لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

وزیر نفت ایران برکنار شد


هنوز هيچ دليل رسمی درباره علت برکناری وزير نفت ايران ارائه نشده است.
هنوز هيچ دليل رسمی درباره علت برکناری وزير نفت ايران ارائه نشده است.

کاظم وزيری هامانه، وزير نفت جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه ۲۱ مرداد، توسط محمود احمدی نژاد، از سمت خود برکنار شد.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، غلامحسين نوذری، رييس شرکت ملی نفت ايران، سرپرست وزارت نفت شده است.


هنوز هيچ دليل رسمی درباره علت برکناری وزير نفت ايران ارائه نشده است ولی به گفته صاحبنظران سياسی، اختلافات کاری برخی وزرای دولت با رييس جمهوری ايران در ماه های اخير اوج گرفته است و انتظار می رود که افراد ديگری از دولت کنار گذاشته شوند.


کاظم وزیری هامانه پنجمین عضو کابینه محمود احمدی نژاد است که در دو سال گذشته از دولت وی خارج می شود.



هنوز هيچ دليل رسمی درباره علت برکناری وزير نفت ايران ارائه نشده است ولی به گفته صاحبنظران سياسی، اختلافات کاری و عملکرد برخی وزرای دولت با رييس جمهوری ايران در ماه های اخير اوج گرفته است و انتظار می رود که افراد ديگری از دولت کنار گذاشته شوند.

اين گزارش حاکيست که برای آقای وزيری هامانه، حکم مشاور رييس جمهوری در امور نفت و گاز صادر شده است.


استعفای وزير صنايع و معادن تاييد شد


برکناری وزير نفت ايران که به صورت غير مترقبه صورت گرفت در زمانی صورت می گيرد که روز یکشنبه استعفای سومین وزير دولت محمود احمدی نژاد ظرف دو سال گذشته تاييد شد.


مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رييس جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه ۲۱ مرداد، خبر استعفای عليرضا طهماسبی، وزير صنايع و معادن، و پذيرش آن از سوی محمود احمدی نژاد را تاييد کرد.


بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، هنوز درباره جانشين وزير صنايع تصميمی گرفته نشده است.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ايران، صبح روز يکشنبه ۲۱ مرداد، گفته بود که خبر استعفای وزير صنايع را نه تاييد می کند و نه تکذيب.


وزير صنايع و معادن پس از گذشت حدود دو سال و يک ماه از عمر وزارت خود، از اين سمت استعفا داد تا پس از وزير رفاه و تامين اجتماعی، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزی و وزير تعاون، چهارمين عضوی باشد که دیگر در کابینه محمود احمدی نژاد سمتی ندارد.


از روز چهارشنبه ۱۷ مرداد، خبرهای تاييدنشده ای مبنی بر استعفای عليرضا طهماسبی در رسانه ها مطرح شد و با گذشت بيش از چهار روز، مشاور ارشد رييس جمهوری اسلامی ايران، به همه حرف و حديث های تاييد و تکذيب نشده پايان داد و اعلام کرد که محمود احمدی نژاد، استعفای وزير صنايع و معادن را پذيرفته است.


مجتبی ثمره هاشمی همچنين خبر داد که علي اکبر محرابيان، نماينده ويژه رييس جمهوری در ستاد اجرای تبصره ۱۳ به عنوان سرپرست اين وزارتخانه منصوب شده است.


وزير صنايع و معادن در مدت مسووليت خود، با چالشهايی در بخش صنعت و معدن مواجه شد که از جمله آنها، اختلاف با وزارت بازرگانی و مجلس شورای اسلامی در زمينه تعيين تعرفه گوشی تلفن همراه و پروژه توليد خودروی تندر ۹۰ بود.


به گزارش خبرگزاری های فارس و ايسنا، عليرضا طهماسبی روز يکشنبه، ۲۱ مرداد، در جلسه معاونان وزارتخانه صنايع و معادن از آنها خداحافظی کرده بود.


او متولد سال ۱۳۴۰ خورشيدی در شيراز است و دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمينه مهندسی مکانيک از دانشگاه شيراز و مدرک دکتری مهندسی مکانيک از دانشگاه لاوال کانادا است.


عليرضا طهماسبی پيش از کسب مقام وزارت، عضو شورای پژوهش و سياستگذاری مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و مدير دفتر زيربنايی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بود.


XS
SM
MD
LG