لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

سازمان ملل: انزجار ازخوردن حشرات را کنار بگذارید


طبق تحقيقات و آمارهای سازمان ملل متحد حدود دو ميليارد نفر از مردم جهان که اکثر آنها ساکن قاره های آفريقا و آسيا هستند به طور مستمر از انواع حشرات در رژيم غذايی خود استفاده می کنند.

به نوشته اروپای آزاد/ رادیو آزادی، اکنون سازمان خواروبار و تغذيه جهان در گزارش جديد خود از جوامع غربی خواسته است که « انزجار » يا بی ميلی به خوردن حشرات را کنار گذاشته و از اين منبع تغذيه استفاده کنند.

اکثر حشرات از جمله سوسک، ملخ ، و مورچگان سرشار از پروتئين هستند و به گفته سازمان خواروبار و تغذيه جهانی بر خلاف ساير حيوانات که معمولا منبع تامين مواد غذايی هستند رشد و توليد آنها روی منابع زيست محيطی کره زمين تاثير ناچيزی برجا می گذارند.

اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش جديد خود که با عنوان « حشرات خوردنی، آينده مواد غذايی و امنيت تغذيه» می گويد توليد انواع حشرات با هدف تغذيه می تواند مشکل کمبود مواد غذايی را کاهش داده و با خصوص درحل مشکل سوء تغذيه کودکان نقش بسيار مهمی ايفا کند.

به عنوان مثال وزن مشابهی از گوشت ملخ در مقايسه با گوشت گاو سه برابر پروتئين دارد و علاوه بر آن از نظر مواد مورد نياز ديگر برای بدن مثل آهن و يا روی بسيار غنی تر است.

توصيه جديد نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد برای بخش وسيعی از مردمان ساکن آفريقا و يا آسيای شرقی خبر جديدی نيست. در کشورهای آسيای جنوب شرقی از مدت ها پيش پرورش اين نوع حشرات برای مواد غذايی در ابعاد گسترده ای آغاز شده است.

مديران سازمان خواروبار و تغذيه جهانی در مورد روی آوری مردمان ساير کشورهای جهان به خوردن حشرات اميدوار هستند و می گويند از چند سال پيش در بسياری از شهرهای اروپايی رستوانها و برخی از شرکتهای توليد مواد غذايی عرضه حشرات را آغاز کرده اند.

آنها به نمونه های ديگری از تغيير مذاق مردمان کشورهای غربی اشاره کرده و می گويند تا چند دهه پيش خوردن ماهی و يا ساير جانوران دريايی به شکل خام اصلا متداول نبود ولی اکنون اين نوع اغذيه جزو گران ترين مواد غذايی محسوب شده و طرفداران فراوانی دارد. همين تغيير ذائقه ممکن است در مورد خوردن حشرات اتفاق بيافتد.

در برخی از کشورهای غربی از جمله امريکا از چندی پيش گروههايی تبليغ در مورد استفاده از حشرات در آشپزخانه و رستورانها را آغاز کرده اند. ولی مقامات سازمان خواروبار و تغذيه جهانی معتقد هستند که تا زمانی که رستورانها و آشپزهای معروف و سرشناس از اين موارد استفاده نکنند عمومی شدن مصرف آن به کندی پيش خواهد رفت.

رستورانها و آشپزهايی که از چندی پيش حشرات را در فهرست غذاهای خود قرار داده اند تاکيد می کنند که می توان اين منبع غذايی را با رسم و رسوم آشپزی هر ملتی انطباق داد. در عين حال بسياری از مردم در کشورهای پيشرفته به مرور با غذاهای کشورهای ديگر آشنا می شوند و ذائقه آنها در حال تغيير است. بنابراين راحت تر می توان غذاهای حاوی انواع حشرات را به مرور معرفی کرد.

به گفته آشپزهايی که در اين زمينه تجربه دارند شايد يکی از دلايل اصلی بی ميلی يا انزجار مردم کشورهای غربی به خوردن حشرات اين است که فکرمی کنند اين نوع جانوران کثيف هستند. ولی واقعيت اين است که انواع زيادی از حشرات در محيط های طبيعی و غير آلوده مثل مزارع زندگی می کنند و منبع تغذيه آنها گياهان هستند.

نکته ديگری که اين بی ميلی را ايجاد می کند پوسته سخت حشرات است که زير دندان خورد می شود. آشپزها می گويند برای تغيير دادن اين نکته در ذائقه مردم غرب بايد راههای جديدی پيدا کرد.
XS
SM
MD
LG