لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

پاپ: هولوکاست را هرگز نبايد به فراموشی سپرد


پاپ در هنگام سخنرانی در «یاد واشم»
پاپ در هنگام سخنرانی در «یاد واشم»
پاپ بنديکت شانزدهم، رهبر مذهبی کاتوليک‌های جهان، در نخستين سفرش به اسرائيل، روز دوشنبه در سخنانی در «ياد واشم»، بنای يادبود قربانيان هولوکاست، گفت: «نام قربانيان اين فاجعه هرگز نبايد از يادها برود، و رنج‌هايشان هرگز نبايد مورد انکار قرار گيرد يا ناچيز شمرده شود.»

با اين وجود، مسئول شورای ياد بود هولوکاست، سخنان پاپ را کافی ندانست و از اينکه وی، به آلمان يا حزب نازی به عنوان مرتکبين هولوکاست اشاره نکرده است ابراز ناخرسندی کرد.

پاپ همچنین در سخنرانیش از رهبران خاورمیانه خواست تمام راه های موجود را برای رسیدن به صلح را جستجو کنند.

رهبر کاتولیک های جهان که دوشنبه با ورود به فرودگاه بن گوریون تل آویو سفر پنج روزه خود به سرزمین مقدس مهم‌ترین ادیان دنیا را آغاز کرد در سخنانی همگان را به یافتن «راه حلی عادلانه» فراخواند تا «هر دو ملت در صلح و آرامش در وطنی از آن خود، و در چارچوب مرزهایی امن به سر ببرند.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید پاپ بندیکت با این سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را به چالش طلبیده است که از زمان آغاز به کار خود در سمت جدید از تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه تاکنون به طرح ایجاد دولت فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه هیچ اشاره‌ای نکرده است.

به نوشته روزنامه نيويورک تايمز پاپ بنديکت شانزدهم روز سه شنبه از برخی از اماکن مقدس يهوديان و مسلمانان ديدار کرده و قرار است در اين هفته از يک اردوگاه پناهندگان فلسطينی در بيت لحم نيز ديدار کند.

پاپ همچنين در شهر ناصريه مراسم عبادتی درفضای آزاد برگزار می کند.

به نوشته اين روزنامه آمريکايی ۸۰ هزار مامور امنيتی اسرائيل برای سفر پنج روزه پاپ بسيج شده اند. پاپ بندیکت شانزدهم همچنین با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل دیدار کرده است. آقای پرز ابراز امیدواری کرد که سفر پاپ به صلح در خاورمیانه کمک کند.

پاپ خود آلمانی است و در نوجوانی، هنگامی که عضويت در سازمان جوانان هيتلری اجباری بود، به عضويت اين سازمان در آمد. اما زندگينامه نويسان او تاکيد کرده اند که وی هيچگاه طرفدار هيتلر و حزب نازی نبوده است.
XS
SM
MD
LG