لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

بازگشایی مراکز فرهنگی آمریکا در سوریه


سناتور جان کری (راست) در ماه فوریه در دمشق با بشار اسد (چپ) ملاقات کرد.
سناتور جان کری (راست) در ماه فوریه در دمشق با بشار اسد (چپ) ملاقات کرد.
پنج ماه پس از حمله هوائی آمريکا به خاک سوريه که منجر به خشم اين کشور و بستن مراکز فرهنگی آمريکا در سوريه شد، دولت دمشق با بازگشائی اين موسسات موافقت کرد.

وزارت خارجه سوريه به سفارت آمريکا در دمشق اطلاع داده که می تواند نهادهای فرهنگی و زبان خود را در دمشق راه اندازی کند.

تريسی رابرت، يک سخنگوی سفارت آمريکا دردمشق گفت که آمريکا تصميم سوريه را «تحولی مثبت» می داند و از آن خرسند است. اين سخنگو افزود که دولت اوباما اميدواراست که بهبود روابط واشنگتن- دمشق روندی پيگيرباشد.

مرکز تدريس زبان همراه با مرکز فرهنگی آمريکا و مدرسه آمريکائيان يک مجتمع وابسته به سفارت آمريکا در دمشق هستند، که ثروتمندان و بلندپايگان دولتی سوريه نيز فرزندان خود را برای تحصيل به آن می فرستند.

اين مجتمع در پی حمله نظامی آمريکا به سوريه درآخرين هفته های دولت جورج بوش بسته شد.

بيست و ششم اکتبر ۲۰۰۸، هليکوپترهای رزمی آمريکا که بخشی از نيروهای ايالات متحده در عراق بودند، از طريق آسمان عراق منطقه ای در سوريه را بمباران کردند.

آمريکا تاکيد داشت که يک مقر تروريست های القاعده در سوريه را هدف قرارداده اما سوريه مدعی بود که روستائيانی «بيگناه» کشته شده اند.

سوريه با شکايت رسمی به شورای امنيت، مدعی مرگ هشت نفر و زخمی شدن ۱۴ نفر ديگر از دهکده «السکريه» درمنطقه «البوکمال» شده بود.

درپی آن حمله، حزب بعث سوريه تظاهراتی بزرگ عليه آمريکا را ترتيب داد، و همزمان دولت دمشق دستور به بستن مراکز فرهنگی آمريکا در سوريه داد.

دولت جورج بوش از فوريه ۲۰۰۵ که رفيق حريری نخست وزير پيشين لبنان در انفجاری تروريستی در بيروت به قتل رسيد، مناسبات با سوريه را به حالت تعليق درآورد و سفير خود را از آن زمان از دمشق فراخوانده است. در قتل آقای حريری انگشت اتهام متوجه سوريه شد.

جورج بوش از مذاکرات غير مستقيم صلح نيز که ميان دولت های سوريه و اسرائيل با ميانجی گری ترکيه درسال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ صورت گرفت، حمايت نکرد.

در زمان دولت بوش، سفرهای نانسی پلوسی، رهبر دموکرات های مجلس نمايندگان و سناتور جان کری، رئيس کميسيون مناسبات خارجی سنا از سوريه با ناخرسندی کاخ سفيد و وزارت خارجه آمريکا روبرو می شد.

اما درپی آغاز به کار دولت جديد آمريکا، برخی تماس ها با سوريه از سرگرفته شد، و سناتور کری اخيرا با حمايت دولت اوباما در راس هياتی از کنگره دوباره به سوريه سفر کرد.
XS
SM
MD
LG