لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

سناتور ليبرمن: تهران به‌طور جدی به دنبال ساخت سلاح هسته‌‌ای است


جوزف ليبرمن
جوزف ليبرمن
جوزف ليبرمن، از اعضای ارشد سنای آمريکا و عضو کميته نيروهای مسلح سنا، روز چهارشنبه پس از يک جلسه محرمانه اطلاعاتی در سنا اعلام کرد که «تهران به ‌طور جدی به دنبال ساخت سلاح هسته‌‌ای است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اين جلسه، سناتور مستقل از ايالت کانه‌تيکت، و رئيس کميته امنيت ملی سنای آمريکا از اطلاعات محرمانه‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ايران مطلع شده است.

يکی از اعضای ارشد سازمان جاسوسی آمريکا اطلاعاتی را در مورد آخرين «برآورد اطلاعاتی ملی آمريکا» در اختيار سناتورهای آمریکایی گذاشته است.

در ارزيابی قبلی «برآورد اطلاعاتی ملی آمريکا» که بخشی از آن سال ۲۰۰۷ منتشر شد، آمده بود که تهران از سال ۲۰۰۳ تلاش برای توليد بمب اتمی را متوقف ساخته است. در آن زمان ۱۶ سازمان جاسوسی آمريکا در تهيه اين گزارش شرکت کرده بودند.

اواخر دی‌ماه، جیمز کلَپر، مدیر کل اطلاعات ملی آمریکا،در مورد این گزارش گفت: «پیشرفت ایران در زمینه پژوهش و توسعه، به‌ویژه توان این کشور در غنی‌سازی اورانیوم، ارزیابی ما را مبنی بر این که ایران از ظرفیت علمی، فنی و صنعتی برای تولید احتمالی سلاح هسته‌ای برخوردار است تقویت می‌کند.»

مدیر کل اطلاعات ملی آمریکا همچنین گفته بود: «این پیشرفت‌ها این نظر را تقویت می‌کنند که ایران اگر بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد، تا چند سال آینده از توان فنی برای تولید اورانیوم با خلوص بالا به مقداری که برای سلاح هسته‌ای کافی باشد برخوردار خواهد شد.»

اواسط اسفندماه نيز يک مقام عالی‌رتبه آمريکايی گفت: «جمهوری اسلامی در تلاش است، هر چه زودتر به توانايی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست يابد تا در صورت لزوم اقدام به توليد اين گونه جنگ‌افزارها کند.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، رابرت آين‌هورن، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمريکا در امور خلع سلاح و مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، نیز گفته بود جمهوری اسلامی به دنبال کسب توانايی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی تصويب کرده و از تهران خواسته است بلافاصله غنی‌سازی اورانيوم را متوقف کند. تهران تاکنون از اين دستور سرپيچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌خواند.

سناتور ليبرمن روز چهارشنبه همچنين افزود آمريکا از فعاليت‌های «خصمانه» تهران در عراق و افغانستان نیز مطلع است.

وی افزود: «ما از اقدامات ایران در عراق و افغانستان مطلع هستيم. اين رژيم بسياری از افراط‌گرايان شيعه در عراق را که صدها نفر از سربازان آمريکايی را کشته‌اند آموزش داده است.»

اخیرا ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز در واکنش به خبر کشف حدود ۵۰ راکت ۱۲۲ میلی‌متری ساخت ایران در افغانستان، اقدام جمهوری اسلامی را در ارسال این سلاح‌ها برای طالبان محکوم کرده و آن را «کاملاً غیرقابل قبول» خوانده است.

مقامات جمهوری اسلامی همواره کمک به شورشیان افغان و عراقی را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارل لوين، سناتور دموکرات و رئيس کميته نيروهای مسلح در سنا، پس از اين جلسه گفت «چيزهای زيادی» ياد گرفته است، ولی در این باره توضيح بيشتری نداد.
XS
SM
MD
LG