لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

تحريم های آمريکا صادرات طلا و عمليات بانکی ترکيه با ايران را دچار اخلال کرد


تحريم های جديد آمريکا صادرات طلای ترکيه به ايران در ازای دريافت گاز از اين کشور، همچنين نقل و انتقالات مالی از بابت فروش نفت ايران توسط بانک دولتی «هالک بانک» ترکيه را دچار مشکل کرد.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری رويترز با استناد به گفته های جمعی از بانکداران ترکيه، مقامات آمريکا به دنبال قطع پرداخت غير مستقيم بهای گاز صادراتی ايران به ترکيه از طريق طلا هستند تا شريانهای مالی ايران با خارج را هر چه بيشتر قطع کنند.

ترکيه بخاطر واردات سالانه نزديک به ۸ ميليارد متر مکعب گاز و ۸ ميليون تن نفت ايران، بخاطر تحريمها قادر به پرداخت يورو يا دلار به اين کشور نيست و پرداختها با ارز ليره به يک حساب بانکی در «هالک بانک» ترکيه واريز می .شود. گزارشها حاکی است که ايران ليره دريافتی را در ترکيه به طلا تبديل کرده و مستقيما، يا از طريق دوبی وارد کشور می کند. اين بانک همچنين مسئوليت انتقال ۴۵ درصد از پول نفت صادراتی ايران به هند را هم برعهده داشت که اخيرا مجبور شده است اين نقل و انتقالات مالی را متوقف کند.

جمعی از بانکداران به رويترز گفته اند که تحريمهای جديد آمريکا عليه ايران که ۶ فوريه، ۱۰ روز قبل، به اجرا گذاشته شد، نقل و انتقالات مالی به ايران را از طريق هر ارزی ممنوع کرده و تجارت فلزهای گرانبها با ايران به زير تيغ تحريم رفته است، موضوعی که دست هالک بانک را برای ادامه معاملات مالی با ايران بسته است.

به گفته يک مقام ارشد بانکی، هالک بانک تنها می تواند پول نفت و گاز صادراتی ايران به ترکيه را در حساب بانکی مخصوصی نگه دارد و ايران تنها مجاز است با اين پول برخی اقلام مشخص مانند غذا، دارو و توليدات صنعتی را خريداری و وارد کشور کند.

وی می گويد که عمليات طلا در مقابل گاز عملا دچار مشکل شده است و ايرانيها ديگر قادر به تبديل ليره ترکيه به هر آنچه که دلشان می خواهد، نيستند.

البته طی ماههای گذشته انتقال طلای خريداری شده توسط ايران از ترکيه به دوبی و تبديل آن به ارز نيز تحت فشار آمريکا با مشکل مواجه شده بود. بانکداران و تاجران مقيم دوبی، از ترس تحريم آمريکا ديگر طلايی که نشان ترکيه روی آن باشد را خريداری نمی کنند.

هفته گذشته ظفر چاغلايان وزير اقتصاد ترکه تاييد کرد که تحت تاثير تحريمهای آمريکا صادرات طلای ترکيه به ايران دچار اخلال شده و ايران برای سال جاری ميلادی طلای کمتری از ترکيه وارد خواهد کرد.

يک بانکدار ترکيه به رويترز گفته است که ايران ممکن است توسط برخی بانکهای کوچک روسيه، بتواند مقداری از پول نفت صادراتی خود را با ارز وارد کشور کند، يا چين می تواند گزينه ديگری برای ايران باشد، اما ديگر نقش ترکيه در اين ميان تمام شده است.

ظفر چاغلايان ۱۵ دی‌ماه گفت که صادرات طلای ترکيه در سال ۲۰۱۲ به ايران به شش و نيم ميليارد دلار رسيد. اين در حالی است که در سال ۲۰۱۱ کل صادرات طلای ترکيه به ايران تنها ۵۴ ميليون دلار بود.
XS
SM
MD
LG