لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

چرا آمريکا بمب های سنگرشکن به اسرائيل فروخت؟


بمب سنگرکوب جی بی یو ۲۸. عکس مربوط به نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۳ است.
بمب سنگرکوب جی بی یو ۲۸. عکس مربوط به نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۳ است.

دولت اوباما در اواخر سال ۲۰۰۹، ۵۵ بمب معروف به سنگرشکن را به اسرائيل فروخت. بمب های ۵۰۰۰ پوندی (حدود دو هزار و ۲۰۰ کيلوگرم) به اسرائيل توانايی می دهد که به تاسيسات هسته ای ايران حمله کند.

لورا روزن، خبرنگار ارشد امور بين الملل، در مقاله ای در «ياهو نيوز» به اين موضوع پرداخته است.

وی می نويسد بنا به اسناد منتشر شده توسط ويکی ليکس در نوامبر سال ۲۰۰۹ در پی ديدار مقام های عاليرتبه نظامی و اداری آمريکا و اسرائيل «دو طرف ضمن بحث درباره زمان تحويل بمب های سنگر شکن جی بی يو ۲۸ به اسرائيل تاکيد کردند که اين انتقال بايد بدون سر و صدا صورت گيرد و شائبه کمک دولت ايالات متحده به اسرائيل برای حمله به ايران را بر سر زبان ها نياندازد.»

به نوشته لورا روزن، اسرائيل از زمان رياست جمهوری جورج بوش به دنبال اين بمب ها بود. يک کارشناس که نمی خواست نامش فاش شود در ايميلی نوشت دليل تصميم دولت اوباما به انتقال اين بمب ها به اسرائيل اين بود که دولت اوباما می خواست با اسرائيل نزديکتر شود.

برخی کارشناسان ديگر بر اين باورند که در پشت پرده فاش شدن اين اقدام دولت اوباما، برخی از سياستمدارن رقيب رئیس جمهور آمریکا وجود دارند که می خواهند با فاش کردن نزديکی های اوباما با اسرائيل در انتخابات رياست جمهوری ۲۰۱۲ او را در موقعيت سخت تری بگذارند. از سوی ديگر برخی بر اين باورند که اوباما قصد دارد نشان دهد که برخلاف تبليغات جمهوريخواهان به اندازه کافی از اسرائيل پشتيبانی می کند.

خانم روزن می افزايد همچنين می شود استدلال کرد که فاش کردن اين اطلاعات در شرايط کنونی شايد اقدامی عمدی از سوی مقام های اسرائيلی و آمريکايی برای دادن نوعی هشدار به ايران بوده است. با توجه به اينکه ماه گذشته ايران اعلام کرد که تاسيسات غنی سازی خود را از مکان کنونی آن در نطنز به منطقه امن زيرزمينی فردو در نزديکی قم منتقل می کند.

به نوشته اين نويسنده، تحليلگران می گويند اسرائيل پيش تر هم محموله هايی از اين بمب ها را دريافت کرده بود. برای نمونه وزارت دفاع دولت بوش در سال ۲۰۰۸ با فروش بمب های سنگرشکن ۱۰۰۰ جی بی يو ۳۹ به اسرائيل موافقت کرده بود تا به گفته آنها اسرائيل بتواند برای دفاع از خود از آنها استفاده کند. با اينهمه تحليلگران اسرائيلی در همان زمان گفتند بمب های کوچکتر ۲۵۰ پوندی برای رسوخ در انبارهای مهمات در لبنان و غزه مناسب است تا حمله به تاسيسات هسته ای ايران.

شولومو بروم طراح استراتژی نظامی پيشين اسراييل به آسوشيتدپرس گفت: «برای حمله به ايران بمب هايی به مراتب نيرومندتر لازم است. زيرا جی بی يو ۳۹ تنها می تواند حدود دو متر از بتون را در هم شکند و اين مقدار برای هدف قرار دادن تاسيسات هسته ای زيرزمينی ايران کافی نيست.»

تحليلگران می گويند بمب های سنگرشکن صادرشده به اسرائيل توسط دولت اوباما در سال ۲۰۰۹ بمب های ۵۰۰۰ پوندی اند که بيست برابر نيرومندتر از بمب های فروخته شده توسط دولت بوش در سال ۲۰۰۸ است.

خانم روزن می افزايد اکنون پرسش اين است که فاش شدن اين داستان که اسرائيل توانايی ضربه زدن به تاسيسات هسته ای زيرزمينی ايران دارد، آيا محاسبات و تصميم گيری های ايران را نسبت به برنامه های هسته ای اش دگرگون خواهد کرد؟

به اين پرسش نمی توان پاسخی قطعی داد. با توجه به اينکه فاکتورهايی که در چنين تصميم گيری هايی موثر است هنوز از حرکت نايستاده اند.

وی در پايان می گويد اما در ديدار اين هفته روزنامه نگاران در نيويورک با محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران امکان حمله اسرائيل را ناديده نگرفت ولی نسبت به آن سخت هشدار داد و گفت «صهيونيست ها» درهم کوبيدن امنيت ايران را مشتاقانه دنبال می کنند... غايت آرزوی آنها تجاوز به ايران است. اما آنها بدانند که واکنش ايران سخت خواهد بود و آنها را از کرده خود پشيمان خواهد کرد. ما به همه اطمينان می دهيم که از خود دفاع خواهيم کرد. من اميدوارم آنها اين اشتباه مصيبت بار را مرتکب نشوند.

XS
SM
MD
LG