لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

«داستان تو، داستان مقاومت است»


مجید توکلی
مجید توکلی
در نامه فعالان دانشجويی به مناسبت بيست و ششمين سالگرد تولد مجيد توکلی به او آمده است:«تو را به درستی نماد شجاعت جنبش دانشجويی خوانده اند. چرا که هيچگاه هراسی از گفتن آرمان هايمان نداشتی. همه چيز را حتی در زندان از تو دريغ داشتند، از دادگاه عادلانه تا زندان عادلانه، از حق ملاقات تا حق تلفن به مادرت تا درخواستی بنويسی و چيزی بطلبی و بر خود ببالند که بالاخره او را شکستيم.

داستان تو اما داستان انسانی است که توبه نامه نمی نويسد و سر خم نمی کند. داستان تو، داستان مقاومت است.»

محمد صادقی ، عضو سابق شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا درباره دليل نوشتن اين نامه از سوی فعالان دانشجويی به مجيد توکلی چنين می گويد:«هم پيمان شديم که راهی که مجيد توکلی و ديگر فعالين دانشجويی و چهره های سرشناس جنبش دانشجويی انتخاب کرده اند کمافی السابق ادامه بدهيم و به شکلی می شود گفت که اين نامه يک تجديد پيمانی است با آرمان هايی که امثال مجيد توکلی و بهاره هدايت ها بر سر آن دارند هزينه هايی را پرداخت می کنند.»

محمد صادقی در ادامه درباره اهميت مجيد توکلی برای جنبش دانشجويی ايران می گويد:
«به هر حال مجيد توکلی در طی سال های اخير نشان داده است که يکی از چهره های تابناک و درخشان جنبش دانشجويی است.»

وی می افزاید «به واقع جايگاهی که امروز مجيد توکلی ايستاده، دست نيافتنی است. جدای از خصلت هايی نظير شجاعت، ايثار، مقاومت و مظلوميتش ، مجيد توکلی دارای تحليل از شرايط است.»

او از پيام هايی که از درون زندان در شرايطی که امکانش وجود داشت به خارج از زندان می فرستاد، کاملا مشاهده می کنيم که او دارای ديد و موضع است و بسيار تحليل های راهگشا و راهبردی را ارائه می دهد. تحليل هايی که از يک غنا تئوريک خاص برخوردار است.

در بخشی از نامه بيش از ۱۰۰ نفر از فعالان دانشجويی به مجيد توکلی همچنين آمده است: سه بار بازداشت، چهار سال زندان، ماهها سلول انفرادی، انواع شکنجه و محروميت از تحصيل ، محروميت از ديدار مادر و قطع تماس تلفنی رنج هايی است که آگاهانه به جان خريدی.

مادر مجيد توکلی در گفت و گو با راديو فردا می گويد آخرين باری که برادر مجيد با او ديدار کرده در فروردين ماه بوده اما او با پسرش ملاقات نکرده است.

من از وقتی که مجيد بازداشت شده است تا به حال نه مجيد را ديده ام و نه به ملاقاتش رفته ام به خاطر بيماری و مريضی ام.

مادر مجيد توکلی در بيست و ششمين سالگرد تولد پسرش خواستار شنيدن صدای او از پشت تلفن است و می گويد:«برای تولدش تبريک به او می گويم. به او می گويم عزيزم تولدت مبارک. درست است که ما از هم دوريم ولی دلهايمان به هم نزديک است . هر جا که باشی دلهايمان به هم نزديک است.»

وی می افزاید «ما خواسته زيادی نداشتيم. حداقل اجازه بدهند يک تلفن به مادرش بزند. يک تلفن که خواسته خيلی زيادی نيست. بعد از ۱۵ ماه روز بيست و نهم اسفندماه سه دقيقه تلفنی با مجيد صحبت کردم که خيلی هم کوتاه بود.»

مادر مجيد توکلی می گويد «اين ششمين جشن تولدی است که مجيد در زندان می گذراند.
مجيد توکلی دانشجوی رشته کشتی سازی دانشگاه اميرکبير و يکی از سرشناس ترين فعالان دانشجويی است.»

مجید توکلی تا کنون سه بار بازداشت شده است.

مجيد توکلی در روز شانزدهم آذر ۸۸ در دانشگاه اميرکبير آيت الله خامنه ای را ديکتاتور ناميد و پس از آن بود که مورد ضرب و شتم نيروهای امنيتی قرار گرفت و بازداشت شد.

مجيد توکلی به اتهام اجتماع و تبانی عليه نظام، تبليغ عليه نظام، توهين به رهبری و توهين به رياست جمهوری به هشت سال حبس تعزيری، پنج سال محروميت از فعاليت سياسی و پنج سال محروميت از خروج از کشور محکوم شده است.
XS
SM
MD
LG