت اين روحانی مسلمان بسياری اظهار اميدواری می کنند که اين اقدام بی سابقه بتواند تا حدی از برخوردهای شديد مراجع قضايی با اين گونه موارد بکاهد. اين مورد شايد اولين باری است که در پاکستان به جای محکوم نمودن متهم ، مراجع قضايی و پليس به دنبال پيدا کردن شواهد بيشتری بوده و به فضای خصم آلود و اعمال فشار به اقليت های مذهبی تسليم نشده اند.
XS
SM
MD
LG