لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

بريتانيا از محاكمه رهبران بهائیان ايران ابراز نگرانی کرد


هفت عضو موثر جامعه بهائی ایران از هشت ماه پیش در زندان به سر می برند.
هفت عضو موثر جامعه بهائی ایران از هشت ماه پیش در زندان به سر می برند.
بريتانيا روز دوشنبه از برگزارى دادگاه قريب الوقوع هفت عضو موثر جامعه بهائيان ايران ابراز نگرانى كرد كه از سوى مقام هاى قضايى به جاسوسى براى اسرائيل متهم شده اند.

بيل رامل، از مقام هاى وزارت امور خارجه بريتانيا در بيانيه اى گفت: «من از اخبار منتشره در باره اتهام وارده به هفت تن از اعضاى موثر جامعه بهايى مبنى بر جاسوسى براى اسرائيل، توهين به مقدسات دينى و تبليغ عليه جمهورى اسلامى بسيار نگران شده ام.»

وى افزود: اين افراد فقط به دليل باورهاى مذهبى خود يا فعاليت هاى مسالمت آميز آنها براى آزادى بيان و تشكيل انجمن بازداشت شده اند.

در ارديبهشت ماه سال جارى هفت نفر از رهبران جامعه بهاىى از سوى ماموران امنيتى جمهورى اسلامى ايران بازداشت شدند كه به گفته جامعه بهائيان خارج از ايران، وظيفه بررسى مشكلات پيروان اين آيين را در ايران بر عهده داشتند.

اين افراد وابسته به تشكيلاتى موسوم به «محفل ملى غير رسمى بهائيان ايران» يا «گروه ياران» هستند.

به گفته قاضى حسن حداد، معاون امنيت دادسراى تهران، پرونده اين افراد قرار است اين هفته در دادگاه انقلاب رسيدگى شود.

روز يكشنبه، قربانعلى درى نجف آبادى، دادستان كل كشور در نامه اى به وزارت اطلاعات جمهورى اسلامى اعلام كرد كه هر گونه فعاليت بهائيان ممنوع است و بايد با هر گونه تشكيلات وابسته به آنها برخورد شود.

«حكومت ايران بايد حداقل اين اطمينان را ايجاد كند كه محاكمه آنها عادلانه و شفاف بوده و ناظران مستقل در دادگاه اين افراد بتوانند حضور داشته باشند.»

واکنش یک مقام بریتانیایی به محاکمه رهبران بهائی ایران
نهادهاى بين المللى حقوق بشر و فعالان حقوق بهائيان در خارج از ايران اعلام كرده اند كه پيروان اين آئين در معرض انواع آزار و اذيت هاى نيروهاى امنيتى قرار دارند و در باره آنها تبعيض تحصيلى و شغلى صورت مى گيرد.

درخواست آزادى فورى هفت بهائى

بازداشت هفت رهبر بهائى در ايران به نام هاى مهوش ثابت، فريبا كمال آبادى، جمال الدين خانجانى، عفيف نعيمى، سعيد رضايى، بهروز توكلى و وحيد تيز فهم با واكنش هاى بين المللى روبرو شده است.

اتحاديه اروپا بارها از مقام هاى جمهورى اسلامى ايران خواسته است تا اين افراد آزاد شوند.

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا نيز اتهام جاسوسى در پرونده آنها را «بى اساس» دانسته است و بازداشت رهبران بهائى را بخشى از آزار و اذيت پيروان اين آيين در ايران عنوان كرد.

آئين بهائيت حدود ۱۵۰ سال پيش به عنوان دینی تازه در ايران شكل گرفت ولى جمهورى اسلامى اين آئين را ارتداد خوانده و به دليل وجود تشكيلات مركزى بهائيان در شهر حيفا، پيروان آن را به جاسوسى براى اسرائيل متهم مى كند.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار بهائى در ايران زندگى مى كنند و تخمين زده مى شود كه بيش از پنج ميليون نفر از پيروان اين آيين در جهان پراكنده باشند.

بيل رامل در ادامه بيانيه خود گفته است كه رهبران بازداشت شده بيش از هشت ماه بدون اينكه اتهام آنها مشخص باشد در زندان به سر بردند.

وى افزود: اين افراد به وكلاى خود دسترسى نداشته اند و به وكلاى آنها نيز اجازه دسترسى به پرونده موكلان خود داده نشده است.

آقاى رامل اظهار داشت: حكومت ايران بايد حداقل اين اطمينان را ايجاد كند كه محاكمه آنها عادلانه و شفاف بوده و ناظران مستقل در دادگاه اين افراد بتوانند حضور داشته باشند.

اين مقام بريتانيايى وضعيت حقوق بشر در ايران طى سال هاى اخير را «وخيم» ارزيابى كرده و گفته است كه اقدام عليه فعالان حقوق بشر و آمار اعدام ها بدتر شده است.
XS
SM
MD
LG