لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

حمله گسترده اینترنتی به سایت رادیو فردا


سایت رادیو فردا در سه روز گذشته به دلیل حمله اینترنتی گسترده به سایت های رادیو اروپای آزاد در دسترس نبود.
سایت رادیو فردا در سه روز گذشته به دلیل حمله اینترنتی گسترده به سایت های رادیو اروپای آزاد در دسترس نبود.

سايت های وابسته به راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، از جمله رادیو فردا روز هفتم ارديبهشت ماه از سوی يک هکر بلاروس مورد حمله گسترده اينترنتی قرار گرفتند.



بر اساس گزارش راديو آزادی، هدف اصلی اين حمله اينترنتی سرويس خبری بلاروس بود ولی از همان ساعت اوليه، دامنه اختلال در سيستم اينترنتی و آنلاين، از وب سايت بلاروس به ديگر وب سايت های راديو آزادی کشيده شد و تنها در عرض چند ساعت ميليون ها کاربر اينترنتی ازهشت کشور جهان، پشت ديوارهای بلند حمله ويروسی باقی ماندند.

به فاصله کمی از اين اتفاق، نام کوسوو، آذربايجان، تاتار بشگير، آلبانی، بالکان جنوبی، روسيه، تاجيکستان و ايران در کنار بلاروس، به قربانيان حمله هکرها به راديو آزادی اضافه شد.


رادیو فردا به دلیل این حمله اینترنتی گسترده در سه روز گذشته به شکل بسیار ضعیفی در دسترس بود و بسیاری از کاربران برای ورود به سایت با مشکل زیادی روبرو بودند.


D.O.S یا «عدم دسترسی به سرويس»، حمله اینترنتی است که موجب شده که این سايت ها از جمله سایت رادیو فردا، در دسترس کاربران قرار نگیرند.


لوکس برينگر، مدير بخش تکنولوژی راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، که مسئوليت اصلی مقابله با اين حمله را عهده دار بود، می گويد: «معمولاً اين نوع حمله از اين طريق صورت می گيرد که هکرها شروع می کنند به فرستادن سيلی از تقاضاهای ارتباط، به وب سايت مورد نظر. به اين ترتيب همه فضاهای آزاد وب سايت، در دنيای مجازی اشغال می شود و کاربرها امکان دسترسی به وب سايت مورد نظر را پيدا نمی کنند.»


اين نخستين بار نيست که راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی هدف حمله موسوم به D.O.S یا «عدم دسترسی به سرويس» قرار می گيرد، اما ابعاد حمله اين بار بی سابقه توصيف شده است؛ ۵۰ هزار مراجعه کاذب در هر ثانيه.


الکساندر لوکاشک، مدير سرويس بلاروس در راديو آزادی، در باره حمله به سايت اينترنتی تحت مديريت او می گويد: «شنبه، روز ويژه ای برای مينسک پايتخت اين کشور بود. بيست و دومين سالگرد فاجعه چرنوبيل، شکافی که در راکتور اتمی چرنوبيل شوروی وقت رخ داد و هزاران هزار نفر را آلوده کرد.»


به گفته آقای لوکاشک، شمار عظيمی از مخاطبان اينترنتی سرويس او منتظر پوشش خبری اين سرويس از تظاهرات هزاران نفر از ناراضيان بودند. تظاهراتی در اعتراض به عدم رسيدگی دولت به بازماندگان واقعی چرنوبيل و تصميم مينسک مبنی بر ساخت يک راکتور ديگر.


جفری گدمين، رييس راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی به شدت از حمله اخير ابراز نگرانی کرد.


وی گفت: اگر مطبوعات و رسانه های آزاد و مستقل در کشورهايی که مخاطب ما هستند وجود داشت، ديگر دليلی برای ادامه فعاليت ما وجود نداشت.


آقای گدمین افزود: «مقامات بلاروس، روسيه و ايران همگی يک نقطه اشتراک دارند، همه آنها جريان آزاد اطلاعات را اکسيژن جامعه مدنی می دانند و برای قطع کردن آن دست به هر اقدامی می زنند. از جمله پارازيت راديويی، حمله اينترنتی و يا هر کار ديگری که لازم باشد.»


راديو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، هم اکنون اقدامات امنيتی آن لاين خود را افزايش داده است و تمامی وب سايت ها از جمله راديو فردا دات کام، به حيات مجازی شان باز گشتند.


XS
SM
MD
LG