لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

مبارزه برای حقوق همجنسگرايان در روسيه


بوسه هواداران حقوق همجنسگرایان در مقابل دوما(پارلمان روسیه)
بوسه هواداران حقوق همجنسگرایان در مقابل دوما(پارلمان روسیه)
به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، «النتاين دگتروف » يک پزشک سابق ارتش و ساکن شهری به نام « نيژنی تاگيل » که به خاطر کارخانه های تانک سازی شهرت دارد ، هيچگاه تصور نمی کرد که به خاطر مبارزه برای حقوق همجنس گرايان جان و امنيت خود را به خطر بياندازد.

اما وقتی که وی ويدئوهای گروه های خشونت طلب و ناسيوناليست را ديد که چگونه در آنها افراد همجنس گرا را اذيت و آزار می دهند تصميم گرفت با راه اندازی يک کارزار اينترنتی اين گروهها را افشا و اعمال آنها را تقبيح کند.

وی بارها از پليس خواسته اعضای اين گروهها را بازداشت کند وبرای جلب حمايت گروههای بين المللی مدافع حقوق همجنسگرايان اين تصاوير افشاگر را به خارج از روسيه می فرستد.
فعاليت های وی باعث شده که بارها مورد تهديد قرار گرفته و حتی گروههای خشونت طلب برای ضرب و شتم وی جايزه تعيين کنند. اما اين اقدامات وی را به سکوت وا نداشته و برعکس وی بر فعاليت های خود افزوده است.

اقدامات « والنتاين دگتروف » مانع ادامه آزار و اذيت همجنسگرايان نشده ولی مبارزه وی برای حقوق آنها در شهری دورافتاده و محيطی خشن مثل نواحی صنعتی اورال در مرکز روسيه آنهم در شرايطی که تبليغات عليه همجنسگرايان در سراسر روسيه رواج پيدا کرده است، يک تغيير مهم تلقی می شود.

فعاليت های وی نشان می دهد که حتی در بخش های بسيار سنتی و محافظه کار روسيه آگاهی از حقوق دگرباشان و دفاع از آنها به مرور حمايت دگر جنس گرايان را جلب می کند.
نمونه ديگر « ناتاليا تسيمبالووا » زن ۳۶ ساله ای است که برای موسسات روابط عمومی در سنت پطرزبورگ کار می کند و برای حمايت از دوستان همجنس گرای خود گروهی به نام « دگر جنس گرايان حامی حقوق دگرباشان» را تاسيس کرده است.

وی معتقد است که تصويب قوانين جديد عليه همجنس گرايان در روسيه از يک سو آزار و اعمال فشار بر اقليت های جنسی را تشديد کرده ولی از سوی ديگر باعث شده که دگر جنس گرايان بيشتری به حمايت از آنها بپيوندند.

ناتاليا می گويد گروهی که وی از يک سال پيش و همزمان با تصويب قوانين عليه همجنس گرايان تاسيس شده است اکنون فعاليت های زيادی دارد و از طريق شبکه های اجتماعی می تواند حدود ۱۰ هزار نفر را برای شرکت در اجتماعات گوناگون سازماندهی کند.

اکنون اين گروه به شهرهای ديگر از جمله مسکو نيز گسترش پيدا کرده است. اکثر افرادی که به اين گروه هامی پيوندند می گويند که از خلال آشنايی باافراد همجنس گرا متوجه می شوند که آنها چه مشکلات و محروميت های شديدی را تحمل می کنند.

با توجه به اينکه بخش اعظم اين محروميت ها توسط سنت ها و قوانين حاکم بر جامعه اعمال می شود يکی از بهترين راههای تغيير آن دگرگون کردن ذهنيت اکثريت مردم است و در اين مسير خود دگر جنس گرايان می توانند نقش مهمی در حمايت از همجنس گرايان ايفا کنند.

در عين حال بايد آن را يک وظيفه مدنی تلقی کرد چون در نهايت همه اين محروميت ها و آزارها توسط نظام و جامعه ای تحميل می شود که در کنترل دگرجنس گرايان است.

همزمان صفحات گوناگونی روی شبکه های اجتماعی نظير فيس بوک و يا ويکنتاکتا برای حمايت از حقوق همجنس گرايان راه اندازی شده است که هدف اصلی آن جلب حمايت افراد دگرجنس گرا از اين مبارزات است.
XS
SM
MD
LG