لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

«ترکیه ۲۱ نفر از جنگجویان پ کا کا را کشته است»


ترکيه در ماه های اخير فعاليت های خود را برای سرکوب شبه نظاميان پ کا کا در ترکيه و شمال عراق را به شدت افزايش داده است. (عکس:AFP)
ترکيه در ماه های اخير فعاليت های خود را برای سرکوب شبه نظاميان پ کا کا در ترکيه و شمال عراق را به شدت افزايش داده است. (عکس:AFP)

مقام های نظامی ترکيه روز سه شنبه اعلام کردند: ۲۱ نفر از جنگجويان حزب کارگران کردستان، پ کا کا، را که قصد ورود به خاک این کشور را داشتند، به قتل رسیدند.


ارتش ترکيه همچنين با انتشار بيانيه ای بر روی سايت ستاد ارتش اين کشور اعلام کرد که در اواخر روز دوشنبه نيروهای اين کشور شبه نظاميان «پ کا کا» را که به سوی مرز ترکيه حرکت می کردند، در داخل خاک عراق مورد هدف قرار دادند.


ترکيه می افزايد: اين شبه نظاميان قصد ورود به خاک ترکيه از مرزهای عراق را داشتند. تاکنون «پ کا کا» در اين مورد اظهار نظری نکرده است.


نيروهای ترکيه در ماه های اخير فعاليت های خود را برای سرکوب شبه نظاميان پ کا کا در ترکيه و شمال عراق را به شدت افزايش داده اند.


منابع نظامی ترکيه اعلام کرده بودند که اواخر روز يکشنبه نيز، يکی از سربازان اين کشور در استان حکاری در جنوب شرقی ترکيه بر اثر انفجار مين جان خود را از دست داد.


آمريکا و اتحاديه اروپا مانند ترکيه، پ کا کا را به عنوان گروهی تروريستی می شناسند و دولت آمريکا اخیرا این گروه را همراه با چند کارتل و قاچاقچی مواد مخدر در فهرست تحريم های اقتصادی خود قرار داده است.


حزب کارگران کردستان ترکیه در سال ۱۹۷۸ با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شد و از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه را برای ايجاد يک سرزمين کردنشين در جنوب شرقی ترکيه آغاز کرده است.


فعاليت های اين گروه که پايگاه هايی در شمال عراق دارد، در ماه های اخير به لشکرکشی دولت ترکيه به مرزهای شمالی عراق و حملات گسترده هوايی و زمينی ارتش این کشور عليه مواضع اعضای اين گروه در کوهستان های کردستان عراق انجاميد.


در آن زمان آمريکا و عراق از ترکيه خواستند تا به عمليات نظامی خود پايان داده و از خاک عراق عقب نشينی کند.


ارتش ترکيه پس از عقب نشينی از شمال عراق اعلام کرد که در اين عمليات ۲۴۰ تن از اعضای حزب کارگران کردستان و ۲۷ نفر از نيروهای ارتش ترکيه کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG