لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

بحران مالی اروپا دامن اسپانیا را هم گرفت


تظاهرات در اسپانیا با پرچم های سرخ
تظاهرات در اسپانیا با پرچم های سرخ
دامنه بحران مالی اروپا ، که از یونان آغاز شده بود، به اسپانیا هم رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه از مادرید ، دهها هزار نفر از کارکنان خدمات شهری، چهارشنبه، در اعتراض به طرح دولت برای کاهش هزینه ها دست به اعتصاب زده اند و انتظار می رود این اعتصابات به کل کشور سرایت کند.

از سال 2004 میلادی ، که حزب سوسیالیست خوزه لوییز رودریگوئز زاپاترو ، نخست وزیر اسپانیا، که به اتحادیه های کارگری نزدیک است ، به قدرت رسید، این اولین باری است که اعتصابات کارگری دامنگیر این حزب می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیمارستان ها ، غیر از موارد اورژانس ،درهای خود را بر روی بسیاری از بیماران بسته و حرکت قطارهای سریع السیر نیز ، به خاطر اعتصاب رانندگان ، با بحران رو به رو شده است.

اتحادیه های کارگری در اسپانیا که حدود دو میلیون و ششصد هزار عضو دارند ماه گذشته و پس از آن که دولت اعلام کرد برای مبارزه با بحران مالی در نظر دارد طی دو سال آینده 15 میلیارد یوروی دیگر از میزان هزینه ها را کم کند گفتند که دست به اعتصاب خواهند زد.

اما دولت می گوید هدف از این طرح این است که اسپانیا به سرنوشت یونان دچار نشود. بر اساس طرح پیشنهادی دولت، پنج درصد از دستمزد کارگران کم می شود، در سال آینده توقفی در برخی پرداختی ها پیش خواهد آمد و حقوق بازنشستگی افراد نیز بازبینی خواهد شد.

دو حزب بزرگ کارگری اسپانیا تهدید کرده اند در صورتی که دولت به طور یک جانبه دست به اصلاح قوانین کارگری بزند و این اصلاحات را بر کارگران تحمیل کند اعتصابات خود را سراسری خواهند کرد.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتد پرس از بوداپست ، پایتخت مجارستان ، گزارش کرد که دولت آن کشور برای مهار بحران اقتصادی اقدامات جدیدی را به مرحله اجرا خواهد گذاشت. بر اساس این گزارش –،دولت یک مالیات شش ساله را بر بنگاههای مالی کشور وضع می کند ، از میزان حقوق افراد می کاهد – و برخی امتیازاتی را که قبلا در اختیار شهروندان قرار داده بود از آنها پس می گیرد.

از یونان نیز گزارش می رسد که در نتیجه اقدامات پیشگیرانه دولت برای مهار بحران مالی، از جمله افزایش مالیات بر مواد مصرفی، سطح تورم در آن کشور در ماه مه گذشته به بیش از پنج درصد افزایش یافت. بر اساس آمار منتشر شده ، افزایش سریع مالیات بر مشروبات الکلی، سیگار و سوخت باعث این تورم شده است.
XS
SM
MD
LG