لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

کشف جمجمه افرادی که قربانی «خدایان» مکزیک شدند


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است
باستان شناسان در يکی از زيارتگاه های باستانی در نواحی مرکزی مکزيک بيش از ۱۶۰ جمجمه پيدا کرده اند که يکی از بزرگترين نمونه هايی است که تاکنون از انجام مراسم قربانی کردن انسان در تمدن باستانی ساکنان مکزيک يافت شده است.

به نوشته وب سايت «نشنال جئوگرافيک» اين جمجمه ها که بسياری از آنها رو به مشرق دفن شده اند زير يک برآمدگی کم ارتفاع که به وسيله خورده سنگ ساخته شده است، کشف شده اند. رييس هيئت باستان شناسی که از پژوهشگران دانشگاه « جورج تاون » آمريکاست می گويد:« محل دفن اين قربانيان در محلی کاملا دور افتاده قرار دارد و ارتفاع چندانی ندارد.»

موارد قبلی کشف باقی مانده اجسادی که برای خدايان باستانی تمدن مکزيک قربانی می شدند معمولا در قبرهای دسته جمعی و زير اهرام سنگی بسيار بزرگ و مرتفعی دفن شده بودند.
کارشناسان معتقدند که همزمان با وقوع جنگ و ناآرامی در اين بخش از قلمرو تمدن باستانی مکزيک به مرور رسم قربانی کردن انسان ها نيز رايج شده است. باستان شناسان معتقدند که ابتدا قربانيان را می کشتند و سپس بدن آنها را قطعه قطعه می کردند.
نشنال جئوگرافیک


اين جمجمه ها در حوالی شهری به نام «خالتوکان» در مرکز مکزيک کشف شده اند که نام خود را از درياچه ای در همين منطقه که سالها پيش خشک شده به عاريه گرفته است. اين بخش از مکزيک در ناآرامی های مربوط به سالهای ۶۵۰ تا ۸۰۰ بعد از ميلاد نقش بسيار مهمی داشته است.

شهری به نام «تئوتيهواکان» که در پانزده کيلومتری اين محل قرار داشته قبل از وقوع اين ناآرامی ها بر تمام مناطق همجوار حکمرانی می کرده است. باستان شناسان و مورخان معتقدند که وقوع يک خشکسالی گسترده دليل بروز جنگ و ناآرامی و زوال اين بخش از تمدن باستانی مکزيک بوده است.

وب سايت «نشنال جئوگرافيک» می افزايد که به احتمال زياد آنطور که در تمدن های کهن مکزيک مرسوم بوده اين افراد قربانی شده اسرای جنگی بوده اند. نقطه ای که باقی مانده اسکلت اين افراد در آن پيدا شده محل جنگ نبوده بلکه نقطه ای مقدس برای انجام مراسم مذهبی و از جمله قربانی کردن بوده است.

به نظر می رسد مردمان که قبل از زوال شهر «تئوتيهواکان» در اين منطقه می زيستند مراسم مذهبی مفصلی داشتند که بخشی از آن در شکل رقص اجرا می شده ولی قربانی کردن انسان جزو اين آداب نبوده است.

کارشناسان معتقدند که همزمان با وقوع جنگ و ناآرامی در اين بخش از قلمرو تمدن باستانی مکزيک به مرور رسم قربانی کردن انسان ها نيز رايج شده است. باستان شناسان معتقدند که ابتدا قربانيان را می کشتند و سپس بدن آنها را قطعه قطعه می کردند.

شايد بدن قربانيان را در درياچه می ريختند ولی سر قربانيان با دقت زيادی دفن می شد. در حين اجرای مراسم از انواع واقسام گياهان معطر و سوزندان آنها و همينطور سوزاندن مواد غذايی محلی برای جلب رضايت خدايان استفاده می شده است.

در دوره های بعدی اقوام و تمدن های ديگری از جمله آزتک ها در اين مناطق ساکن شدند ولی شواهد نشان می دهد که هم در دوره آزتک ها و هم پس از اشغال مکزيک توسط اسپانيايی ها مردم منطقه اين نقطه را مقدس می شمردند.
XS
SM
MD
LG