لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

«دشمنی با احمدی نژاد تبدیل به یک اصل وحدت برای اصولگرایان نشده است»


حسن شریعتمداری
حسن شریعتمداری
حسن شریعتمداری، تحلیلگر سیاسی به رادیو فردا می‌گوید : «وجود اصلاح‌طلبان حکومتی در انتخابات قبلی باعث نوعی وحدت سلبی بين اصولگرايان بود. به اين معنا که دشمنی با اصلاح طلبان آنها را به هم نزديک می‌کرد. اما با خارج شدن اصلاح طلبان از دايره خودی‌های حکومتی و کنار گذاشته شدن آنها، دشمنی با احمدی نژاد تبديل به يک اصل وحدت برای آنها نشده است.»
  • آقای شريعتمداری، چه کسی می‌خواهد در ميان اصولگرايان انشعاب ايجاد کند؟ يا صبحت آقای حداد عادل ناظر به چه نمونه‌هايی است؟

آقای حداد عادل در حقيقت می‌گويد که آن کسی که به سمت يک تشکيلات گسترده در ميان اصولگرايان برود و به نيروهای سپاه نزديک شود- که منظورش آقای مصباح يزدی است- از چنان قدرتی در بين اصولگراها برخوردار خواهد شد که ديگران به او نزديک نمی‌شوند، از ترس اينکه در او مضمحل شوند.
بنا بر اين اصولگراها نخواهند توانست يک تشکيلات جمعی به وجود بياورند و اين امر باعث انشعاب در درون اصولگرايان خواهد شد.
  • روز پنجشنبه بعد از صحبت های اوليه آقای حداد عادل، آقای مصباح يزدی صحبت کرده و گفته است که حضور ما در جبهه پايداری انقلاب به معنای انشقاق و تضاد و اختلاف نيست. بعد از اين سخنان، دوباره آقای حداد عادل گفته است که ما جبهه پايداری را جدا از اصولگرايان نمی‌دانيم. به اعتقاد شما از اين صحبت‌ها چه تحليلی می‌شود ارائه داد؟

در اين که شايد مذاکراتی دائم در جريان باشد تا عليرغم اختلافات، بتوانند در انتخابات آينده به صورت يکپارچه شرکت کنند، شکی نيست.
اما آنچه که خارج از اين صحبت‌ها و از طريق تحليل می‌شود به دست آورد، اين است که فعلا هر کدام از سران اصولگراها، به يکی از جناح‌های خارج از خودشان نزديکترند و اين امر باعث می شود که اين (اعضای) جريان نتواتند وحدت خودشان را حفظ کنند و يکجا جمع شوند.
  • شما چه گروه‌هايی را در حال حاضر می‌شناسيد که بر اساس اين شناخت، به اين باور رسيده‌ايد که هر کدام از آنها به جناحی خارج از خودشان نزديک می‌شوند؟

جناح‌هايی هستند مانند جناج آقای حداد عادل و دوستانشان که به آقای خامنه‌ای نزديکند. آقای لاريجانی و دوستانشان علاوه بر اين که مقداری از اعتماد رهبری برخوردارند، با آقای رفسنجانی و بعضی از اصلاح‌طلبان هم سر و سری دارند.
آقای مصباح يزدی هم به سپاه و به نيروهای امنيتی و برخی از تشکيلات بسيج نزديک است.
  • در اين ميان تکليف آقای احمدی‌نژاد چه می‌شود؟

آقای احمدی‌نژاد و ياران و نزديکانشان هنوز با وجود اينکه اينجا و آنجا قدرت‌های نامرئی دارند، به سمت يک تشکيلات معينی برای انتخابات متمايل نشده‌اند.
ولی اين مسلم است که با نزديک شدن به زمان انتخابات ، آقای احمدی‌نژاد سعی خواهد کرد به نوعی اين تشکل را علنی کند.
ولی اکنون سياست ايشان اين است که وعده‌هايی بدهد که مردم را به خودش نزديک کند و از سوی ديگر اين چيزها باعث مخالفت رهبری و ساير جناح ها قرار گيرد و موقعيتی باشد که او مردم را درمقابل آنها قرار دهد.
  • و اينکه آقای حداد عادل می‌گوید که در صورت انشعاب، مسئول شکست اصولگرايان خواهيم بود، آيا اساسا رقيبی در برابر اصولگرايان وجود دارد که در برابرش شکست بخورند؟

بله. اکنون اصولگرايان دو رقيب در برابر خودشان می‌شناسند. يکی اصلاح‌طلبان است و ديگری احمدی‌نژاد، مشايی وهوادارانش.
از سوی ديگر اصولگرايان فکر می‌کنند که اگر نتوانند با صلابت و قدرت وارد ميدان انتخابات شوند ، مردم بسيار کمتری به ميدان خواهند آمد و کل نظام و به طبع آن اصولگرايان، شکست فاحشی خواهند خورد.
XS
SM
MD
LG