لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

رای گيری پارلمان کوبا برای تعيين جانشين فيدل کاسترو


انتظار می رود که رائول برادر فیدل کاسترو به عنوان رييس شورای حکومتی و جانشین وی انتخاب شود. (عکس: EPA)
انتظار می رود که رائول برادر فیدل کاسترو به عنوان رييس شورای حکومتی و جانشین وی انتخاب شود. (عکس: EPA)

بیش از ۶۰۰ نماینده مجمع ملی کوبا روز یکشنبه، ۲۴ فوریه، در هاوانا، پایتخت، گردهم می آیند تا جانشین فیدل کاسترو را پس از نیم قرن حکومت وی انتخاب کنند.


نمايندگان اين مجمع که در بيستم ژانويه گذشته انتخاب شدند در نخستين جلسه خود مسئوليت گزينش شورای جديد دولتی را که از ۳۱ عضو برخوردار است برعهده دارند . رييس اين شورا، رهبر دولت و کشور خواهد بود.


فيدل کاسترو که ۸۱ سال دارد و دچار بيماری است،سه شنبه گذشته اعلام کرد که تصميم ندارد برای يک دوره ديگررياست جمهوری را برعهده گيرد.


بر اساس قانون اساسی کوبا، رائول، برادر ۷۶ ساله فیدل کاسترو که وزير دفاع اين کشور و معاون اول رياست جمهوری است،جانشين کاسترو به شمار می رود و انتظار می رود که به عنوان رييس شورای حکومتی انتخاب شود.


رائول از ۱۹ ماه پيش که فيدل کاسترو اعلام کرد تحت عمل جراحی روده قرار گرفته و اختياراتش را موقتا واگذار می کند، رهبری دولت موقت کوبا را در دست داشته است.


روزنامه گرانما، ارگان حزب کمونيست کوبا، روز شنبه، ۲۳ فوريه، نوشت : تمام شرايط برای برگزاری گردهمايی ۶۱۴ نماينده مجمع ملی مهيا شده است.


از هنگام ايجاد ساختار کنونی دولت کوبا در سال ۱۹۷۶ کاسترو، رياست شورای دولتی را بر عهده داشته و پيش از آن به مدت ۱۸ سال، نخست وزير بوده است . سمتی که ديگر در دولت کوبا وجود ندارد.


فيدل کاسترو همچنان سمت خود را به عنوان نماينده مجمع ملی حفظ کرده است.


وی ماه گذشته مجددا به نمايندگی در مجمع ملی انتخاب شد ضمن اينکه به عنوان دبير اول حزب کمونيست، همچنان رياست اين حزب را بر عهده دارد.


اينک پس از نزديک به نيم قرن زمامداری فيدل کاسترو، کوبا در انتظار معرفی جانشين وی است هرچند که کارشناسان سياسی می گويند که به نظر می رسد جانشين وی کسی جز برادرش رائول کاسترو نيست.


XS
SM
MD
LG